Aproximativ 4500 km, vreo 55 de ore de condus, 560 litri de motorina si 3000 euro in costuri impartite de 9 oameni pentru a vedea noua Alfa Romeo 4C.
A meritat?
A meritat 100% experienta de a petrece acest timp cu colegii din Alfa Club. De asemenea, nivelul de civilizatie al Elvetiei si Frantei au contribuit la calitatea acestei experiente.
Despre Salonul Auto (la care ajung a doua oara) pot spune doar ca reflecta cel mai bine diferenta intre oamenii simpli si cei cu adevarat puternici. Extrapolat reflecta diferenta intre tarile puternic dezvoltate si cele care inca se afla in faza gimnaziala a civilizatiei. Altfel spus, marcile dominante ale unui salon elvetian au fost si vor fi cele precum Ferrari, Maserati, Rols Royce, Bentley, Aston Martin etc alaturi de studiouri de design europene. Aceste marci dominante sunt toate cele care aveau standurile imprejmuite cu garduri din sticla. Multimea facea fotografii de la distanta, timp in care in perimetrul stadurilor, printre masinile expuse sau in interiorul lor, misunau tot felul de pesoane elegante care erau evident, potentiali cumparatori. Erau acei inca 1000 de oameni care puneau pe masa banii pentru un La Ferrari timp in care di Montezemolo le spunea ca cele 499 de exemplare care vor fi produse au fost deja vandute inainte de salon. Erau oameni care au ajuns la Geneva cu un avion privat sau intr-o alta masina a marcii scumpe pe care o vizitau. Oameni care stau poate in varful marilor companii globale si care genereaza influente asupra tuturor celorlalti.
Printre standurile acestor marci se aflau si cele destinate oamenilor obisnuiti. Toyota, Fiat, Opel, Audi, BMW etc sunt marcile ale caror produse isi deschideau larg usile oricui vroia sa le viziteze.
Standul Alfa Romeo a fost un mix intre cele doua categorii de marci auto. Cele 3 modele Alfa 4C aveau accesul limitat in timp ce Mito si Giulietta in diverse versiuni, lasau publicul sa le viziteze. Singura cale prin care 2 din cele 3 modele 4C puteau fi vizitate, era pe baza unei invitatii obtinute din partea dealer-ului local. De aici mai departe incepe o mica aventura in care statutul nostru de "cetateni europeni cu drepturi" incepe sa isi gaseasca si adevarata valoare in fata celor care chiar sunt "europeni". Romania nu exista oficial pe harta intereselor comerciale ale Alfa Romeo 4C iar in consecinta niciun dealer din Romania nu putea transmite invitatii pentru prezentarea masinii. Stiam de pe Alfa Owner ca vom avea nevoie de invitatii si am incercat cu o zi inainte de plecare sa obin asa ceva de la dealer-ul din Brasov. Bineinteles ca nu aveau idee despre ce vorbesc pentru ca nu le-a comunicat nimeni de la Autoitalia ceva in acest sens. Autoitalia de asemenea nu intra in lista celor de la Alfa Romeo.
In consecinta, la standul Alfa Romeo ne-am trezit privind o masina de dupa un gard, timp in care masina era prezentata celor care aveau invitatii. Printre acestia si cei care conduc clubul britanic Alfa Owner si cu care vorbisem pe forum-ul lor cu cateva zile inainte, stabilind sa ne vedem la standul Alfa Romeo. Ca idee, fiecare dintre noi eram imbracati in camasi rosii Alfa Club si caram dupa noi un mare steag cu Alfa Romeo. Eram singurii fani ai marcii, care semnalizau asta la modul cel mai vizibil... doar ca stateam dupa gard. Diferenta majora dintre noi si cei de dincolo de gard era ca ei s-au inscris pe lista de cumparatori sau chiar au platit un accont pentru o masina si au venit sa vada ce au cumparat de fapt. Bun... cum era imposibil de acceptat situatia, m-am dus la oficialii marcii si le-am povestit cum cei 2000km dintre Est si Vest nu au fost un impediment pentru a ajunge la Geneva intr-o duba cu 9 oameni si in consecinta ar trebui sa primim cam acelasi statut cu cei care vor da bani pe aceasta masina. Mai departe a urmat un joc de-a soarecele si pisica purtat intre noi si o italianca blonda care se ocupa de prezentarea masinii. Ea imi spunea ca nu ne poate inscrie pe lista pentru prezentare pentru ca este stabilita pe ore inainte de salon si ca putem asculta de pe margine ce le povesteste altora. Dar s-a oferit sa imi ia adresa de mail pentru a ne reprezenta interesele dupa terminarea salonului
). Intre timp, am descoperit o alta italianca, cu o incantatoare prezenta fizica (adanc impregnata pe retina lui Mugurel) si care ne-a trecut pe lista de prezentare ca Alfa Club Romania dupa ce a aflat si ea povestea miilor de km, urmand sa revenim la ora 16 sa vedem de aproape minunea. Reveniti la ora 16, ne intalnim din nou cu italianca blonda care parea deja enervata ca nu scapa de noi si care mi-a explicat ca este imposibil sa faca o prezentare in afara programului pentru 9 oameni. Asadar toate demersurile anterioare pareau ca nu vor da rezultate. Planul B a fost sa schimb abordarea si sa apelez la alta persoana de la stand. In consecinta am dat de un tip caruia i-am spus ca suntem un grup de cumparatori din Romania, ca suntem inscrisi pe lista pentru prezentare si ca asteptam sa ne prezinte masina. Omul era ocupat cu un cumparator din UK (un nene pe la 50 de ani cu o nevasta care se rostogolea ca sa coboare pe scaunul din dreapta), a verificat lista pe care eram deja inscrisi si mi-a spus ca nu poate sa primeasca decat 2 persoane dupa ce termina prezentarea. Ei bine, am intrat eu si George insa l-am rugat sa il lase pe Ege sa faca poze fara sa intre in masina. De aici mai departe, masina fiind inconjurata de romani in camasi rosii, deja o diversiune era foarte la indemana de pus la cale. M-am urcat in masina, i-am studiat vreo 10 minute toate detaliile. Am iesit din masina iar locul meu a fost luat de George. In timpul asta am intrat in vorba cu tipul de la stand care mi-a dezvaluit ca este Product Manager al Alfa Romeo in Elvetia. De aici mai departe discutia s-a extins pe calea clasica: "sunt presedintele Alfa Club, facem de 7 ani Alfa Fest iar ultimul a fost internationala de pe Transfagarasan etc." Intre timp ii mai spuneam: Poate si colegul sa se urce in masina? Si uite asa, toti alfistii din delegatia romaneasca au apucat sa verifice daca bagheta ornamentala de pe bord este bine prinsa si astfel sa il linistim cu dovezi clare pe colegul Tupac.
Discutia cu PM-ul de la Alfa Romeo pe de alta parte a adus si cateva informatii foarte interesante:
1. Va exista o versiune 4C Targa si una cu puterea ridicata spre 300 CP. Actuala versiune de 4C nu va avea posibilitatea de upgrade de performanta printr-un program asemnator cu cel de la Abarth.
2. Urmatorul model Alfa Romeo se afla in teste, este urmasul lui 166 si va fi prezentat peste un an la Geneva (vom vedea deja masini camuflate in a doua jumatate a anului curent).
3. Urmasul lui 166 are propulsie (RWD) si este construit pe platforma noului Maserati Ghibli (care se lanseaza peste o luna la Beijing).
4. Design-ul acestei berline amiral are trasaturi mai apropiate de cele ale modelului 159, mai ales in zona blocurilor optice frontale.
Si pentru ca discutia devenea din ce in ce mai interesanta, PM-ul Elvetian imi propune sa mergem in zona de birouri ca sa ma prezinte PM-ului worldwide al Alfa Romeo. Deja ma bucuram ca soarecele la cascaval. Mergem impreuna la birouri. Inauntru oameni in costume cu nume de italieni in piept. Elvetianul intreaba unde isi poate gasi superiorul dupa care revine si imi spune ca trebuie sa ne intoarcem la stand pentru ca persoana cautata tinea deja o prezentare de 4C. Ne intoarcem spre stand, ajungem in dreptul 4C-ului alb si elvetianul ma prezinta Product manager-ului Worldwide al Alfa Romeo... nimeni altcineva decat italianca blonda de mai devreme
))) Nu stiu daca mi s-a parut, poate o fi fost o reflexie dar pareau ca i pocnesc cateva vene in ochi cand s-a trezit din nou inconjurata de oamenii in rosu. Exagerez, recunosc! Totusi, dincolo de frustrarea noastra de a fi marginalizati, realitatea este ca cei de la Alfa Romeo nu au luat in considerare piata est europeana din motive foarte simple: Alfa Romeo 4C nu prea are ce cauta in Romania.
Asadar cum este Alfa Romeo 4C?
Exterior
La exterior arata superb iar farurile sunt ce trebuie sa fie pentru o astfel de masina. Desi ocupa pe drum cam aceiasi suprafata cu un Mito, proportiile caroseriei spun din start ca ne uitam la un mini super car. Este un Ferrari cu motor central care a stat prea mult la spalatorie. Dar...arata mult mai impresionant decat un Lotus Elise sau decat un Porsche Cayman. Cromatic prefer versiunea rosie desi si celelalte doua aratau la fel de bine.
Interior
Masina striga in gura mare ca isi doreste reprize in forta pe un circuit sau pe un drum alpin. Nu va fi o placere sa o conduci la drum lung pentru simplul fapt ca nu poate sa ofere confortul necesar. Pozitia la volan este foarte joasa iar interiorul te obliga sa stai cu mainile la ora 10 si la 14. Nu ai pe ce sa iti sprijini coatele daca incerci sa adopti o pozitie mai relaxata. Exista un singur spatiu de depozitare aflat intre scaune. In el incape o pereche de manusi, una de ochelari de soare si cel mult un telefon. Asta este tot ce poti folosi in interior.
Portbagajul este mai mic decat cel de la GTV iar in consecinta bagajele pentru 2 persoane pot contine lucruri potrivite unei vacante de 2-3 zile.
In concluzie Alfa 4C este o masina gandita pentru cei care vor sa piloteze peste weekend pe un circuit sau pe drumuri alpine si eventual sa o foloseasca ocazional prin oras. Pare a fi alternativa perfecta pentru un Lotus Elise insa nu si pentru un Porsche Cayman sau pentru un Lotus Evora, cele din urma fiind mult mai prietenoase cu posesorii care se imbraca cu masina prin oras. Alfa 4C este pentru cei care piloteaza o masina si nu pentru cei care asteapta sisteme electronice care sa ii salveze de greselile de pilotaj. Nu inseamna ca Alfa 4C nu dispune de tehnologie pentru ca sistemele din spatele DNA (care mai are si modul Race) isi vor face cu siguranta simtita prezenta in situatii limita. Totusi, masina iti spune din start, prin toate detaliile prin care o poate face, ca nu isi doreste sa fie admirata langa terasele de la mare ci in contrast cu asfaltul circuitelor.
Cat despre aventura noastra cu oficialii de la Alfa Romeo... in Iunie/Iulie, la Balocco sau Monza, din cumparatori ne vom transforma in jurnalisti auto si ne vom intalni din nou cu ei la sesiunea de teste