Cred ca din cauza ecologiei , se anunta motoare tot mai plicticoase.
Pt mine un motor placut e ala care se tureaza rapid, chiar daca are doar 54cp (de ex 1.1 de la Panda 2, mult mai amuzant decat 1.2 de 69cp).
Invers, un motor plicticos e unul cu 1000cp la 5500 RPM, dar care are nevoie de juma de zi ca sa se tureze pana la 5500. La ce bun sa ai cai, daca sunt greu accesibili?
Eram f nedumerit, de ce un motor de 1.1 cu 54 cp se tureaza mai usor ca un 1.2 de 69 cp?
Acu ceva timp cred c-am dezlegat misterul. Am gasit o carte despre istoria Ferrari, lasata de cineva in dulapul din parc (unde lasa lumea carti care nu-i mai intereseaza, ca sa fie citite de altii)
Mi-a deschis ochii spre configuratia de baza a motoarelor, raportul alezaj x cursa (bore x stroke).
Care imparte motoarele in:
- square (alezaj = cursa). Rare, de obicei pe masini de curse
- oversquare (alezaj > cursa). Mai toate motoarele de curse intra aici. Cursa scurta a pistonului = RPM multe dar consum mare
- undersquare (alezaj < cursa) , cele mai multe motoare benzina de strada, configuratie tipica pt Diesel. Cuplu disponibil la RPM mici, consum mic, dar cursa lunga a pistonului inseamna RPM putine/greu de turat.
Motoarele noi pe benzina au cursa pistonului tot mai lunga, de aia se apropie tot mai mult de diesel (si se indeparteaza de motoarele de curse)
Pe scurt, un motor e mai sportiv, cu raspuns RPM mai rapid, cu cat cursa pistonului (stroke) e mai scurta.
Acum cateva cifre, ca sa va convingeti singuri si sa vedeti spre ce motoare ne indreptam:
Motor. Bore. x Stroke. (mm)
1.1. 54hp 70. x. 72. (aproape square!)
1.2. 69hp. 70,8. x. 78,9 (se tureaza mai greu)
1.4 FIRE (aspirat, T-jet, M-air)
72. x. 84 (undersquare)
1.8 TBi. 83. x. 80.5. (oversquare!)
2.9 V6. 86,5. x. 82. (oversquare)
2.0 TBi. 84. x. 90. (undersquare)
3.8 V8 Maserati. 86.5. x. 80.8 (oversquare)
4.7 V8 Maserati. 94. x 84.5 (oversquare)
1.3 Firefly. 70. x. 86.5 (undersquare rau)
1.5 Firefly. 70. x. 94,5 sau 97 (mama lui undersquare, curat motor de locomotiva dar pe benzina, cursa pistonului cat o zi de post)
Pe scurt, pt cine o sa vrea motor sportiv : QV, Maserati sau vechituri pre-ecologia vietii , gen 1.1
Restul : flescaitoare pseudo diesel , salvate de ridicol de chestii gen turbo cat casa, MultiAir , ECU
Altfel ar dura juma' de zi sa se tureze un pic, cat sa depasesti o caruta
Mno, exagerez dar cred ca ati prins ideea pe care cred eu c-am prins-o
Surse
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stroke_ratio
https://moparinsiders.com/is-a-1-5-lite ... the-works/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiat_Gl ... all_Engine
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fully_I ... sed_Engine
https://www.ultimatespecs.com/