Am fost la un drum lung (aproximativ) in weekend in Bath. 115 mile pe navigator, plus cateva drumuri in jur ca e o zona interesanta ca peisaje (Cotswold), deci teoretic imposibil de intors doar cu 'un plin'. Si a fost prima oara cand am cam suferit cu un EV, datorita timpului petrecut la alimentare. Stiam ca pe langa Bath pe autostrada e la un moment dat (30 mile approx) o statie Ionity, the Holy Grail al EV-urilor intrucat marketingul zice ca 10-80% in 30 minute acolo ptr ca e capabila de 350kwh. Am ratat la dus intrucat n-am realizat ca nu e intr-o statie de benzina ci undeva in afara M4-ului, dar oricum am zis ca nu-i bai, revin. A doua zi tot aveam in plan sa vizitez un sat prin zona care e considerat cel mai pitoresc in Anglia (Castle Combe) asa ca no problemo. A doua zi am mers direct la Ionity intai. Care e de fapt o statie mare de truck-uri si TIR-uri cu un loc viran unde au pus 4 Ionity-uri si 6 locuri de parcare. Am gasit un loc liber, erau 3 masini la incarcat. Pun cablul si surpriza, de unde 350, ca era abia un chinuit 30 si ceva. Dupa cateva minute a inceput sa urce dar s-a oprit pe la 80 si ceva - rata buna de incarcare dar sub MSG-ul din zona mea care baga constant in jur de 100 la o rata 'avertizata' de 125. Si ptr 30p/kWh si nu 69p cum e la Ionity. In fine, a trebuit sa tragem de o cafea si o prajitura, in vreo 50 de minute am incarcat aproape de 100% (de la 29%). Repet, deloc rau, dar sub o statie teoretic de 3 ori mai lenta.
Intrucat prin zona sunt niste drumuri foarte misto care fac talpa mai grea, 'juice'ul s-a dus mai repede decat de obicei, asa ca la plecare din Bath duminica mai aveam vreo 170 miles ptr un drum de 115. Am zis ca better safe than sorry, hai sa mai bag rapid un Ionity, 15-20 minute intrucat chiar mai aveam nevoie de o cafea. Ajuns insa acolo am fost a 5-a masina, asa ca am ocupat primul loc de asteptare. Am inceput sa ma uit pe la chargere, un Zoe baga intr-un ritm extrem de lent si arata ca ar fi gata cam in vreo 5 zile, inca un Hyundai mic era pregatit ptr un popas de cateva saptamani, asa ca mi-am pus speranta in celelalte doua masini, un Ioniq5 si un Taycan. Proprietarul Ioniq-ului mai vorbaret mi-a zis sa nu-mi fac griji, ca el termina rapid ca are parte de o rata de incarcare de aproape 220!!! Dar ca Taycan-ul de langa e si mai rapid, incarca pe undeva pe la 180 dar avea mai multe mile oricum. Din vorba in vorba mi-a zis ca nu toate electricele sunt egale, el e foarte multumit de Ioniq ca trage 'juice-ul cu doua guri, un amic de-al lui are I-Pace si ala e limitat la 52kWh, cica e un nightmare sa mearga impreuna ca trebuie sa stea dupa el. Mi-a zis ca se duce sa bage o cafea, dar cand ajunge la 90% sa-l decuplez si sa bag eu, no worries. I-am zis ca nu se poate, trebuie sa confirme cu cardul, cand am realizat un fapt interesant, cu o zi inainte am putut deconecta doar apasand butonul de Stop charging de la statie. Foarte ciudat, ma intreb ce se intampla daca vii pur si simplu si deconectezi EV-ul al carui proprietar nu e in zona si incepi sa 'tragi' tu curent. Asta favorizeaza soferii masivi, de 2 pe 2, ma gandesc la genul de conversatie intr-o statie Ionity: 'Bai, cine m-a decuplat?' "Eu, e vreo problema?" "Nu sefu', sa traiti, eram doar curios":)
In fine, omul se duce sa-si ia cafea, trag cu ochiul si vad ca are doar 30 si ceva % bagati, dar culmea, incarca la 210! Taycanul termina, proprietara imi spune ca "it was really quick, am indeajuns ptr restul de 96 de mile pana la Londra, am plecat". Parchez instant pe locul Taycanului si conectez cablul sperand la un miraculos 180-200, cand colo, 67!!! Care dupa vreo 10 minute a scazut la 46. In jumatate de ora abia am bagat 30 mile approx si am zis ca enough is enough, am indeajuns si mai bine bag la mine in zona unde stiu ca e superraapid (desi doar 125). Dar tot am apucat sa mai trag cu coada ochiului la un VW Id3 care a venit in locul Ioniqului (asa cum preconiza, Ioniqul a ajuns la 90% cat ai bea o cafea), si ala incarca cu 80!!!
Deci am ramas 'none the wiser' cum zic englezii, acum inteleg ca Taycanul e tare, dar pana si Ioniq-ul face pipi pe EQC? In alta ordine de idei, cum se face atunci ca la statia cealalta merge mereu cu 100, e masina sau statia pana la urma? sau ambele?
Poate Godzzi sa ma lamureasca:) Dar eu la Ionity-ul laudat nu cred ca mai trag daca nu e musai.
_________________ ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp
|