Incet incet, vreau sa deschid cate un topic unde am sa incerc sa explic detaliat ce modificari - inlocuiri se pot face la alfele noastre, ca topicul sa aibe si un scop practic, o sa incerc sa postez si marci si preturi, magazine de unde se pot achizitiona repsectivele componente, ma voi limita mereu la marci cunoscute, despre care eu am si am citit pareri bune sau un raport calitate/pret bun.
Astazi a venit vremea franelor.
Sistemul nostru de franare este compus din:
-pompa de frana + servo frana
-conducte de fana
-4 discuri cu cate 2 placute de frana (pe fata avem discuri ventilate, pe spate pline)
-4 etrier cu 1 singur pistonas
-un lichid de frana (min DOT4) care "curge prin vene"
Apoi mai avem si partea electronica a sistemului de franare compusa din ABS, ASR si VDC (ESP)
Cu ABS sistemul de franare are posibilitatea de a "lua" presiune de la un pistonas de frana pentru a evita blocarea rotii respective.
ASR - iti franeaza o roata pentru a evita patinarea in acceleratie ( deci doar pe rotile cu tractiune)
VDC - iti franeaza o roata anume pentru a recapata trasa.
Modificari:
Se poate incepe prin a inlocui (nu completa) cu un lichid de frana cu punctul de fierbere mai ridicat, lichidul de frana trebuie oricum inlocuit la fiecare 2 ani, deci atunci poate fi un moment bun pentru asta. Recomandarea mea: MOTUL RBF 600, costa in jur de 60 lei bidonul de 1L, va recomand sa cumparati 2 bidonase, pentru a curata bine instalatia cu noul lichid, si sa mai aveti pentru completare.
Conducte de frana: aici marca este una singura -GOODRIGE- costul a 4 conducte de frana este de circa 100€
Diferentele dinte conductele originale si acestea sunt: materialul conductei mult mai rezistent, mai putin elastic si cu un canal cu diametru inferior celui original, acest ultim lucru ajuta la marirea presiunii de franare pe pistonas.
Uitasem, conductele acestea au o lungime de cca 30-40cm, si sunt doar partea finala a conductei, se ilocuiesc doar dand rotile jos.
Discuri de frana: pe langa discurile originale, care, dupa parerea mea, sunt mai mult decat multumitoare, exista si alte variante de discuri "plug'n play" care pastreaza dimensiunile originale ale discurilor, fara alte modificari, ele, fata de discurile originale, pot avea striatii pentru curatarea placutelor, gauri pentru racire sau butucul discului din alt material mai usor, acesta din urma permite o racire mai eficienta si o masa care este mereu in miscare mai mica (teoretic acceleratii mai mari) si sunt produse din materiale mai dure, sau "mai" tratate decat cele originale.
Aici exista o sumedenie de marci, modele si pareri, chiar si pentru alfele noastre eu ma numar printre aceeia care spun ca atunci cand vine vorba de frane si suspensie alfabetul incepe cu "B" (Brembo-Bilstein)
Deci, avem asa: Brembo Max, discuri brunite pentru a evita depunerile de rugina si cu striatii pentru curatarea placutelor, eu m as opri la acest model ca raport calitate/pret, ele se gasesc pe alfisti la 119€
Mai exista si discurile Brembo GT, care am putea spune ca sunt topul pentru alfele noastre, dar pretul lor de cca 300€ nu-l vom regasi in functionalitate prea usor.
Placute de frana: aici este cea mai mare controversa, care sunt mai bune, care tin mai mult, care nu scartaie, care sunt mai ieftine..
Placutele de frana cu cat au un coeficient de franare mai mare (min 0 - max 1) cu atat ele sunt mai agresive cu discul, care la randul lui daca este tratat va rezista mai bine stresului si veti avea franari mai eficiente pe perioade mai lungi.
Aici as scrie despre FERODO, cu toate ca in ultima vreme am auzit unele pareri pune si despre EBC..
De la Ferodo avem: Premier (echiparea originala) si Ferodo Racing cu ale lor DS Performance, DS2500 si DS3000
DS Performance se pot utiliza cu discuri tip Brembo max sau discuri originale
DS2500 cu discuri Brembo Max sau GT
DS3000 cu discuri Brembo GT ( tineti cont ca placutele DS3000 nu sunt pretabile la o utilizare stradala a masinii, ele ajung greu in temperatura si doar cand sunt calde franeaza)
Pentru cei mai "franangii" dintre noi exista si kituri complete de franare, care cuprind etrieri cu minim 4 pistonase (Brembo) sau Tarox (care face etrieri cu pana la 12 pistonase) + Discuri cu diametru mai mare + placute + conducte, aici preturile incep de la 1200€ pentru puntea fata.
Ca si concluzie, as putea spune ca un sistem mai mult decat eficient pentru alfele noastre ar putea fi compus din:
Conducte + lichid Rbf 600
Fata: Discuri Brembo Max + DS2500
Spate: Discuri originale + DSPerformance
sau
Fata Spate: Discuri Brembo GT + Ds 2500.
Cu cat se va imbunatati sistemul de franare, cu atat se va intarzia si asistarea electronica (abs) - mereu avand cauciucuri in stare buna.
Intotdeauna discuri noi cer placute noi.
Atasez si un grafic, care arata ca Temperatura discurilor fata (linia albastra) si cea a lichidului de frana (linia rosie) intr-o lunga coborare, daca franezi "linistit", dar pe perioade lungi, ating valori mult mai mari (si se pot deforma discurile) fata de cazul in care franarea este mai puternica, dar pe perioade reduse de timp (linia punctata).
Ne revedem in scurt timp pentru a discuta despre "Suspensie si tinuta de drum"