Asociatia Alfa Club Romania
https://www.alfaclub.ro/forum/

VDC / ASR
https://www.alfaclub.ro/forum/viewtopic.php?t=451
Page 3 of 3

Author:  aiculedtzu [ 07 Jun 2006, 07:13 ]
Post subject: 

Alexandrus,

Am mai spus de cel putin doua ori, alfa nu are diferentiale controlate electronic. Deci ASR (un dispozitiv electronic) nu are cum sa intervina asupra unui dispozitiv care nu poate fi comandat electronic, intelegi?

Singurele lucruri asupra caruia ASR intervine sunt franele si motorul, cum am mai spus de nenumarate ori atat eu cat si ceilalti colegi.

Si in loc sa ne scoatem peri albi unul altuia, inainte sa postezi fa testul pe care ti l-am sugerat sau daca nu reusesti roaga-l pe Alex Mirica sa-ti arate la o intalnire si te vei lamuri pe loc, sper... :)

Author:  alexmirica [ 07 Jun 2006, 08:35 ]
Post subject: 

ALXege Quote:
cei ce-au fost prezenti la bran stiu :lol: pacat ca nu aveam si camera la mine, caci filmul AlfaClub@bran se imbunatatea cu un burnout in miez de noapte si cu slalom printre bolovani la 150kmh :lol: scuze de offtopic
8) V-a placut? Aicule, mai tii minte cum iti astupai urechile de urletul cauciucurilor arzand?

Author:  Tupac [ 07 Jun 2006, 08:41 ]
Post subject: 

Hehe..Bran-ul ca Bran-ul, dar sa-l vedeti pe Alexmirica ce burnout a facut la mine la bloc intr-o noapte :shock: , am crezut ca ies toti vecinii la geam sa arunce cu cartofi! :shock:

Author:  alexmirica [ 07 Jun 2006, 08:47 ]
Post subject: 

:twisted: :twisted: :twisted: Sa revenim, e cam offtopic! :oops:

Author:  Alexandrus [ 07 Jun 2006, 12:41 ]
Post subject: 

Deci, ca sa fie toata lumea lamurita, e vorba de un 2.0 JTS.
Nu pot spune precis daca a decuplat la 7200RPM sau 7500RPM, oricum, undeva pe la mijloc intre 7000 si 8000.
Nu am modificat nimic in computer, so far.

Testul il voi face, sa ma lamuresc, dar daca se aprinde indicatorul VDC.....deja nu mai are farmec.

Author:  aiculedtzu [ 07 Jun 2006, 23:03 ]
Post subject: 

Hai sa va povestesc o patanie de-a mea cu nenea ASR.

Cam anul trecut in vremea asta ma "pregateam intens" :) pentru una din etapele Speedracing (curse drag) si fiind constient ca jantele de 18" nu sunt ideale pentru drag am decis sa pun pe fata niste jante de 15" cu cauciucuri sport de 195/40 ZR 15. Toate bune si frumoase, am montat pe fata jantele de 15", iar pe spate le-am lasat pe cele de 18" (cu gume de 225/40 ZR18) si am plecat cu masina sa vad care e diferenta.

Pornesc usor de pe loc, dau a 2-a insa surpiza: nu puteam sa trec de 40 km/h cu toate ca eram cu acceleratia la podea, deoarece nenea ASR a intervenit asupra clapetei de acceleratie si nu ma lasa sa urc in turatie. Mentionez ca dupa ce am dezactivat ASR am putut sa accelerez normal.

Sunt curios daca stiti care a fost motivul :)

Author:  WLF [ 07 Jun 2006, 23:22 ]
Post subject: 

Asta am patit si eu, dar nu cu jante de doua marimi, cu cauciucuri mult mai inguste pe spate la un 535i. In orice curba, cum se balansa fundul sau cand luam o groapa, imi intra ASC_ul. Pana la urma l-am dezactivat ca nu se putea merge cu masina in halul asta.

Sesizeaza diferenta mare de rotatie intre axe.

Author:  alexmirica [ 07 Jun 2006, 23:29 ]
Post subject: 

Exact! E o diferenta de rotatie, pe fata practic ai diametrul rotii = 15" + 40%*195*2 = 537mm fata de cele spate la care aveai diametru = 18" + 40%*225*2= 637mm, cu alte cuvinte aveai o diferenta de ~ 19%!!! => kaput acceleratie pe motiv de ASR...

Author:  max [ 08 Jun 2006, 00:51 ]
Post subject: 

1.deschizand capota motor , cam in dreptul volanului, langa centralina ABS, sau rezervorul de lichid de frana, daca scrie ESP, atunci ai VDC.
Image


2.ASR intervine asupra franei si motorului.
VDC intervine doar asupra franei.

Maine, caci acum is prea obosit, postez mai detaliat (in romana)functionarea ASR si cel al VDC.

ah si uitam:

3. Inginer sunt si eu.
:boxing:

Author:  aiculedtzu [ 08 Jun 2006, 08:45 ]
Post subject: 

Max, in manualul masinii spune clar ca si VDC intervine atat asupra motorului cat si asupra franelor, insa nu intervine asupra motorului decat in situatiile limita.

Intrati pe acest site http://www.selespeed.info/, apoi din meniu selectati Technical Details -> VDC

Author:  max [ 08 Jun 2006, 22:34 ]
Post subject: 

ASR si VDC
ASR evita patinarea rotilor, nu doar in tractiune ci chiar si in faza de ‘acquaplanning’.ASR e intotdeauna activ, doar ca peste 80km/h, nu utilizeaza franele. Daca rotile anterioare se invart mai incet decat cele posterioare, intervine oricum si MSR, care evita blocajul cand scalezi din viteze.
Pragul de interventie este de la 2-6km/h, in baza vitezei masinii, adoptarea de pneuri normale sau termice...ASR exploateaza viteza, intrerupatorul de frana, pozitia corp fluture, centralina motor si rotatia rotilor(?)-ABS.In logica de functionare a mecanismului, acesta intelege daca o roata patineaza , utilizand senzorii ABS, confruntand valorile de rotatie dintre rotile de aceeasi parte(anterioara si posterioara stanga, si idem dreapta)iar daca diferenta e superioara a ceea ce este prevazut, intervine asupra unei roti, franand-o sau reducand puterea la motor pentru a incetini ambele roti., variind deschiderea corpului fluture in 15 sutimi de secunda si modificand valorile de anticipatie ale aprinderii in primele 6 sutimi de secunda.
Pentru a gestiona totul, analizeaza viteza(peste 80km/h, nu intervine cu frana ci doar la motor)si chiar pedala frana:daca simte o frana, este exclusa interventia ASR pe frana si ramane activa acea asupra motorului.Este in grad sa evalueze conditia de joasa aderenta,bazandu-se pe calculul fortei motoare aplicata si patinarea ce o genereaza , intervenind cu praguri diferite.Recunoaste curbele, calculand viteza rotilor motoare si acelor trase, iar daca intervine in reducerea cuplului o face in mod dulce(?).
Exista si conditia curba la joasa aderenta, ce exploateaza un prag de interventie mai strict si accentueaza reducerea cuplului.
Schimba interventia si in baza pneurilor(calculul fortelor motoare la roti pentru a intelege conditiile de aderenta) , praguri de interventie mai stricte la acelea termice..
Pentru a frana si incetini rotile, se bazeaza pe grupul hidraulic ABS cu electrovalve, in grad de reducere sau crestere a fortei franante.
VDC
Se completeaza cu ASR, relevand si date de pierdere a aderentei masinii peste limitele de recuperare.In practica are si alti senzori
-directie-intelege cat e de rotit volanul
-imbardata( ?)- intelege rotatia masinii in jurul axei proprii
-acceleratia laterala
-senzori la roti.
Este echivalentul ESP, confrunta directia cu efectiva curbatura a vehicolului, isi da seama cand masina pleaca in alte directii.(incepand drift-ul) si franeaza rotile adecvate, pentru a genera o forta opusa si tinand dreapta masina.Se bazeaza pe frana, fiind singurul loc unde intervine.Foarte probabil sa intervina mai degraba la supraviraj decat la subviraj.
La subviraj ,provocat de patinarea rotilor anterioare, intervine ASR(actionand asupra franelor sau alimentarii), in timp ce VDC, in linie de maxim, vorbind de subviraj, intervine cand masina merge dreapta inainte, fara ca rotile anterioare sa patineze, situatie rara la 147.
Senzorii trimit datele la centralina, aceasta le releva, confrunta parametrii(unghiuri de directie, viteze ale rotilor singulare, acceleratii longitudinale si laterale, rotatia masinii functie de axa verticala), daca vehicolul urmareste traiectoria impusa de pilot sau nu.
Intelege daca masina vireaza mai mult decat este necesar, functie de rotirea volanului.Pentru corectarea uneia din aceste 2 situatii se utilizeaza principiul:‘Daca o roata vireaza mai incet decat alta, masina vireaza.’
Imaginati-va o masina cu roata blocata.Daca probezi sa pleci, masina vireaza in jurul axei proprii, facand presiune pe roata care nu se misca.Daca esti in miscare si blochezi sau incetinesti o roata,masina vireaza spre partea rotii blocate
Eficacitatea VDC e cu atat mai mare cu cat aderenta e mai mare,Daca-ti scapa posteriorul, rotile posterioare au mai putina aderenta decat cele anterioare si vicevers.
VDC corecteaza subvirajul(lipseste ‘grip’-ul la anterior)actionand asupra rotii posterioare interne si supravirajul , actionand asupra rotii anterioare externe.Deci daca virezi volanul la stanga si masina merge drept, VDC franeaza roata posterioara stanga, (dupa logica ABS, cu mici impulsuri, pentru a nu ajunge la blocaj).Masina va incepe sa vireze la stanga, iar actiunea frananta va inceta cand centralina va releva ca rotatia masinii e corecta fata de cat ai virat volanul.
La supraviraj, cand rotesti la stanga, apesi gaz la centru curba, iti pleaca posteriorul spre extern, VDC franeaza anterior dreapta, contrastand miscarea de rotatie a masinii in jurul propriei axe.
La final, principiul e simplu, electronica ce compune mecanismul il face complex.
Fiecare constructor reguleaza centralina cu margini diverse pentru pilot, la unele masini la minima derapare sistemul intervine, in schimb la alte tipuri, trebuie sa pui masina la 90 grade(travers), sa le faci sa intervina.
VDC nu intervine cand se franeaza.Sunt sisteme, ca CBS de la BMW ce optimizeaza franarea in curba, distribuind forta franante, in maniera diferita pe cele 4 roti.




P.S. intr-adevar in cartea masinii(si nu numai acolo -hic) spune ca VDC actioneaza si la motor, dar nu se spune cum...
banuiesc ca e acelasi principiu ca la ASR.
oricum , pentru linistea noastra, asa stau lucrurile si 'Drum bun la toti!!'

Author:  alexmirica [ 08 Jun 2006, 22:54 ]
Post subject: 

Suuuuper post!!! Bravo max, esti mare!!! :goodpost:
Acuma spune-mi sincer, cat alcool ai beut ca sa ai rabdare sa scrii toate astea??? :alcoholic:

Felicitari!!!

Author:  ALXege [ 09 Jun 2006, 01:44 ]
Post subject: 

eu unul recunosc ca am baut 2 beri si am avut rabdare sa citesc ! :D
Super bine explicat max, multumim!
In concluzie, ASRul actioneaza numai atunci cand apare un derapaj pe tractiune, adica sesizeaza un spining mai agresiv al rotilor posterioare decat in cazul celor anterioare, iar VDC sesizeaza inclusiv abaterea de la o traiectorie ideala calculata premergator, am i right?!

Author:  Dinky Boy [ 24 Jan 2007, 18:43 ]
Post subject: 

Fratilor eu am citit undeva, nu mai stiu exact unde, s-ar putea sa ma insel, despre VDC. Este o tehnologie imprumutata si adaptata din industria aeronautica (ca si ABS-ul dealtfel) si practic ea actioneaza cam asa, masina are la bord un senzor de verticalitate (ca la avioane) care iti masoara inclinarea fata de verticala, acest parametru coroborat cu viteza de deplasare si unghiul de virajare iti da viteza optima cu care trebuie abordat un viraj astfel incat sa nu existe pericolul deraparii in curba si automat intervine asupra turatiei motorului. Deci tu poti accelera in curba ca la balamuc ca ea tureaza motorul atat cat vrea ea. Deci din cate se pare VDC actioneaza asupra turatiei motorului. Cred ca si ASR face cam acelasi lucru dar este un asistent antiderapaj si intra in actiune atunci cand rotile patineaza, spre deosebire de ABS care intervine asupra rotilor direct.

Page 3 of 3 All times are UTC+03:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/