Alfa Romeo 155
Prima Serie (1992-1994)
Alfa 155 (numarul de proiect 167),este o berlina produsa de catre Alfa Romeo intre ani 1992 si 1997 in stabilimento Alfa Romeo di Pomigliano d'Arco.Lansata cu intentia de a inlocui deja vechia Alfa 75 (care a ramas in productie cu versiunile "1.6 i.e." si "2.0 TD" pina la sfirsitul anului 1993),alfa 155 abandoneaza schema clasica a modelelor medi Alfa Romeo (motor longitudinal si tractiune spate)pentru a adopta noua configurare tractiune fata,suspensie la patru roti independente,toate soluti pentru a reduce costurile (deja facea parte din grupul Fiat).A fost prima masina de clasa medie Alfa care a abandonat istoricul stabiliment Alfa Romeo di Arese, pentru a fi produsa in stabilimentele Pomigliano d'Arco.Prezentata in avanpremiera la Barcellona in luna Ianuarie si definitiv la Geneva in 1992,Alfa 155 era disponibila in 4 versiuni toate cu motoare pe benzina.Doua erau puse in miscare de 4 cilindri Twin Spark, pe injectie si variator de fase, de 1773 cc (126cv) si 1995 cc (141cv),in schimb celelante doua versiunea "V6", propulsata de clasicul V6 Busso injectie de 2492 cc 163 cv, si "Q4", dotat cu tractiune integrala,echipat cu un 1995 cc turbo 16v de 192 cv derivat de la Lancia Delta Integrale.In 1993 gama vine completata cu versiunea "1.7 Twin Spark" si de doua dieseluri "1.9 Td" si "2.5 Td".Versiunea 1.7 Twin Spark"era diferita de "1.8 Twin Spark"pentru cilindreea mai mica 1749 cc, iar absenta variatorului de fase micsora puterea la 114 cv, spoiler negru si optionale simplificate.Versiunea "1.9 Td"era pusa in miscare de motorul in 4 cilindri turbodiesel Fiat de 1929 cc si 90cv,fiind identica exstern si optional cu "1.7 Twin Spark", in schimb ultima avea un motor 4 cilindri turbo de la VM Motori de 2499 cc si 125 cv si avea acelias dotari cu 2000 benzina.Pina la sfirsitul lansari toate 155 erau dotate cu catalizator,obligatoriu prin lege incepind cu Ianuarie 1993.
Seconda Serie (1995-1997)
In anul 1995 sufera un lejer restyling extern (spoilerele vopsite pe toate versiunile ,"scudetto"cromat ),intern(retusuri). Vechiul 2000 twin spark in 8 valvole,lasa locul noi unitati de 1970 cc ,tot cu dubla bujie si variator de fase,dar in 16 valvole cu o putere de 150 cv.De mentionat ca 2000 16V TS ,avea 4 din cei 5 cilindri de la 2400 20V,in acest mod cilindri,bielele,valvolele,camasile,proveneau de la Fiat,asa treptat s-a putut abandona adevaratele Twin Spark ale Alfa del Portello.Adevaratele inovati vin in anul 1996,cind a fost introduse noile Twin Spark 1570cc (120cv) si 1747 (140cv) ca unitati de 2 litri.Din pacate linea precoce invechita,finiturile depasite in comparatie cu concurenta nemteasca,marea cantitate de componente comune cu alte modele Fiat,au limitat vinzarile.In perioada acelor ani 155 a trebuit sa se confrunte pe piata auto cu modele egale : Audi A4, BMW Serie 3, Citroën Xantia, Ford Mondeo si Mercedes-Benz ClasseC.A iesit din productie in anul 1997,substituita de un model de foarte mare succes AR 156.
Motorizari:
Model .................................Motore..........Cilindrata.......Potenza......Viteza maxima(Km/h)
1.7 Twin spark (1993-1996)... 4 cilindri in linea ...1.748 Cm³... 85 kW (116 CV) ...194
1.8 Twin spark (1992-1996) ...4 cilindri in linea ....1773 Cm³... 93 kW (126 CV) ...200
1.8 Twin spark 16v (1996-1997)... 4 cilindri in linea ...1747 Cm³... 103 kW (140 CV) ... 205
1.6 Twin spark 16v (1996-1997) 4 cilindri in linea ...1598 Cm³ ...88 kW (120 CV) ...195
2.0 Twin spark (1992-1995)... 4 cilindri in linea... 1995 Cm³ ...104 kW (141 CV) ...205
2.0 Twin spark 16v (1995-1997)... 4 cilindri in linea.... 1970 Cm³... 110 kW (150 CV) ...208
2.0 turbo 16v Q4 (1992-1997) ...4 cilindri in linea... 1995 Cm³ ...137 kW (186 CV) ... 225
2.5 v6 (1992-1997).. 6 cilindri a V ...2492 Cm³ ...120 kW (163 CV) ... 215
1.9 Td (1993-1997) ...4 cilindri in linea ...1929 Cm³ ...66 kW (90 CV) ... 180
2.5 Td (1993-1997) ...4 cilindri in linea ...2.500 Cm³ ...92 kW (125 CV)...195
Alfa Romeo 155 in competiti
In anul 1992 vine produsa , in onoarea versiuni Giulia GTA, versiunea155 GTA: tractiune integrala permanenta,motor 2 litri turbo,multivalvole,capabila de 400 CV,intercooler racit cu jet de vapori de apa,cutie in 6 trepte si implant de frine derivat de la Formula 1. Aceasta mecanica era bazata in mare parte pe mecanica de la Lancia Delta Integrale Evoluzione,masina care domina in rally chiar in acel an.Designul a fost incredintat lui Carlo Gaino de la studio Synthesis design.In 1993 s-au schimbat regulamentele si 155 GTA devine inutila pentru Campionato Italiano Superturismo care deabea il invinsese cu Nicola Larini.Asa a fost utilizata ca baza pentru extraordinara 155 V6 TI,corespunzatoare regulamentelor FIA classe D1.Inpinsa de un motor 2.500 V6 care dadea 420 cv la 12.000 giri/min si dotata cu tratiune integrala sofisticata, V6 TI era de fapt un prototip.Alfa Romeo a participat in DTM 1993 cu 4 masini zdruncinind nemtestile Mercedes, Opel si BMW.155 V6 TI a invins o mare parte dintre gare si campionatul constructori,iar Nicola Larini campion piloti.Dupa ce a cistigat citeva gare si in 1994 cu versiunea evoluata de la TI a anului precedent(fara a reusi sa se inpuna in fata lui Mercedes Classe C),Alfa Romeo a pregatit pentru anul 1995,o masina practic noua dotata cu o tehnologie electronica avansata (printre care si sofisticatul sistem ABS).155 V6 TI a impresionat in mare parte nu prin prestatile avute in timpul garelor(rapida in calificari,dar penalizata in gara de propile dotari sofisticate),tot in aceias perioada a trecut de la rosso Alfa Romeo la bianco Martini Racing. In 1996 anul cind DTM s-a transformat in ITC,Alfa 155 V6 TI vine ulterior dotata cu un V6 derivat V8 de la Montreal,cu o putere de 490 CV,abandonind o parte din sofisticata electronica,rateaza victoria in campionatul constructori ,pierzind la o diferenta de numai9 puncte in ultima etapa in fata luiOpel Calibra V6 4x4,o adevarata deziluzie considerind ca Alfa a invins in cele mai multe gare de cit toti in acea stagione (numai 7 cu Alessandro Nannini).Avind experienta din DTM/ITC, Alfa 155 a reusit in anii 90, sa cistige diverse alte competiti pentru masini turism classe D2,conduse de numerosi piloti italieni printre care Fabrizio Giovanardi si Gabriele Tarquini (ultimul cistigind British Touring Car Championship in 1994).
Palmares
1992
Campionato Italiano Superturismo (Nicola Larini)
1993
Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (Nicola Larini)
Vice-Campione del Mondo FIA Touring Car (Nicola Larini)
1994
British Touring Car Championship (Gabriele Tarquini)
Campeonato Espanol Turismos (Adrian Campos)
Auto più vittoriosa nel mondo nelle categorie turismo.
1995
Campeonato Espanol Turismos (Luis Villamil)
1997
Campeonato Espanol Turismos (Fabrizio Giovanardi)
South American Touring Car Championship - Copa de las Naciones (C. Lopez)
curiozitate
In 25 septembrie 1992, pe Bonneville Speedway, o Alfa 155 in versione Q4,modificata pina sa ajuns la o putere de 365 cv,obtine recordul de viteza pe pamint al categoriei.
sursa:
wikipedia