La cererea cuiva, reactualizat "ghidul", sper sa fie de ajutor.
Pentru un
ulei suficient: v. punctele 1-3a
Pentru un
ulei foarte bun: v. punctele 3b-7
Cam asa vad eu lucrurile, cei interesati trebuie sa puna notiunile cap la cap, si vor gasi uleiul adaptat motorului si stilului de mers.
1. Respect
clasa de vascozitate data de prod. masinii in manual (Xw-30 sau Xw-40; daca-s admise amandoua, o iau pe 40)
Xw= clasa de vascozitate la rece, cele mici sunt bune (0w, 5w)
-30 sau -40 = clasa de vascozitate la cald (100grC, temperatura de functionare a motorului); este vascozitatea pentru care s-a proiectat motorul (jocurile dintre piese, canale de ungere), deci e imporanta.
2. Respect
specificatia ACEA, de obicei:
- ACEA C? (C3 in cazul meu) pt diesel DPF/benzina Euro6
- ACEA A3/B4/C3 pt benzinare obisnuite/disel fara DPF
3a. Sa aiba
aprobarea (specificatia) producatorului masinii din manual (de ex. FIAT 9.55535-S2)
3b. sa aiba
aprobari de top (=sa fi trecut cele mai recente si exigente teste ale constructorilor auto), mai ales:
-Porsche A40 sau C30
-MB229.5 sau 229.51 , listele oficiale de uleiuri testate si aprobate de Mercedes aici:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolist ... ction=show
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... ction=show
4.
HTHS (rezistenta uleiului la forfecare si temperaturi inalte)
HTHS mare =
protectie mai buna antiuzura , cu pretul unui consum de combustibil un pic mai mare.
E un parametru
esential, din pacate putini producatori de uleiuri il mai publica (de aia nu l-am amintit in v.1), daca nu-l publica il puteti estima indirect dupa norma ACEA:
-Uleiurile ACEA A3/B4/C3 au HTHS> 3.5
-Atentie la ACEA C1 si C2, sunt uleiuri eco, sacrifica protectia (hths) pt economie de combustibil, cu HTHS mic < 3.5 Unele motoare sunt pregatite sa mearga cu uleiuri de-astea, altele nu, deci atentie la norma ACEA din manual.
5. Ma uit in TDS la
kinematicViscosity100grC : cu cat e mai mare, cu-atat mai bine; un
ulei mai vascos, mai "gros" (in limitele clasei cerute de manual, -30 sau -40):
- va face motorul mai silentios
- va raci mai bine motorul
- il va proteja mai bine (kVisc100grC mare inseamna de multe ori si HTHS mare)
- va reduce consumul de
ulei
- va rezista mai bine in timp (vascos=are de unde sa se "subtieze" in utilizare; uleiul folosit in motor isi pierde in timp vascozitatea prin episoade de supraincalzire (RPM multe), prin contaminare cu combustibil etc.; de aia un
ulei "obosit" face motorul sa sune mai aspru, sa vibreze = i-a scazut vascozitatea si se cere schimbat)
In functie de kVisc100grC se face clasificarea uleiurilor la cald (-30, -40, -50, -60)
6. ma uit sa aiba
CCS si MRV mic - cu cat e mai mic, cu-atat uleiul protejeaza mai bine la pornirea la rece (cand uzura e maxima)
In functie de CCS si MRV se face clasificarea uleiurilor la rece (0w, 5w, 10w, 15w etc.); insa se determina la temperaturi diferite pt 0w, 5w, 10w, deci puteti compara MRV si CCS la doua uleiuri din aceeasi clasa (un 0w cu alt 0w), dar nu le puteti compara la un 0w vs 5w, nu sunt determinate la aceeasi temperaturi, 0W e clar mai bun (masuratorile se fac la temperaturi mai mici ca la 5w)
7. ma uit sa aiba
Noack mic (= % de
ulei care se pierde prin evaporare la 250grC); Noack mic=
ulei de calitate, stabil termic, se arde greu, lasa depuneri minime
Prod de
ulei nu prea mai afiseaza Noack, dar il gasiti in analizele de lab pe
ulei proaspat (VOA) facute de pasionati rusi:
http://www.oil-club.ru/forum/forum/68-k ... -analizov/
https://oil-club.de/index.php?board/2-f ... 44c58e292a (varianta germana)
Tot acolo, daca vreti sa aprofundati, gasiti cantitatea de aditivi antiuzura (Zn, B, Molibden, mai nou Wolfram) si de detergenti (saruri de Ca sau Mg), plus baza uleiului (hidrocracat din petrol HC/VHVI, GTL, PAO sau esteri) etc. E o mina de informatii secrete.
Simplu, nu? doar 7 puncte de inteles si verificat.
De altfel, CCS(Cold Cranking Viscosity simulated), MRV, HTHS si kVisc100grC(~temp de functionare motor) sunt criteriile dupa care se face clasificarea OFICIALA a uleiurilor in grade de vascozitate!
http://www.viscopedia.com/viscosity-tab ... ty-grades/