Alfa Romeo BAT
cele 3 BAT originale de la stanga: BAT 5, BAT 7, BAT 9.
Alfa Romeo BAT (Berlinetta Aerodinamica Tecnica) sint o familie de automobile create de Alfa Romeo in colaborare cu carrozzeria Bertone incepind din 1953. Familia era compusa din trei automobile: BAT 5 (1953), BAT 7 (1954) si BAT 9 (1955).Contactat de Alfa Romeo, Giuseppe "Nuccio" Bertone primeste ordin de a realiza trei masini foarte aerodinamice.Ideea era de a se realiza o masina cu un mic coeficent aerodinamic.cele trei masini erau caracterizate de spoilere de mari dimensiuni pe spate si o stilistica mult particulara.Masinile au fost desenate de Franco Scaglione si dezvoltate de Nuccio Bertone,realizate pe sasiul de la Alfa Romeo 1900.Au fost expuse intre anul 1953 si 1955 la Salonul auto din Torino.Toate trei dispun de o cutie de viteze manuala in 5 trepte si toate sint dotate cu un propulsor in patru cilindri ce elibereaza o putere de 90 CV, suficienti pentru a impinge masina la o viteza maxima de 201 Km/h.Toate cele trei concepte sint expuse la Blackhawk Museum in Danville, CA
BAT 5
BAT 5 a fost prima masina aparuta in anul 1953 la Salonul Auto din Torino.Designul modelului a fost rezultatul a multor studi asupra aerodinamici.Forma frontala a fost conceputa pentru anularea turbulentelor aerodinamice la viteza.Designul particular face sa dispara ori si ce rezistenta suplimentara generata de invirtirea rotilor,la fel cum structura realizata poate crea un foate mic numar de turbulente de aer.In practica aceste criteri riguroase fac ca masina sa atinga o viteza de 200 km/h cu un motor de serie.Rezultatul la care a ajuns Bertone,este o masina extrem de usoara de numai 1100 Kg,cu geamurile larerale in unghi de 45 de grade fata de corp-masina,un parbriz care se integreaza perfect cu plafonul aproape plat.Dar partea cea mai interesanta este clar "coada":are o enorma luneta divizata de o subtire fisie de metal in stil Chevrolet Corvette Stingray si cele doua aripi (spina de peste)usor curbate spre interior pentru un rezultat estetic mult personal.Masina a avut un succes imediat ,lovind publicul cu aerodinamica,stabilitatea si viteza ei.
BAT 7
BAT 7 a fost a 2-a expusa la Salonul Auto din Torino in anul 1954,la un an dupa BAT 5.Designul lui BAT 7 priveste stilizarea modelului precedent BAT 5.Pentru proiectul din 1954, Bertone a introdus unele rezultate din proprile cercetari asupra aerodinamici:rezulta cele doua aripi(spina de peste)mai aratoase,mai curbate si subtiri.Partea din fata o evolutie a celei prezente la BAT 5, cu forme mai "civile",cu lacasurile grupurilor optice aproape disparute.Farurile sint mai aproape de centru(linga "nas"),cu reglaj intern de sus / jos.Si Fiat a experimentat o solutie asemanatoare pe concept car Fiat Turbina,care a debutat la acelas salon.
BAT 9
A3-a si ultima masina a proiectului BAT, si anume BAT 9,a fost prezentata tot la Salonul Auto din Torino in anul 1955.Prezenta un design si o clara intentie de a demonstra ca cercetarea facuta in proiectul BAT,masina isi poate gasi o producere pe scara larga.BAT 9 chiar daca a evoluat stilul si formele modelelor precedente,are o linie mai sobra,doar sa privesti aripile(spinele de peste) din spate:pe BAT 5 si BAT 7 erau mult mai vizibile si mari,dar acum se reduc la doua benzi de metal mai discrete ce amintesc de aripioarele prezente pe automobilele Americane ale epoci.Ramine insa prezenta luneta divizata in doua parti.Bretone a abandonat partile mai extreme ale celor doua modele precedente,transformindule in parti mai comune pentru un uz stradal al masini:farurile devin vizibile si pentru prima data apare clasicul scudetto Alfa Romeo,concomitent cu toate proiectele care privesc frontalul( fata masini).
"In anul 1963 un tinar student amercan,Gary Kaberle,dupa ce s-a indragostit de o masina ciudata vazuta intr-un auto salon..."
preluat:
wikipedia