Si ca sa vada lumea si dupa ce linkul nu va mai fi functional
Quote:
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
8. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6 - (1) Suma de plată reprezentând timbrul de mediu se calculează pe baza elementelor prevăzute la anexele nr. 1-4, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele cărora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prevăzute la anexa nr. 1, şi a cotei de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 2, după formula:
Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2
b) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, după formula:
Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,
unde:
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrica;
E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3;
c) formula prevăzută la lit. b) se aplică şi pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu deţin omologare europeană de tip şi pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de C02;
d) formula prevăzută la lit. b) se aplică şi pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 şi N3, pentru care timbrul de mediu este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4;
Cota de reducere a timbrului de mediu va fi de până la 90% pentru autovehiculele non-euro
Cota de reducere a timbrului de mediu va fi, în medie, de până la 90% pentru autovehiculele non-euro faţă de nivelul de taxare actual, a declarat, miercuri, într-o întâlnire informală, ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb.
Potrivit oficialului, reducerea de taxă va începe de la 60% pentru maşinile Euro 2, continuă cu 80% pentru Euro 1 şi ajunge până la 90% pentru cele non-euro.
Calculul timbrului de mediu pentru aceste tipuri de autovehicule se va face în baza actualei Legi nr.9/2012, în sensul că din valoarea rezultată în urma metodei de calcul, existentă pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu /AFM/, se va scădea un procent cuprins între 60% şi 90%, în funcţie de normele de poluare, de la non-euro la Euro 2.
Conform unui top al autoturismelor second-hand înmatriculate în anul 2012, pentru o maşină Dacia Super Nova din 2001, cu o capacitate cilindrică de 1.457 cmc şi norma de poluare 2, prin taxa actuală de plăteşte suma de 1.593 euro. Odată cu intrarea în vigoare a Timbrului de mediu, valoarea plătită de către cumpărător se diminuează cu 60%, ajungând la 684 de euro.
Totodată, pentru o Dacia non-euro din 1990, capacitate cilindrică de 1.397 cmc, timbrul de mediu prevede micşorarea cu 90% a sumei plătite, de la 3.321 cât se aplică în prezent, la 363 de euro.
Potrivit ministrului Mediului, pentru maşinile înmatriculate înainte de anul 2007 nu se va plăti timbru de mediu decât în cazul în care are loc o tranzacţie de vânzare-cumpărare, iar taxa va fi achitată de către cel care cumpără autovehiculul.
Rovana Plumb a arătat, săptămâna trecută, că noua taxă de mediu, ce va purta numele de 'timbru de mediu', va lua în calcul în întregime emisia de CO2, nu va mai taxa şi capacitatea cilindrică a maşinii şi se va aplica numai autovehiculelor cu până la opt locuri.
Premierul Victor Ponta a precizat, recent, că timbrul de mediu se va plăti o singură dată, în funcţie de emisiile de dioxid de carbon ale maşinii şi a calificat drept 'aberant' coeficientul de depreciere aplicat la automobilele vechi.
Forma iniţială a taxei auto, suspendată până la 31 decembrie 2012, a reintrat în vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusă cu 25% pentru autovehiculele cu motor Diesel prevăzute din construcţie cu filtru de particule. Contribuabilii care, de la 1 iulie 2008, au plătit o taxă mai mare decât cea rezultată din aplicarea legii în vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.
Conform legii, care are la bază principiul 'poluatorul plăteşte', taxa de poluare va fi plătită o singură dată atât pentru autovehiculele noi, cât şi second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România.
SURSA: REALITATEA.NET, AGERPRES