Emblema Alfa Romeo este rezultatul fericit al fuziunii dintre 2 steme: Cruce rosie pe fond alb(Primaria Milano) si Biscione(Sarpe) ce reprezinta unul din simbolurile heraldice ale familiei Visconti.
Originea simbolului Primariei din Milano e invaluita in legenda:
Cel mai antic stindard milanez , rasare in 1045, an in care are loc intelegerea pacifista intre Nobili si Populatia orasului, dupa o perioada de lupte sangeroase.Poporul avea insigna alba , in timp ce Nobilii o aveau rosie.Cele 2 fusera puse impreuna si in decursul anilor , sfarsi, infatisandu-se cum arata si astazi(crucea rosie pe camp alb).
Alegerea Crucei are origini Cruciate , iar culoarea rosie e culoare antica pentru emblema Nobililor din acea perioada, dupa cum culoarea alba, e dupa traditia medievala, insigna alba a Poporului.
Mai controversata , este emblema viscontina a Sarpelui(Biscione).Pe timpul lui Matteo Visconti (zis Cel Mare) , nominalizat de unchiul sau(Ottone Visconti, Arhiepiscop de Milano) drept Capitan al Poporului, ceru scriitorilor de la Curte sa elaboreze o istorie a familiei.
In timpul Primei Cruciade , in 1099, dupa lupta de la Ierusalim , se spune ca acest Ottone, devenit mai tarziu Arhiepiscop de Milano ucise un nobil localnic ce avea ca stema pe scut, un Sarpe ce devoreaza un om.
Dupa alte opinii, in schimb Sarpele , ar deriva din traditia Longobarzilor ce il aveau ca simbol militar, si-l purtau ca un amulet la gat.
Istoria familiei Visconti , asadar pune Sarpele pe camp albastru (pentru ca simbolul Longobarzilor era Sarpele albastru),facand din acesta emblema puterii familiei si a ambitiilor ei.Sarpele , fiind in conceptia din acei ani simbol heraldic de fidelitate, veghe si valoare militara, in tim ce omul , devorat intre falcile sale ar reprezenta inamicii familie Visconti, ce Sarpele ar fi totdeauna pregatit sa-i distruga.
Nascuta cu numele de A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), in 24 iunie 1910, Alfa Romeo isi alege insigna , punand impreuna cele doua simboluri de Milano , totul pe un disc circumscris cu literele Alfa si Milano, pozitionata pe radiatoarele masinilor produse intre 1910 si 1915.
Dupa intrarea in razboi si cumpararea fabricii de catre inginerul din Napoli , Romeo, ce schimba profilul fabricii , construind si material militar, se schimba si profilul insignei.
In 1925 o Alfa Romeo P2 cuceri primul Campionat Automobilistic Mondial , iar in onoarea acestui fapt iesi noua insigna , ce avea in plus o coroana de dafin.
In 1946, cu proclamarea Republicii Italiene, insigna fu revazuta si realizata doar in metal. Cele doua noduri (sabaudice) ce erau pe insigna (simboluri monarhice ), fusera inlocuite cu linii ondulate.
In 1950 , cu aparitia lui 1900 , insigna incepe sa fie realizata din nou ca inainte de razboi ( nu doar metal) , iar nodurile dispar complet.
In 1972 , odata cu inaugurarea unui stabiliment nou in sudul italiei(Provincia di Napoli), este stearsa inscriptia Milano iar insigna ce rezulta este si cea de astazi.
