zveroboy78 Quote:
Pentru cei care nu pot dormi noaptea daca n-au dat o capita de bani pe ulei de rasini si aditivi, ia uitati ce inseamna testul (norma) Porsche A40, pe care majoritatea uleiurilor 5w40 o indeplinesc (v. eticheta)
"
Here is Porsche A40 testing procedure:
This test will last 203 hours. The engine, and the oil, will go through:
- 4 times the simulation of 35 hours of summer driving,
- 4 times the simulation of 13.5 hours of winter driving,
- 40 cold starts,
- 5 times the simulation of 1-hour sessions on the “Nürburgring” racetrack,
- 3.5 hours of “running-in” program
Measurements on the engine and on the oil will be done at regular intervals, and the following parameter
will be taken into account to grant the approval or not:
- torque curve (internal friction),
- oxidation of the oil,
- Piston cleanliness and ring sticking,
- Valve train wear protection. Cam & tappet wear must be less than 10 μm.
- Engine cleanliness and sludge: after 203 hours, no deposits must be visible.
- Bearing wear protection: visual rating according to Porsche in-house method.
"
Varianta noua a testului verifica si formarea de depozite de ulei ars in turbo, care se formeaza dupa forjat in turatii mari, la inchiderea brusca a motorului, cand turbo n-are timp sa se raceasca (prin fluxul de ulei care transporta caldura) si "prajeste" uleiul.
Deci, uleiuri bune sunt peste tot, trebuie doar sa verificati ca producatorul nu minte ( una e Porsche A40 approuved, alta e "recommended for... A40"); ati prins ideea.
PS
Multi de-aici stiti, dar nu stiu cata lume care se da cu covrigul stie ca
- un motor turbo trebuie lasat la relanti un minut doua dupa pornire la rece, pentru ca uleiul sa se dezmorteasca si sa faca pelicula ca lumea (practic "pluteste" in ulei,la 12 000 ture/min)
- nu trebuie forjat in primii 10-20km, uleiul se incalzeste mai greu ca apa.
- in ultimii 10 km trebuie lasat mai moale, sa se raceasca
- trebuie lasat la relanti 1-2min inainte de oprire, pentru ca uleiul circulant sa raceasca turbo. Altfel, uleiul e prajit de metalul fierbinte, formand depozite care jeneaza ungerea... si in timp turbo clacheaza.
Am citit si eu, deci dau mai departe.
eu o stiam de la tata 43 de ani sofer pe tir...5 min la relanty prima de plecare si alti 5 min prima de oprire..