E ceva ciudat în studiul cu pricina: Fiat este văzută în Franța de exemplu, ca o mașină extrem de accesibilă, de multe ori ca prima opțiune a celor care nu-și permit una nouă sau una mai scumpă. Deci și în cazul lor, așteptările ar trebui să fie mici și atunci cum se explică poziționarea din coada clasamentului, spre deosebire de Dacia, altă marcă ieftină și cu așteptări puține? Să nu-mi ziceți că Dacia este calitativ peste Fiat că asta nu o mai cred. Nu au nici motorizări, nici design peste Fiat. Și nici prețul nu este sensibil mai mic. Iar prețurile manoperei în rețelele Fiat este în ușor avantaj față de rețelele Dacia.
Auzeam recent critici legate de "sponsorizarea" studiilor respective. Însă, întreb eu, faptul că Fiat este poziționată invariabil spre coada clasamentului indiferent de țară, în ciuda eforturilor susținute pentru revigorarea imaginii mărcii, nu ar susține contrariul? Adică ar plăti grupul numai pentru marca premium și ar ignora-o pe cea ce aduce grosurile veniturilor? N-aș prea crede una ca asta...
Și totuși, ce e clar e... evident
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
: cea mai bună mașină e aia pe care o ai. Însă nu cred că în momentul cumpărării unei noi mașini ești fidel mărcii anterioare fără argumente serioase, iar toate problemele anterioare cântăresc foarte greu în decizia finală. Ori eu am auzit (și nu cred să fie doar folclor) că procentul posesorilor de Alfa care rămân fideli mărcii este superior concurenței. Și ca să întaresc această bârfă zău că, în ciuda problemelor avute cu a mea, nici nu mă gândesc ca următoarea să fie o alta marcă. Am avut ocazia de curând să mă dau și cu produse actuale ale unor mărci concurente și nu m-a convins niciunul. Dacă la început consideram "spiritul Alfa" o chestie scoasă din laboratoarele de marketing, acum sunt convins că acesta chiar există. Mai mult, se pare că integrarea tot mai strânsă din ultimii ani în familia Fiat nu l-a omorât ci chiar a fost împrumutat și altor produse Fiat (vezi Grande Punto, Bravo, care sunt foarte fun la condus și au acel ceva ce lipsește platformelor teutone). Iar noile motoarele lansate sau în curs de lansare în cadrul familiei par să indice că moștenirea și pedigree-ul Alfa au fost în cele din urmă luate în serios de boșii Fiat.
Să sperăm că astfel, marca nu va muri și de efortul lor de a o ține în viață vom profita și noi.