It is currently 24 Nov 2024, 02:26

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: 06 Mar 2010, 21:19 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
TAZIO NUVOLARI

Image

Primele experiente
S-a nascut la Casteldario (Mantova) in 16 Novembre 1892.Tatal sau Arturo si unchiul lui Giuseppe,au fost la randul lor campioni de ciclism.Tazio nu va deveni ciclist,el alege de mic mtocicletele,asa ajunge sa conduca impreuna cu unchiul sau o Bianchi.In anul 1915,la 22 de ani ia parte la "Grande Guerra"(I raz.mond),ocazie cu care si-a demonstrat talentul de sofer pe ambulante,transportand zi si noapte de pe campul de lupta ranitii,la spitalele din spatele frontului,conducand cu multa abilitate pe drumurile distruse pline de gropi si denivelari,inconjurat de explozile obuzelor, pe intuneric fara lumina farurilor.
Debutul in competitii
Terminat razboiul se casatoreste cu Carolina Perina,pe care o cunoastea de mai multi ani,apoi in 1920 isi ia licenta de pilot motociclist si tot in acel an debuteaza in cursele motociclistice si anume pe Circuitul din Cremona,dar fara noroc,fiind nevoit sa se retraga.In schimb in prima sa cursa auto la care participa in data de 20 Martie 1921 obtine prima victorie.Incepe a se evidentia cu un loc 2 pe circuitul Garda,la bordul unei Ansaldo 2000 (1921).In anul urmator aduna o serie de rezultate bune,clasanduse al doilea pe circuitul Garda,rezultat in urma caruia jurnalisti au inceput a scrie despre el:".....Acest tanar campion intradevar a impresionat prin curaj si deizile luate.A trecut prin curbe acrobatic ....".In luna Noiembrie castiga prima sa cursa cu un Harley-Davidson 1000.Fiind obligat sa se retaga din cauza unor defectiuni mecanice,in momentul cand se afla la conducere curselor,a ratat o serie de victori,Nuvolari este totusi considerat ca fiind unul dintre pilotii care promiteau.Dorinta lui de afirmare si pasiunea sa nu intampina obstacole,sotia isi aminteste:"Tazio era sigur pe el,stia ca este puternic chiar daca este inca la inceputul carierei.Avea un prieten care era mecanic Telemaco Vareschi.Erau tot timpul impreuna intr-o camera a casei transformata in atelier,stand si discutand in jurul masinilor si a motociclrtelor".
Primele afirmari
In 20 Mai 1923 obtine prima adevarata si importanta afirmare din cariera sa,pe plan national,castigand primul loc pe circuitul din Parma,pe un Garelli 350. O alta importanta realizare este si intrarea in echipa oficiala de la Indian,in luna August a aceluias an.Cu casa americana obtine o serie de succese importante afirmanduse definitiv in lumea curselor motociclistice mondiale.Tot in aceias perioada obtine si o masina competitiva de la Deo Chiribiri,constructor,care ii da pentru anul 1923 noile sale masini competitionale,cu care Tazio participand la prima cursa (Chiribiri),se evidentiaza.Tot in acel an se remarca de nenumarate ori pentru stiul si tehnica sa spectaculoasa de condus,tehnica si stil care devenin in scurt timp legendare.Tazio se imparte intre lumea motociclistica si automobilistica:in lumea automobilistica se remarca si va ramane in istorie pentru stilul de condus spectaculos si temerar,iar in lumea motociclistica demonstreaza un "bello stile".Iata cum este prezentat intr-o dscriere facuta de un jurnalist al epoci,Giovanni Canestrini:"...facea un corp comun cu motocicleta sa,armonios in miscari...........domina legile mecanici precum un instrument sensibil ,cu o eleganta cu care doar mari lui adversari Achille Varzi si Pietro Ghersi reuseau sa o imite".
Campion pe doua roti
In anul 1924 castiga titlul de campion italian la clasa 500.In luna Iunie Nuvolari este declarat de Tomaselli,directorul de la Bianchi,ca fiind cel mai bun motociclist aflat in circulatie si totodata invitandul sa intre in echipa sa,oferindui totodata noua motocicleta 350 numita "Freccia Celeste", creata pentru a bate motocicletele engleze care dominau din tot deauna clasa.Nvolari accepta oferta,iar cu "Freccia Celeste" intra definitiv in legenda,invingand in numeroase curse si competiti motociclistice.Dintre marile si frumoasele succese trebuiesc aminte acele succese obtinute pe dificilul circuit din Lario,(unul dintre cele mai dificile circuite din lume),echivalentul unui GP din ziua de azi pentru importanta sa ,circuit pe care devine specialist,invingand in 1925-26-27-29-30.In aceasta perioada incepe a se afla in fata celui care va deveni adversarul sau clasic :Achille Varzi.Tifosi (fani) din toata Italia se impart in doua tabere:o tabara cu Nuvolari care contina cursele,chiar daca masina e facuta bucati si Varzi,stilist perfect si calculat.In 1925,"26 si"27,succesele lui Tazio sunt inca numeroase si binumele Bianchi-Nuvolari devine imbatibil.La Monza,in 1925,invinge pilotii si marcile engleze care pana in acel moment au dominat scena interationala,cu o prestatie legendara.Tazio este de acum o legenda vie.De amintit ca in 1927 participand tot cu Bianchi (in acea peioada putea concura numai cu casa Bianchi deoarece se afla sub contract),la prima editie a competitiei care va deveni cursa cea mai faimoasa si frumoasa din lume: Mille Miglia.Se clasifica al 5-lea la categoria 3000 cc cu o Bianchi tip 20,facand pereche cu Pastore.In anul 1928 concureaza in principal cu automobile si fondeaza o proprie scuderie "scuderia Nuvolari",cumparand 4 Bugatti Grand Prix,din care una i-a vanduto lui Varzi si una lui Pastore.in competitia Mille Miglia termina al 6-lea la categoria 3000 si al 13-lea absolut,pe Bugatti 2000 formand pereche cu Bignami.In acelas an ia parte la o alta cursa legendara,cursa automobilistica cea mai dura din lume: Targa Florio,unde este constrans sa se retraga.Obtine succese importante in automobilism printre care in GP Tripoli si totodata invinge in toate cursele motociclistice la care ia parte cu Bianchi,demonstrand ca este de neinvins pe "Freccia Celeste".In anul 1929 ajunge facand pereche cu Greggio al 11-lea absolut pe o O.M. 2000 la Mille Miglia si se comporta bine in numeroase alte curse automobilistice (fara a obtine succese),fiind considerat de acum un mare talent si in automobilism. Tot in "29 ia parte la 11 curse cu Bianchi ,cistigand 7 dintre ele,dar Tazio este atras de 4 roti in cautarea unor noi succese.
Nuvolari intre mai mari automobilismului
Prima mare afirmare care il face pe Nuvolari sa intre definitiv intre marile nume ale automobilismului,este victoria din 1930 la Mille Miglia pe o Alfa Romeo 1750 (pereche cu Guidotti)fiind primul pilot care invinge in legendara cursa italiana, trecand bariera de 100 km/h medie(record care va fi imbunatatit dupa mai multe editii).Pe durata cursei s-a dat o lupta continua pentru primul loc intre el si Varzi,lupta ce a tinut toata Italia in suspans.Acest succes ii deschide portile de la Alfa Romeo,deoarece directorul departamentului curse si proiectantul masinilor de competitii, Vittorio Jano,se convinge de marile calitati ale lui Tazio,luand-ul in echipa pentru al inlocui pe Gastone Brilli-Peri,mort tragic intr-o cursa in luna Martie. Jano il considerase inainte pe Nuvolari ca fiind un pilot periculos,de neincredere,in special dupa ce in 1925 in timpul unui test a avut un accident,distrugand o Alfa.Dar in cele trei curse Mille Miglia,in care Nuvolari a participat si le-a terminat,a demonstrat ca este capabil sa dispute si sa termine curse foarte lungi,dure si mai ales ca este in gradul sa conduca constincios.In acea perioada Alfa Romeo era masina ca mai buna din lume,era invincibila.Dispunea de o foarte mare echipa din care facea parte din 1929 si Achille Varzi,vechiul rival motociclistic a lui Nuvolari.Vor fi colegi de echipa doar pentru putin timp,deoaece Varzi lasa Alfa si continua sa concureze cu masini ale alor echipe,confruntanduse cu Nuvolari in cele mai importante curse din lume,dand astfel viata la dueluri memorabile.In anul 1930 pe langa triunful la Mille Miglia,se aduna si alte victori (de amintit triunful la TT din Belfast),ultimile cu motocicleta si primele dintr-o lunga serie auto,curse in care Nuvolari este recunoscut ca fiind "maestro",un mare interpret si idol al multimii.Vechii campioni ai volanului sunt deja la apus,iar Nuvolari este pregatit sa-i inlocuiasca.In luna Iunie a aceluias an este transferat la proaspat nascuta "scuderia Ferrari" care dispunea de masinile Alfa oficiale,invingand rapid prima cursa,Trieste-Opicina.
Tehnica de condus
Nuvolari motociclistul "stilist" lasa locul lui Nuvolari automobilistul,care adopta in anii "20 in primele aparitii,un stil de condus unic neimitabil,spectaculos,care uneste controlul masini cu o sensibilitate formidabila si un mare curaj.In acest stil de condus se ascundea secretul victorilor sale,ca si atunci cand dispunea de o masina mult inferioara fata de cele ale adversarilor sai.Enzo Ferrari il descrie intr-un faimos episod:"Inca dupa primele curse disputate cu el,am inceput sa ma intreb ce are atat de special acest omulet senin si serios,la care i se vede valoarea de regula si in special la cat de mare este numarul de curbe al unui circuit.Asa intr-o zi i-am cerut sa ma duca sa fac o proba cu masina lui,Alfa 1750 pe care scuderia mea ia dato(pe circuitul celor Trei Provinci din Porretta in 1931).La prima curba am avut impresia sigura ca Tazio a gresit si vom ajunge in sant.Asteptam accidentul,dar ne gaseam iesiti din curba cu fata pe directia inainte,cu masina in linie dreapta.L-am privit,dar el statea normal senin,nu ca cineva scapat dintr-o posibila rasturnare.La a doua si a treia curba senzatia s-a repetat.La a patra si a cincia am inceput sa inteleg,l-am urmarit cu ochii in toata parabola,Tazio nu lua piciorul de pe acceleratie,din contra o tinea apasata la pamant.Asa din curba in curba,am inteles secretul sau.Nuvolari aborda curbele diferit de cea ce imi sugera instinctul de pilot,in curba nu ridica piciorul de pe acceleratie "he glides"... Secventa din filmul Enzo Ferrari
Nuvolari domina competitiile
In 1931,Nuvolari alearga cu Alfa Romeo,masina cu care obtine nenumarate succese,luptand de foarte multe ori in mod spectaculos cu rivalul sau Varzi.De amintit in primul rand succesele la Targa Florio, la Coppa Ciano si la GP Italia.Anul 1932, este anul de aur al lui Nuvolari,invngand in majoritatea curselor la care ia parte:(GP Monaco, Coppa Ciano la Livorno, Targa Florio, GP Italia la Monza, Coppa Acerbo, GP Franta etc...),Popularitatea sa ia amplore,cistigand bine,viata familiara decurge OK(are doi fii:Giorgio si Alberto).Castiga cursele cele mai importante ale sezonului,demonstrand superioritate in confruntarile cu adversari sai.Ziarele acelor vremuri scriau:"Care vreti sa stati in fata acestui om ce nu se teme de nimic,om care are o experienta de 20 de ani de curse si de motoare,care alearga astazi cu o pasiune triplata?Toate recordurile cad pulverizate cu multa facilitate....." Fiind amicul lui Gabriele D'Annunzio,declarat fanul lui,ii face o vizita la Vittoriale unde Mussolini personal il primeste la Villa Torlonia.Si anul 1933 este un an de mari sadisfacti,obtinand numeroase victori,amintind doar 24 ore de Le Mans, la 'Eifelrennen si GP Tunisi,alte importante afirmari la Mille Miglia, cu Alfa Romeo,facand pereche cu Decimo Compagnoni.La jumatatea sezonului lasa Alfa si incepe sa concurze cu Maserati,castigand si cu aceasta numeroase curse nationale si internationale.Tazio a vrut sa ramana impreuna cu Ferrari si sa dea numele lor la "scuderia",fiind amindoi caractere puternice Ferrari nu a fost de acord,asa ca"divortul"dintre cei doi a fost inevitabil.
"Nivola" impotriva masinilor nemtesti
In anul 1934,intra in viguare noile norme tehnice pentru masinile de Grand Prix:fara pneuri,cu rezervrul gol,nu trebuiau sa depaseasca mai mult de 750 kg,dar fara limita de cilindrata(cc).Nemtii profita de aceasta ocazie pentru a depasi Alfa Romeo si impunerea fortei lor in competiti;neputand bate italienii la mecanica traditionala ,nemtii se axeaza pe capacitatile lor tehnologice superioare.Proaspat nascuta Auto Union si Mercedes-Benz isi pregatesc bolizi finatati puternic de Hitler,care vrea sa impuna prestigiul,puteria si capacitatea tehnologica a "noi Germani"In 1935 Varzi,rivalul dintodeauna trece in mod lamentabil la Auto Union,scuderie care cauta un pilot strain de prima marime,in schimb Nuvolari,se reantoarce pe masinile Alfa Romeo de la scuderia Ferrari.Castiga numeroase curse,dar unde nu sant prezente masinile nemtesti,in schimb unde Mercedes si Auto Union concureaza ,pentru Alfa Romeo nu este nimc de facut,diferenta de prestati este prea mare.Dar totusi in acesti ani germanici,Nuvolari cu Alfa,o masina net inferioara reuseste sa demonstreze ca stie sa conduca si reuseste astfel sa recupereze inferioritatea mecanici,reusind sa dispute cele mai frumoase curse.Nuvolari fiind astfel singura arma invingatoare la dispozitia Alfei.Ferrari care reprezenta ofcial Alfa in competitii face o tentativa de a se opune nemtilor,realizand astfel o masina "bimotor". Vin montate doua motoare Alfa pe acelas sasiu,unul in fata si celalalt in spate,pilotul aflinduse in mijloc.Vin costruite doua exemplare:prima folosita de Nuvolari avand doua motoare de 3167 cc si 540 cavalli(pentru curse si tetative de recorduri)si o a doua utlizata in cursa de Chiron,cu doua motoare de 2900 si 510 cavalli.Doi monstri in greutate de 1300 kg care nu pot concura in formula unica unde se accepta masini pina in 750 kg.Cu "bimotore" Nuvolari realizeaza doua frumoase recorduri mondiale de viteza si participa in curse unde nu este impusa greutatea max.,curse de formula libera.In acele curse rezultatele sint sub asteptari din cauza greutati prea mari a masini,care este greu de condus,consuma enorm si din cauza gumelor( la GP din Tripoli din anul 1935 Nuvolari a trebuit sa intre la boxe de mai multe ori,foarte multe intrari pentru schimbul de gume,pana la finalul cursei a schimbat 18!). "Bimotore"vine schimbat cu vechia P3,dar impotriva masinilor nemtesti nu este de facut nimic. Caracciola, Varzi, Rosemeyer, Fagioli domina compretitile.Soseste GP-ul din Germania la Nurburgring:se pregateste o mare parada pentru bolizi germanici ai lui Hitler.Cursa va fi amintita ca fiind o cursa de neuitat din istoria automobilistica,in particular:Nuvolari pe Alfa intrece toti piloti Mercedes si Auto Union,invingand acasa la ei,lasindui uimiti pe nemti.Aceasta este VICTORIA cea mai frumoaa obtinuta de Tazo Nuvolari.In 1936 in sfarsit este gata noua masina Grand Prix Alfa: un 12 cilindri de 4064 cc si 370 cv.Dar masinile nemtesti Union cu Rosemeyer continua sa domine sezonul,noua masina Alfa nu reuseste sa fie la inaltimea asteptarilor.Nuvolari cu extraordinara sa clasa reuseste sa obtina cateva victori.Bilantul pentru Itaieni este deluzoriu,dar in afara de Nuvolari care cu vechia 8 cilindri si 12 cilindri,continua sa surprinda.In 1936 se transfera in Statele Unite unde castiga Coppa Vanderbilt,pe circuitul Roosvelt Field:Tazio incanta americanii care in sfarsit il pot vedea in actiune.Pe noul continent atinge o popularitate de invidiat,ajunge sa fie sarbatorit de americani ca un erou.Este inca numarul unu mondial!
1937: anul cel mai negru!
Este cunoscut faptul ca masinile Alfa nu mai reusesc sa tina pasul in confruntarile cu masinile nemtesti,de aceea anul 1937 este un an mai putin fericit.In schimb nemti in special cu Mercedes domina scena competitilor cu "mostruosa" W125.Pentru Alfa este un lung si dezastruos sir de infrangeri, anul cel mai negru din istoria sa.Nuvolari invinge numai pe circuitul din Milano.Apoi vine primul dezastru,fiul sau Giorgio,in varsta de 18 ani,este lovit de miocardita la colegiul Elvetian unde studia.Tazio il aduce acasa la Mantova si sta langa el constient ca nu mai are nici o speranta de vindecare.Trei luni dupa in timp ce Nuvolari tranversa oceanul pentru a participa la Coppa Vanderbilt, Giorgio moare.Carolina povestea mai tarziu:"era pentru prima oara cind Tazio a plans"La sfarsitul sezonului Nuvolari a probat intr-o singura cursa un Auto Union,cu care s-a clasat pe locul 5 la GP-ul din Berna.Termina sezonul cu Alfa si scuderia Ferrari.
Retrageria ???
In anul 1938 Alfa anunta retragerea sa din competitii,scuderia Ferrari se inchde,Enzo Ferrari este chemat sa conduca noua "Alfa-Corse", iar Jano este constrans sa demisioneze.In timpul probelor pentru prima cursa,masina lui Nuvolari ia foc la 150 km/h,din caza unor perderi de benzina,montovanul se salveaza aruncanduse din masina cu combinezonul in flacari,reusind astfel sa se salveze.Din spitalul din Pau,Tazio Nuvolari comunica decizia de a se retrage.In urma deciziei luate de a se retrage lumea curselor ramane stupefiata.Nuvolari declara:"Focul m-a terorizat,E un nemernic care nu iti da loc de scapare si de care nu te poti apara.Nu ma mai simt in stare de a concura,asta e tot.Noaptea este un cosmar,visez tot timpul foc.Sa terminat,cred ca am imbatrinit si obosit".Toti vorbesc de decizia luata de el.Totusi decizia lui Nuvolari apare ca fiind fara sens:este inca cel mai bun pilot din lume,bogat,faimos,are doar de 46 de ani,are in spate o cariera de 20 de ani in care a castigat totul,fie in lumea motociclistica fie in cea automobilistica.A avut o viata sportiva intensa precum nici un alt pilot.Dar acum avand ceva probleme de sanatate, probleme cu respiratia din cauza gazelor de esapament acumulate in toti acesti ani,mort de putin timp fiul acestuia,Giorgio.Deci are toate motivele de a se retrage.Dar dupa o perioada de odihna si o vacanta in America, Tazio apare restabilit......revine in curse pentru a scrie alte pagini in istoria competitilor auto,pagini de neuitat.
Nuvolari si Auto Union
In anul 1938,in luna Iulie, apare in mod surprinzator si scandalos pentru italieni la volanul unui Auto Union la GP din Germania,unde termina al 4-lea.Auto Union vroia un campion abil si experimentat precum Nuvolari,pentru inlocuirea disparutului Rosemeyer dar si pentru perfectionarea bolidului noul "tipo D" in 12 cilindri,asta pentru a putea bate pe Mercedes care dominase seonul precedent.Nuvolari si-a demonstrat valoarea prin informatile si sfaturile fundamentale oferite echipei,imbunatatind masina cu care dupa trei curse castiga in GP Italia la Monza,apoi in Anglia la Donington in fata colegilor de echipa si a celor de la Mercedes.
Dupa victoria de la Donington,Nuvolari este asaltat si de englezi care au fost si ramas puternic impresionati de tehnica lui.In anul 1939 Adolf Hitler,in perioada desfasurari Salonului auto de la Berlin il felicita personal.In acel an aflanduse la a doua tinerete,Nuvlari cu aceias masina nemteasca disputa frumoase curse impotiva masinilor Mercedes, chiar daca a invins numai in GP din Belgrad.Nu conteaza daca GP Belgrad (ultimul GP dinaintea izbucniri celui de al 2-lea razb.mond.)este ultima sa mare victorie obtinuta,montovanul incheie un ciclu legendar si de neuitat in istoria competitilor motoristice internationale.
Dupa razboi
Dupa razboi in 1946,Nuvolari in virsta de 54 de ani revine la volanul unei masini de curse.Are inca clasa si curajul din totdeauna,dar este blonav.Ar fi trebuit sa abandoneze cursele,are atacuri acute de tuse si este obligat sa poarte o masca pentru a-si proteja plamani de gazele de esapament.In luna Mai Alberto,celalalt fiu a lui Tazio,este lovit de nefrite.Tazio si Carolina ii stau aproape chiar daca pentru el destinul e scris.Moare la 18 ani precum fratele sau Giorgio.....Rezultatele obtinute in anul 1946 sunt sadisfacatoare.Se retrage,dar totusi mai concureaza in cateva curse,fara victori,dar in care se distinge prin condusul spectculos,de obicei reuseste tururile cele mai rapide.In Septembrie la GP Torino se regaseste cu marele sau prieten - rival Varzi.Cei doi au un frumos duel amintind publicului de vreurile trecute.Castiga Varzi care traia o a "doua tinerete",in schimb Tazi trebuie sa se retraga dupa o prestatie buna in cursa.In acel an castiga doua curse cu Maserati, Cisitalia si Fiat.
Mille Miglia din 1947
Participa la 6 curse castigand 3 dintre ele,apoi este protagonistul unei alte intreceri legendare: Mille Miglia,prima editie de dupa razboi.Se inscrie in competitie cu o mica Cisitalia 1100 foarte determinat,se simte chiar intinerit,totusi sunt putini acei ce ii dau crezare.Ia startul batraneste dar pe parcurs de la Pesaro la Roma conduce in forta si recupereaza teren in confruntarea cu Alfa 2900 a lui Biondetti,trecand la conduceria cursei.Toata Italia este cu el,60 cavalli contro 140.!!!Pana la Modena Nuvolari reuseste 8 minute avans.Pe portiunea finala se declanseaza o mare furtuna,Cisitalia (un spider decapotabil)se umple de apa,se uda,fiind si in varsta....pierde 10 minute si este depasit de Alfa (inchisa).Masina sa parea o jucarie in mijlocul acelei furtuni,scriau ziarele.Soseste al 2-lea.Restul sezonului pe o Ferrari castiga pe circuitul Parma si pe cel din Forlì.
Ultima aventura
Boala se agrava din ce in ce mai mult,dar Nuvolari nici nu vroiea sa se gandeasca la retragere sa din lumea curselor.Asa ca in 1948 cu un Ferrari tot la Mille Miglia,scrie ultimul capitol glorios,dar tot odata nenorocos.Se prezinta la linia de plecare in Brescia,doar pentru a-si saluta colegi.Acolo ii vine oferita o masina Ferrari. Nuvolari accepta rapid.Are 56 de ani,este bolnav,sunt luni de zile de cand nu a mai concurat,nu are antrenament,nu cunoaste masina(ne mai condusa pana in acel moment de catre el,)nu se astepta sa doreasca sa prticipe la masacranta cursa de 1600 km!.Totusi ia startul pentru a invinge.Toti fanii sunt cu el,lumea il aclama,este inca legenda automobilismului.In prima parte a cursei se gaseste tot timpul printre primi,apoi declanseaza ofensiva pe Appennini demonstrindusi clasa.Ajunge la Roma cu un mare avans,imediat dupa Roma i se rupe carligul ce tine inchisa capota,Tazio elimina capota si continua cursa cu motorul descoperit.Dupa Livorno derapeaza si iese in afara strazi,in urma incidentului scaunul mecanicului se strica,Nuvolari il elimina si continua cursa. Incet,incet isi mareste avantajul,la Firenze mai ii trebuia o secunda si isi marea avantajul la o jumatate de ora:un abis.Apoi pierde o aparatoare de noroi de la o roata,bucati din masina sa sunt imprastiate in toata Italia,dar el isi continua drumul spre victoria care parea aproape.Dar nu va invinge.Incepand ploaia si fara capota,avand mai multe defectiuni apare o alta care il obliga sa abandoneze la Villa Ospizio,langa Reggio Emilia.Toata Italia amuteste,entuziasmul dispare rapid."Curaj Tazio,va fi urmatorul an...."ii spusese Ferrari pentru al consola.Nuvolari ii raspunde:" Ferrari, zile ca acestea,la varsta noastra,nu vor mai fi multe..."In 1948 nu castiga nici o cursa ,iar in "49 concureaza doar intr-o cursa.Dupa acea Mille Miglia,era prabusit ,iar boala care o avea se agravase.
Ultimele curse
Reapare in 1950,participa la 2 curse,invingand-o pe ultima(o cursa de urcare la Palermo),in ambele pe o Cisitalia-Abarth.Intelege ca a venit timpul sa se retraga acum cand inca este invingator.Totusi nu si-a anuntat oficial retrageria.
In anii urmatori a iesit de foarte putine ori in public,iar in 1953 sanatatea i sa inrautatit,asa ca cere sa se intoarca din Gardone la Mantova.Aici moare pe 11 August la varsta de 61 de ani.Acest pilot temerar care si-a riscat viata in nenumarate curse,care a avut mai multe accidente,moare in propiul lui pat!In schimb: Varzi, Campari, Borzacchini, Materassi, Brilli-Peri, Arcangeli, Bordino, Rosemeyer, Seaman,toti acestia au murit in curse.Destinul face ca in 5 Ianuarie 1981, la 86 de ani Carolia sotia lui Nuvolari sa moara lovita de o masina in timp ce se plimba la Gardone,asta dupa ce o viata intreaga a dedicato automobilelor.Funeralile lui Nuvolari au avut loc pe 13 August 1953 la Mantova:Italia si intrega lume a competitilor motociclistice si autobilistice a intrat in doliu.
INCHEIERE (in italiana) Se povesteste:"...non appena mi giunse notizia della sua fine partii per Mantova. Nella fretta mi persi in un dedalo di strade sconosciute della città. Scesi di macchina, chiesi ad un negozio di stagnino la via per villa Nuvolari. Ne uscì un anziano operaio, che prima di rispondermi fece un giro intorno alla macchina, per leggere la targa. Capì, mi prese una mano e la strinse con calore. 'Grazie di essere venuto' bisbigliò commosso 'Come quello là non ne nasceranno più".
....................................................Image................................................

sursa:nivola

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...


Top
   
PostPosted: 06 Mar 2010, 21:35 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
The Best Tazio Nuvolari

Image

Prima serie de foto Image


Attachments:
saluta.jpg
saluta.jpg [ 12.27 KiB | Viewed 3339 times ]
1930-1-b.jpg
1930-1-b.jpg [ 29.07 KiB | Viewed 3339 times ]
gpmon38-b.jpg
gpmon38-b.jpg [ 32.28 KiB | Viewed 3339 times ]
folla-big.jpg
folla-big.jpg [ 31.18 KiB | Viewed 3339 times ]
nuvferrg-b.jpg
nuvferrg-b.jpg [ 38.25 KiB | Viewed 3339 times ]
bianchi-lario-big.jpg
bianchi-lario-big.jpg [ 26.19 KiB | Viewed 3339 times ]
mot2030-b.jpg
mot2030-b.jpg [ 28.85 KiB | Viewed 3339 times ]
norton-b%2525255B1%2525255D%25255B1%25255D.jpg
norton-b%2525255B1%2525255D%25255B1%25255D.jpg [ 32.68 KiB | Viewed 3339 times ]

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...
Top
   
PostPosted: 06 Mar 2010, 21:39 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
Pe data de 8 decembrie 1931,Tazio Nuvolari ,cu o Alfa Romeo 8C 2300 ,a concurat inpotriva unui avion Carponi Ca.100,pilotat de Vittorio Suster.A fost invins de catre avion :mrgreen:
video

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...


Top
   
PostPosted: 09 Mar 2010, 22:02 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
Nuvolari si Alfa P3 il umilesc pe Hitler

Image


In fata unui public compus din circa 300.000 tifosi germani,oficiali nazisti si insusi Adolf Hitler, se da startul la Gran Premio Germania din 1935.Piloti Mercedes sunt: Fagioli, von Brauchitsch si Caracciola,in schimb Auto Union va concura cu Stuck, Rosemeyer si Varzi.Tazio Nuvolari a incercat sa conduca pentru Auto Union,dar datorita faptului ca postul lui a fost dat rivalului din tot deauna,Nuvolari va concura cu o Alfa P3 modificata care sufera de o diferenta de 50-100 cavalli fata de masinile nemtesti.la startul cursei,Caracciola trece rapid in frunte urmat de Nuvolari care depaseste 4 adversari,dar Rosemeyer si Fagioli il depasesc destul de repede.cursa se desfasoara in jurul duelului intre cei doi asi germani Caracciola si Rosemeyer,dar cineva uita sa aminteasca de Nuvolari.In turul al 10-lea reuseste sa duca mai putin puternica sa Alfa la conducerea cursei,iar dupa oprirea la box,se reantoarce al 6-lea.
Conducand dezlantuit il depaseste pe Fagioli,apoi pe Rosemeyer si Caracciola,iar in final pe Stuck.la inceputul ultimului tur distenta dintre el si liderul cursei von Brauchitsch,era de mai bine de 30 de secunde,dar cand totul parea pierdut,Nuvolari nu renunta si insista.Von Brauchitsch,avertizat la inceput de ultim tur la boxe,ca Nuvolari este in spatele sau,conduce la limita distrugandusi pneurile.la jumatatea turului inainte de sosire,Nuvolari il depaseste castigand cursa!"La inceput in tribune a fost o liniste de moarte"scria o zi dupa ziarul MotorSport,"dar sportivitatea nemtilor in final a triunfat in ciuda infrangeri.Nuvolari a fost purtat in mere triumf."
Admiratia pentru campion nu este impartasita si de reprezentanti celui de-al Treilea Reich. Korpsführer Hühnlein rupe suparat discursul care ar fi trebuit sa-l faca in timp ce Nuvolari este incoronat castigator.Este ridicat steagul italian si Nuvolari canta imnul national;aceias scena se va repeta si urmatorul an cand Jessie Owens va scrie pagina sa de istorie.Anul 1936 este anul lui Auto Union Tipo C pilotata de Bernd Rosemeyer.Motorul a fost ulterior extins,iar acum masina are montat un 6006cc in stare sa furnizeze 520 cavalli.Chestia naucitoare nu este asa mult cilindrata sau numarul de cavalli,este faptul ca un asa motor este montat pe o masina cu greutatea cuprinsa pana in 750 kg.
Rosemeyer castiga Gran Premo din Germania, Italia si Elvetia, plus Coppe Acerbo si Eifelrennen.Mercedes se retrge pentru moment din competiti si isi pregateste contra atacul.In sectorul sportiv,fondat in 1935 sub conducerea inginerului de 30 de ani Rudolf Uhlenhaut, ii este marita puterea motorului,multumita si celor mai buni ingineri prezenti de pe piata pentru dezvoltarea unei noi masini si in 1937,Mercedes scoate W125 care pleaca de la conceptul W25 ale carui date sint impresionante: 600cavalli putere care consimt masini sa depaseasca 320km/h.Prestatile acestei masini din 1937 vor fi depasite numai in 1960 de puternicele Can-Am da corsa!Gran Premio de Avus din acel an se desfasoara pe pista modificata din dorinta lui Hitler:Curba Nord este reconstruita cu o mai mare pendenta pentru a se putea mari viteza de parcurgere,cu rezultatul:victoria lui Hermann Lang la volanul unui Mercedes,sa castige la capitolul viteza medie cu media de 260km/h. Acest record va fi depasit doar in 1967 in timpul competitiei 500 miglia di Indianapolis,castigata de A.J. Foyt cu o medie de 262km/h.Punctul de exclamatie final a acestei masini il pune Rudolf Caracciola care in 28 Ianuarie stabileste un nou record printre masinile in 12 cilindri: viteza de 436.9km/h intr-o proba de viteza pe distanta de un km,viteza cea mai mare realizata vreodata pe o pista.In mod tragic inaintea inceperi sezonului din 1938,inima lui Auto Union este sfasiata prin moartea pilotului sau de top,Bernd Rosemeyer, in timp ce incerca un record de viteza pe autostrada Frankfurt - Darmstadt.Si cu talentul lui Nuvolari Auto Union nu va mai fi acceias.L’AIACR instituie o noua formula care limita motoarele la 3 litri supraalimentate sau la 4.5 litri normale.Scuderiile nemtesti raspund modificarilor noului regulament,impunandusi neta lor superioritate.Alfa Romeo abandoneaza aceasta formula pentru a se dedica masinilor de 1500cc pentru Gran Premio Tripoli din 1939,in schimb Mercedes,in mare secret pregatea doua masini pentru aceasta formula care vor fi conduse de Lang si Caracciola si care vor sosi prima si a doua.Puterea masinilor nemtesti va fi intrerupta numai datorita celui de al doilea razboi mondial.Masinile produse intre cele doua mari razboaie sunt considerate ca fiind cele mai mari masini de curse construite vreodata.
sursa:formula1news.it

Video:
Nuvolari trionfa in Germania

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...


Top
   
PostPosted: 09 Mar 2010, 22:04 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
Diverse video:

Il Mantovano Volante
1938 Donington GP - Tazio Nuvolari wins
Arriva Tazio
Tazio Nuvolari Tribute

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...


Top
   
PostPosted: 21 Mar 2010, 20:26 
Offline
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 16:37
Posts: 599
Location: Frascati Italy
O alta serie de video in care apare "Arma" invingatoare la dispozitia Alfei...legendarul Tazio Nuvolari!
Tazio Nuvolari e le foto nascoste
Old Monza 1931
:wink:
Targa Florio 1931 video 1
Targa Florio 1931 video 2

_________________
Image
"Ho scelto di guidare italiano...Una scelta che mi ha cambiato la vita
C'è qualcosa che lega ogni pilota alla sua Alfa Romeo
Noi lo chiamiamo:Cuore Sportivo"...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited