ASR si VDC
ASR evita patinarea rotilor, nu doar in tractiune ci chiar si in faza de ‘acquaplanning’.ASR e intotdeauna activ, doar ca peste 80km/h, nu utilizeaza franele. Daca rotile anterioare se invart mai incet decat cele posterioare, intervine oricum si MSR, care evita blocajul cand scalezi din viteze.
Pragul de interventie este de la 2-6km/h, in baza vitezei masinii, adoptarea de pneuri normale sau termice...ASR exploateaza viteza, intrerupatorul de frana, pozitia corp fluture, centralina motor si rotatia rotilor(?)-ABS.In logica de functionare a mecanismului, acesta intelege daca o roata patineaza , utilizand senzorii ABS, confruntand valorile de rotatie dintre rotile de aceeasi parte(anterioara si posterioara stanga, si idem dreapta)iar daca diferenta e superioara a ceea ce este prevazut, intervine asupra unei roti, franand-o sau reducand puterea la motor pentru a incetini ambele roti., variind deschiderea corpului fluture in 15 sutimi de secunda si modificand valorile de anticipatie ale aprinderii in primele 6 sutimi de secunda.
Pentru a gestiona totul, analizeaza viteza(peste 80km/h, nu intervine cu frana ci doar la motor)si chiar pedala frana:daca simte o frana, este exclusa interventia ASR pe frana si ramane activa acea asupra motorului.Este in grad sa evalueze conditia de joasa aderenta,bazandu-se pe calculul fortei motoare aplicata si patinarea ce o genereaza , intervenind cu praguri diferite.Recunoaste curbele, calculand viteza rotilor motoare si acelor trase, iar daca intervine in reducerea cuplului o face in mod dulce(?).
Exista si conditia curba la joasa aderenta, ce exploateaza un prag de interventie mai strict si accentueaza reducerea cuplului.
Schimba interventia si in baza pneurilor(calculul fortelor motoare la roti pentru a intelege conditiile de aderenta) , praguri de interventie mai stricte la acelea termice..
Pentru a frana si incetini rotile, se bazeaza pe grupul hidraulic ABS cu electrovalve, in grad de reducere sau crestere a fortei franante.
VDC
Se completeaza cu ASR, relevand si date de pierdere a aderentei masinii peste limitele de recuperare.In practica are si alti senzori
-directie-intelege cat e de rotit volanul
-imbardata( ?)- intelege rotatia masinii in jurul axei proprii
-acceleratia laterala
-senzori la roti.
Este echivalentul ESP, confrunta directia cu efectiva curbatura a vehicolului, isi da seama cand masina pleaca in alte directii.(incepand drift-ul) si franeaza rotile adecvate, pentru a genera o forta opusa si tinand dreapta masina.Se bazeaza pe frana, fiind singurul loc unde intervine.Foarte probabil sa intervina mai degraba la supraviraj decat la subviraj.
La subviraj ,provocat de patinarea rotilor anterioare, intervine ASR(actionand asupra franelor sau alimentarii), in timp ce VDC, in linie de maxim, vorbind de subviraj, intervine cand masina merge dreapta inainte, fara ca rotile anterioare sa patineze, situatie rara la 147.
Senzorii trimit datele la centralina, aceasta le releva, confrunta parametrii(unghiuri de directie, viteze ale rotilor singulare, acceleratii longitudinale si laterale, rotatia masinii functie de axa verticala), daca vehicolul urmareste traiectoria impusa de pilot sau nu.
Intelege daca masina vireaza mai mult decat este necesar, functie de rotirea volanului.Pentru corectarea uneia din aceste 2 situatii se utilizeaza principiul:‘Daca o roata vireaza mai incet decat alta, masina vireaza.’
Imaginati-va o masina cu roata blocata.Daca probezi sa pleci, masina vireaza in jurul axei proprii, facand presiune pe roata care nu se misca.Daca esti in miscare si blochezi sau incetinesti o roata,masina vireaza spre partea rotii blocate
Eficacitatea VDC e cu atat mai mare cu cat aderenta e mai mare,Daca-ti scapa posteriorul, rotile posterioare au mai putina aderenta decat cele anterioare si vicevers.
VDC corecteaza subvirajul(lipseste ‘grip’-ul la anterior)actionand asupra rotii posterioare interne si supravirajul , actionand asupra rotii anterioare externe.Deci daca virezi volanul la stanga si masina merge drept, VDC franeaza roata posterioara stanga, (dupa logica ABS, cu mici impulsuri, pentru a nu ajunge la blocaj).Masina va incepe sa vireze la stanga, iar actiunea frananta va inceta cand centralina va releva ca rotatia masinii e corecta fata de cat ai virat volanul.
La supraviraj, cand rotesti la stanga, apesi gaz la centru curba, iti pleaca posteriorul spre extern, VDC franeaza anterior dreapta, contrastand miscarea de rotatie a masinii in jurul propriei axe.
La final, principiul e simplu, electronica ce compune mecanismul il face complex.
Fiecare constructor reguleaza centralina cu margini diverse pentru pilot, la unele masini la minima derapare sistemul intervine, in schimb la alte tipuri, trebuie sa pui masina la 90 grade(travers), sa le faci sa intervina.
VDC nu intervine cand se franeaza.Sunt sisteme, ca CBS de la BMW ce optimizeaza franarea in curba, distribuind forta franante, in maniera diferita pe cele 4 roti.
P.S. intr-adevar in cartea masinii(si nu numai acolo -hic) spune ca VDC actioneaza si la motor, dar nu se spune cum...
banuiesc ca e acelasi principiu ca la ASR.
oricum , pentru linistea noastra, asa stau lucrurile si 'Drum bun la toti!!'
_________________ Tu chiamale se vuoi, emozioni...
1971 e dintorni...
|