yux_mm Quote:
cand tot uleiul se scurge in baie si pornirea e metal pe metal.
Yuxule, pe forumul ala american (bitog), unde printre multe balarii mai gasesti si opinii ale unora din industria uleiurilor, mecanici etc., se pune periodic aceeasi intrebare, oamenii au masini de colectie, mai vechi sau mai noi, pornite rar.
Au fost cateva raspunsuri gen "desfa capacul de la motor dupa un an sau mai multi, si vei vedea ca uleiul tot sta aderent pe metale"
Acu' n-am desfacut motoare state ani de zile, dar ai prins ideea: cam toate uleiurile adera, nu se scurge tot in baie, sa ai metal pe metal la pornire.
Ca sa-ti raspund la intrebare, totusi: cel mai bine adera pe metale
esterii (POE, gr V), datorita faptului ca sunt molecule polare (adica cu sarcina electrica, opusa fata de cea a metalului). Mai slab aderente, dupa cunostintele mele de amator, sunt PAO (gr IV).
Problema e alta: daca ai un ulei prost (stiu ca nu-i cazul tau, dar exagerez ca sa explic), mineral (din petrol), un 10w40 sau 15w40 no-name de-ala la punga, ala se mucifica in baie, dupa luni de stat, din cauza continutului ridicat de parafina.
Deci pompa de ulei nu poate sa-l impinga pana unde trebuie. Pelicula aia ramasa pe piese nu te-ajuta prea mult, ungerea motorului se realizeaza prin separarea pieselor metalice de catre uleiul care circula sub presiune (hydrodynamic lubrication) https://bobistheoilguy.com/states-of-lubrication/
Acum, majoritatea uleiurilor minerale (gr III) sunt asa de bine purificate prin distilare si hidrocracare (de unde denumirea HC), slabe sanse sa patesti asa ceva.
In practica, ai doua solutii:
- ori dai banu' foarte gros si iei un ulei 5w40 esteric
http://www.opieoils.co.uk/c-953-ester-s ... e-oil.aspx , gen Redline sau Fuchs Titan Race (fostul Silkolene) Pro S (restul nu stiu cat de esterice sunt) ; ar mai fi Ardeca Pure Sports (sincer nu stiu unde l-ai putea gasi)
http://www.ardeca-lubricants.be/en/oilp ... 42/?p=1042, Penrite ester (in Australia...) si alte cateva aproape imposibil de gasit. Le banuiesc si pe noile Selenia/Petronas, v. mai sus.
Parerea mea e ca
nu se merita, oricum ai pelicula pe metal, cu orice ulei, si nu pelicula te salveaza, ci uleiul ramas suficient de fluid pt a fi pompat in motor.
- ori iei un 5w40 decent, mai ales Shell Helix Ultra (asta aparut in 2014, GTL, scrie "PurePlus Technology" pe el, il gasesti peste tot si e ieftin).
E ulei sintetizat artificial din CO si H2 rezultate din gaz natural (GTL=Gas-to-Liquid), adica puritate extrema, asta sigur nu are parafina care sa se solidifice in baie daca zace.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E ... ch_process
Repet, marea majoritate a uleiurilor de azi, fie ele si minerale, sunt foarte bune.
LE nu da bani pe uleiuri pt masini de colectie, alea mergeau cu benzina cu plumb, si aveau camele din nush ce material, uleiurile alea trateaza problema asta, nu faptul ca masina zace nepornita.