In incheierea review-ului cu Model 3 facut cu Yux saptamana trecuta, spuneam ca vreau sa incerc si EV-uri de la producatori consacrati sa observ diferentele.
Weekendul asta ne-am trezit cu amenintarea unui nou lockdown asa ca sambata a fost desemnata de consoarta ziua ptr cumparaturi absolut esentiale (Ikea, TKMaxx) – sau ceea ce eu numesc chestii absolut irelevante si o pierdere de vreme. Dar intrucat zona IKEA contine si dealerul Mercedes, mi-a venit spontan idea sa unesc evenimentul inutil cu unul esential, adica un test drive cu EQC (singurul EV disponibil de la Merc). Am sunat la dealer, au verificat si mi-au zis ca pot face un test drive de la 2pm ptr o ora- o ora jumatate. Buun, confirmat, sa vina EQC-ul.
Intre timp, mi-a venit o idee si mai buna, sa verific si cu dealerul local de Jaguar daca ma pot da cu I-Pace-ul in aceeasi zi. Sunat, Ricky de la Jaguar imi spune sa vin dupa 10, cand imi convine. Perfect, stabilesc ora 11, doar jumatate de ora ptr test drive. N-am apucat sa mai vorbesc cu Yux, intrucat totul a fost din scurt si banuiesc ca nu era tentat sa strabata sudul Londrei pana la mine in sat ptr o jumatate de ora cu Jagul
Totul bine si frumos, am luat-o si pe Doamna in calitate de copilot si ne-am infiintat la Jaguar la 11, unde ne astepta my new friend Ricky the Jagman. Care arata destul de ‘impuscat’ dupa probabil o celebrare mai entuziasta a unei seri/nopti de vineri. Doamna a fost foarte fericita cand a vazut modelele F-Pace si E-Pace, dar entuziasmul s-a mai domolit la vederea I-Pace-ului, deh, nu e un design pe placul tuturor (seamana cu o soparla, un fel de F-Pace calcat in picioare de o Godzilla). Si mai putin entuziasta a fost cand a vazut mizeria din automobilul de test drive, de parca se daduse o trupa de fermieri cu el inainte, nu o nota foarte buna ptr cineva care vrea sa vanda un auto de 65.000 pounds. Inteleg ca a fost din scurt, dar tot au avut o ora si ceva sa dea putin cu un aspirator ca doar erau o gramada de bagatori in seama in sediu si nici un client, dura 5 minute. Dar deh…Ricky a fost foarte convins ca o jumatate de ora e fix ok ptr test drive, n-am insistat, probabil si electricitatea costa.
Am luat I-Pace-ul si exeptand mizeria de pe jos si mirosul, interiorul e intr-o alta lume fata de Model 3. Cateva chestii care nu-mi plac: bordul ala mai lat care iti lasa impresia ca ai un metru distanta pana la parbriz, setarile de stergatoare – am gasit cu greu cum sa-l bagi in modul auto, trebuie ridicata maneta pe langa rotita cu pozitia, dar cu toate eforturile mele n-am gasit si stergatorul de luneta, ‘schimbatorul de viteze’ – adica niste butoane pe consola din mijloc care nu sunt intocmai cel mai usor de folosit. Dar si chestii placute, de bun simt: atentia fata de sofer pe care nu am regasit-o la Model 3, la I-Pace toate indicatiile referitoare la masina sunt ca la orice automobil in bord in spatele volanului si in fata ochilor, la Tesla pare ca masina e gandita mai mult ptr autonomous driving altfel nu-mi explic cum poti avea toate indicatiile, pana si viteza undeva in centru si trebuie sa-ti intorci tot timpul privirea de la drum. Plecam, intrucat e zona mea locala cunosc drumurile din jur asa ca o iau frumos pe niste B roads si nu pe autostrada, cum ne-a recomandat Ricky.
Impresiile la condus? Foarte misto, acceleratia instanta, masina se simte si mai agila decat Model 3-ul, ia curbele foarte frumos, pozitia la volan e incomparabila cu Tesla, e o placere sa o duci pe drumuri de tara. Sau cum zice Yux-ul, se simte ca o masina si cu tot entuziasmul meu initial ptr Tesla ma vad nevoit sa recunosc ca I-Pace-ul e clar o categorie superioara. Nu e perfecta, are niste senzori care nu-s intregi la cap, la un moment dat am intors pe un drum lateral si senzorii de parcare au inceput sa chiuie ca si cum era plin de masini in jur, cand de fapt nu era nimic in preajma. Apoi iarasi in mers din cand in cand un sunet de senzor care m-am lamurit intre timp ca e ptr distanta fata de auto din fata (nu ca m-as fi tinut bara la bara oricum), insa fara nici o indicatie in bord, probabil chestii ce se pot seta oricum. Pretul e insa o problema intrucat in leasing vine cam la 700/luna si chiar daca asta include si asigurarile si mentenanta/all inclusive e totusi peste ceea ce sunt dispus sa dau ptr o masina. Oh, de fapt pretul e cam nesemnificativ, intrucat Doamna decide ca din punctul de vedere al pasagerului, masina se simte ca ‘un rental’, total incomfortabila si comuna ca look, deci nu o optiune viabila. Predau masina, Ricky imi spune ca pretul actual e bun, sa ma astept la cativa banuti in plus de la anul cand ‘all the Brexit fun will kick in’ – chiar daca e asamblat in UK, componentele vin de afara, cursul valutar, VAT-ul, tarifele vor fi diferite. Deocamdata nu pot da nici o estimare dar au fost informati ‘de la centru’ ca o sa fie mai rau, chestie de ceva mii pounds in plus.
Vine ora 2 si ne infiintam la Mercedes. Masina e pregatita in zona special rezervata ptr masini ptr test drive, din pacate temerile mi-au fost confirmate de la prima privire – e un SUV de dimensiuni peste ceea ce eu consider acceptabile ptr o masina (fie el si SUV). GLC-ul e maximum decent din punctul meu de vedere, asta pare insa si mai mare (desi bazat pe GLC). Intram inauntru, formalitatile de asigurari/verificare carnet, receptionista e foarte cool dpv timpul de test drive – o ora-o ora jumate, pot depasi, no worries. Electricitatea e mai ieftina la Mercedes se pare decat la Tesla si Jag. Sau poate ca Herr Benz le-a facut instructaj ca test drive-ul sa fie mai alfel la EV, pe langa ca nu arzi benzina cum altfel poti convinge clientii sa treaca la electric fara sa le dai mai mult timp sa incerce masina?
De cum intri in EQC se simte ca Model 3 ramane o optiune si mai distanta, interiorul e pur si simplu in cu totul alta liga fata de Tesla si chiar Jag. Noul ecran si MBUX-ul e perfect integrat in bord, nu ca la actuala serie, unde pare un fel de ipad aruncat in mijloc in stil Tesla. Pozitia la volan e impecabila si Doamna declara deja ca EQC rulz. Ok, hai sa vedem cum se conduce.
La condus nu da senzatia ca ar fi atat de mare precum privit de afara, de fapt aceeasi senzatie am avut-o si in Stelvio, de afara pare imens, dinauntru nu e foarte diferit de un saloon. E mai lung decat GLA-ul, dar iau curbele alea stramte din interiorul curtii fara sa-mi sara inima din loc. Ies pe drumul principal si prima observatie e ca nu exista nici un fel de zgomot. E cam ireal, nu stiu cum au reusit sa-l antifoneze in halul asta, dar nici macar zgomotul ala de troleibuz care accelereaza nu e prezent (ca la Model 3 sau si mai prevalent, la I-Pace). O iau spre Wimbledon, ma gandesc un moment sa-l sun pe Yux sa ne intalnim intre Kingston si Wimbledon dar traficul e infernal asa ca schimb directia spre zona industriala/IKEA si alte cateva B roads. EQC-ul navigheaza fara probleme pe damburile alea facute sa distruga masini, pare chiar sa ii placa sa treaca cu 25mph peste ele. Acceleratia e la fel de brutala precum in I-Pace, de la 20 la 50mph ‘in a blink of an eye’, masina e grea, 2 tone jumate, dar e ireal de rapida ptr asemenea dimensiuni. Timpul trece usor, nici nu realizez cand o ora a trecut deja si ne oprim pe langa Ikea in parcare, Doamna merge sa ia ceva de la Boots (nu ptr senzatia de voma indusa de acceleratia brusca:), iar eu ma dau jos sa verific portbagajul cand ma izbeste o constatare. Privirile curioase, admirative, dar si unele razboinice culese de la ceilalti participanti din trafic nu se datoreaza esteticii deosebite cum bine am banuit, ci ptr ca Herr Daimler m-a folosit sa-i fac reclama tot timpul asta intr-o zona foarte aglomerata unde se circula doar cu masina (vezi poza de mai jos). Neamtul tot neamt. De ce Giovanni nu face asta cu Stelvio/Giulia nu stiu (nu, nu electrice ca Marchionne a decis ca EV-urile si SUV-urile nu sunt de viitor, mare vizionar! Dar in general ptr marketing si publicitate)?
In concluzie EQC-ul e ‘the one to beat’ la momentul de fata, mai ales ca are o oferta f buna in leasing cu schema guvernamentala ptr EV-uri. Imi pun sperante insa in Polestar dupa lockdown - desi mi-a placut EQC-ul, totusi e chestia legata de faptul ca e un SUV mare care nu-mi da pace…
Cat despre Elon Musk, raman mare fan, dar inca nu pot fi un Teslarati, e probabil varsta.