Despre Fiat nu pot spune mare lucru, primele unitati sosesc in Romania abia prin iarna (stiu ca a ajuns una la salon, a fost o surpriza chiar si pentru multi din interiorul AI
).
Am petrecut in schimb un frumos weekend alaturi de surata japoneza, Mazda MX-5. Desigur, citisem inainte tot ce se putea, atat de pe la noi cat si de pe afara, atat despre Mazda cat si despre Fiat si chiar si putinele teste comparative, insa parerile, desi majoritar favorabile, erau destul de impartite. Si cred ca e si normal, depinde de sistemul de referinta. Cum nu prea exista concurent direct, daca o compari cu alternativele premium din segment, e posibil sa-ti para spre exemplu zgomotoasa sau plasticoasa.. Eu unul o sa o compar cu actualul Spider 939, masina pe care n-am ezitat cu nici o ocazie sa o laud peste tot pe unde am putut
Asadar, sa incepem!
Viata la bord
Infatisarea exterioara este o apreciere extrem de subiectiva, deci n-o sa insist. Personal, imi place, si daca la prima aparitie a Fiat-ului am avut o reactie emotionala, obiectiv vorbind, nu stiu care imi place mai mult! (si daca n-ar exista varianta Abarth, as tinde sa spun acum ca Mazda). Odata urcat insa… hmmm… coborat in masina… Da! E genul de masina in care cobori, pozitia la volan este extrem de joasa iar picioarele stau aproape intinse, kart-feel-like! Cu toate astea, vezi perfect peste bord liniile pronuntate ale capotei, ceea ce iti ofera un sentiment foarte misto! Prin comparatie, desi pe alte topicuri povesteam despre MiTo cum ca ar avea o pozitie suficient de joasa de condus (scaunele coboara destul de mult), simteam ca stau pe o naveta de bere dupa ce am “urcat” din Mazda
Am citit multe review-uri care apreciau drept “plasticos” interiorul Mazdei.. aveau dreptate
Dar nu m-a deranjat vreo clipa! Inafara de butonul de avarii, care intr-adevar da o nota ieftina la atingere si actionare, restul lucrurilor care te-nconjoara si cu care interactionezi sunt dintr-un film bun: volanul mi-a placut, asemnezi si comenzile de pe el (audio, telefon, cruise control), fetele de usi sunt misto, consola centrala are cotiera imbracata in piele, schimbator si frana de mana cu cusaturi rosii si un feeling misto la utilizare etc. Scaunele sunt misto, nu ofera cine stie ce sustinere laterala, dar nici nu prea ai nevoie, ca n-ai unde se zbori, cabina fiind destul de “stramta”
Motor, transmisie si alte alea
Marele dubiu recunosc ca l-am avut vizavi de motor! N-am mai condus de ceva vreme motoare aspirate, si ultimul pe care l-am detinut, pe Spider-ul 916, desi un motor bun, trebuia bine muncit.
Exista o vorba, “secret of happiness is low expectations”! Poate e si asta unul din motivele pentru care motorul aspirat de 2.0 si 160cp al Mazdei mi-a placut atat de mult! Se tureaza incredibil de repede si e foarte elastic, extrem de iertator daca te prinde in turatii mici, insa foarte rewarding in ture multe!
Recunosc ca scapasem un ochi pe net si la ceva evacuari aftermarket inainte sa merg cu masina, insa nu-i nevoie! Evacuarea stock e suficient de galagioasa (in sensul bun) incat sa te unga la suflet de fiecare data cand o ca “calci pe coada”.
N-am mers cu Fiat-ul, insa sunt destul de familiar cu motorul de pe MiTo! Poate pozitionarea lingitudinala a motorului si cuplarea lui la o alta transmisie, poate un alt soft, poate greutatea redusa a masinii sa-i schimbe radical feeling-ul, dar credeti-ma, cat de alfist as fi, va fi greu sa egaleze feeling-ul din Mazda..
Tinuta de drum
Cam toata lumea prin review-uri se plangea de ruliul exagerat din Mazda. Din nou, pana sa o conduc, scapasem un ochi pe la suspensii aftermarket, fie doar arcuri mai scurte si mai dure, fie “the full way” - coilovers! Dupa ce-am condus-o, mi-a trecut
N-am impins-o nici o clipa la limita, insa pot sa zic ca am abordat curbe cu viteza mai mare decat as fi facut-o cu Spider-ul si masina sta perfect, ruliul fiind in niste conditii mai mult decat acceptabile! Probabil ca impinsa la limita devine usor scarry (desi, tot din review-uri, inteleg ca doar senzatia e nasoala, in realitate masina sta impecabil), cum ziceam, n-a fost cazul.. In acelasi timp, filtreaza bine orice denivelare, e utilizabila zilnic fara probleme prin “orasele cu apa calda”.
Versiunea testata, G160 vine stock cu LSD. N-am decuplat nici o clipa ASR-ul, bruscata, simti cum intervine, insa este extrem de controlabila (chiar si pentru un noob in ale tractiunii spate ca mine).
Am laudat-o destul, what’s the catch?
Ei bine, o sa incep cu faptul ca este extrem de mica! Si ma asteptam la asta, dar parca e dusa la extrem. In mod normal, cu Spiderul as putea sa-mi fac curaj sa plec un concediu in Grecia, in MX5 am avut dificultati in a pleca 2 zile la Constanta
Portabagaj minuscul, alte spatii de depozitare aproape inexistente (un torpedou intre scaune, un spatiu minuscul in cotiera si un mic lacas in consola centrala in care nu mi-a incaput nici portofelul, si cam atat; Roxana a fost nevoita sa-si tina geanta la picioare..)
E destul de zgomotoasa la viteze mai mari de croaziera. Si nu din pricina motorului/evacuarii, ci a zgomotului de rulare. Nu vin dintr-o masina perfect antifonata, nici Spiderul nici MiTo nu exceleaza la acest capitol, dar MX-5ul este in mod evident “campion”..
Decapotata, curentul resimtit in cabina pare mai accentuat fata de Spider. Priviti chestia asta cu o oarecare reticenta, n-am putut testa asta in conditii optime (desi poate era cel mai imporant lucru pentru mine), cele maxim 18 grade si soarele cu dinti din octombrie e posibil sa aiba o contributie importanta aici.
Ca o paranteza, am uitat sa laud sistemul de decapotare manuala extrem de simplu! In 2-3 secunde, masina este decapotata si capotata direct de pe scaunul soferului, chiar si in mers (no bullshit, been there, done that!). Brilliant!
Motorul virba binisor la relanti
Deasemeni, franele dadeau ceva semne de ovalizare, aici insa nu-i neaparat vina masinii ci mai degraba exploatarii defectuoase..
Build quality indoielnic.. Stiu ca japonezele sunt renumite exact pentru contrariu, insa la 8k km (chiar si cu toata exploatarea defectuoasa de care vorboeam mai sus), am sesizat prezenta unuie greieras in bord. Deasemeni, pragurile exterioare scartaiau de fiecare data cand ma intindeam sa iau ceva din masina si ma lipeam de ele. In rest, extrem de inchegata, but still.. am niste semne de intrebare referitor la cum va fi peste 80k km.
In concluzie?
Attachment:
acb.jpg [ 26.99 KiB | Viewed 3540 times ]
Apropo, versiunea testata, G160 (adica motorul mare, de 2l) in echipare Revolution (adica mai mult decat ai nevoie: senzori de parcare, lumini si ploaie, scaune piele incalzite, faruri LED, Navi, audio Bose cu difuzoare in tetiere, lane assist etc.) costa (oficial) aproape 27k (TVA inclus). Versiunea cea mai ieftina (prea ieftina in opinia mea, din punct de vedere al echiparii), G130 (adica motor de 1.5 aspirat, 130CP, no LSD), pleaca de undeva de pe la 20k.
Attachment:
IMG_0530.jpg [ 335.4 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0537.jpg [ 378.11 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0539.jpg [ 379.54 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0541.jpg [ 369.58 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0544.jpg [ 338.98 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0548.jpg [ 302.16 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0557.jpg [ 265.77 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0587.jpg [ 281.53 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0594.jpg [ 246.4 KiB | Viewed 3540 times ]
Attachment:
IMG_0630.jpg [ 692.76 KiB | Viewed 3540 times ]