Ok. Vad ca nu se gasesc explicatii sau sugesti coerente. Voi incerca sa va explic in linii mari cam care este treaba in diferite situatii si care este combinatia ideala. Dau exemple generale pentru ca in particular solutiile difera la fiecare model.
1. arcuri scurte cu amortizoare stock, articulatii stock, jante si dimensiune gume stock.
Avantaje:
-masina arata mai sportiv
Dezavantaje
-garda la sol te va chinui prin traficul urban plin de capcane
-dinamica masinii in conditii de drum virajat este diminuata pentru ca se modifica ungiurile rotilor (veti observa ca amprenta de aderenta a pneurilor se distribuie catre interior)
-scade durata de viata a amortizoarelor datorita faptului ca nu isi mai fac complet cursa
2. arcuri scurte, jante cu 2"-3" mai mari si gume mai late cu talon mai mic, restul stock
Avantaje:
-aspect sportiv
-se imbunatateste dinamica datorita faptului ca fortele laterale exercitate pe viraje afecteaza mai putin amprenta de aderenta a gumelor (obligatoriu trebuie reglate custom unghiurile rotilor)
Dezavantaje:
-aceeasi poveste cu garda la sol
-se adaoga si riscul mult mai mare de a schimba frecvent gume sau jante datorita gropilor
-aceeasi poveste legata de durata de viata a amortizoarelor
-diferenta dinamica a masinii fata de setarea stock nu este evidenta in raport cu costurile (150-180 euro arcuri, 500-1500 euro jante, 400-700 euro pt gume)
3. arcuri sport, amortizoare sport, jante si gume mai mari, restul stock
Avantaje:
-incepe sa se simta imbunatatiri evidente fata de dinamica stock a masinii
-faza cu aspectul sportiv
-creste viteza de abordare a virajelor
Dezavantaje:
-investitie deja ridicata (un total mediu de 2500 euro)
-gropile devin principalul dusman al rinichilor tai si ai masinii in viata de fiecare zi
-bucsele, pivotii si tampoanele de la motor si cutie vor deceda prematur
-caroseria este supusa la forte mai mari datorita vibratiilor si a faptului ca va trebui sa suporte in caroserie sarcinile la care este supusa masina pe viraje la viteze mari.
-trebuie sa va ganditi deja la investitii in aerodinamica deoarece garda la sol coborata si rigiditatea crescuta a structurii fac masina sa fie instabila la viteze mari. Curentii de aer care trec pe sub masina, pe laterale si pe deasupra ei exercita forte de apasare foarte mari care se pot simti de la viteze de peste 120 km/h. Faptul ca amortizarea denivelarilor este diminuata de cursa scurta a amortizoarelor, arcurilor si ale talonului amvelopelor "arunca masina" la fiecare denivelare iar pe viraje poti pierde foarte repede controlul daca treci peste o mica denivelare. Din acest motiv trebuie inceput set-up-ul aerodinamic.
Splitter sub bara fata care are rolul de a creea apasare pe puntea fata si de a distribui curentii de aer peste bosajele aripilor.
Praguri laterale cu canale de dirijare ale aerului peste bosajele aripilor spate
Difuzor aer sub bara spate care preia curentii de aer de sub masina si i transforma in curenti laminari (fara acel difuzor se creaza turbulente de aer sub bara si ridica puntea spate la viteze mari)
Eleron pentru a ceea forta de apasare pe puntea spate la viteze de peste 90 km/h
Pentru aerodinamica masinii ar fi bine sa incercati sa nu folositi solutiile tunerilor din fata blocului ci marci consacrate in acest job (Autodelta, Novitec, Zender - recomand Zender pentru ca dezvolta kiturile agreeate de casa Alfa si sunt dezvoltate impreuna)
4. Solutia ideala
-Arcuri sport si amortizoare sport (recomand arcuri Eibach sau H&R si amortizoare Bilstein sau Koni)
sau amortizoare coilover - sistem de amortizoare cu arcuri la care se poate regla inaltimea si duritatea (recomand Bilstein sau KW)
-Jante cu 2-3 inch mai mari (diametrul final al rotii nu trebuie sa il depaseasca pe cel stock) plus gume cu profil sport si aderenta ridicata la viteze mari (Good Year Eagle F1 GSD3 de ex)
-bucse de polioretan (powerflex) pentru toate punctele de articulatii
-tampoane pentru motor si cutie cu consitenta dura
-bara de rigidizare pentru puntea fata si spate (reduce torsionarea caroseriei pe viraje si creste simtitor comportamentul dinamic)
-bare de stabilizare pentru ambele punti
-kit aerodinamic
-sistem de franare imbunatatit (discuri mai mari pe fata, etrieri cu minim 4 pistonase, furtune de frana cu manson metalic, lichid de frana DOT 5)
Avantaje:
-comportament dinamic apropiat de cel al masinilor de competitie
-viteza ridicata substantial fata de cea stock in abordarea virajelor
-faza cu aspectul daca mai conteaza mentionat
Dejavantaje
-buget deja foarte mare
-nu mai exista ideea de confort nici daca treci peste o pasta de pix
-nu va merge nici un sex slab cu tine mai mult de 10 km
-vei merge mai des la dentist dar macar se sparg singure pietrele de la rinichi
-intretinerea unei astfel de configuratii in Bucuresti te va transforma intr-un sclav al masinii (deci adio familie, copii, caine, bere, femei)
-si multe altele
Dupa ce faci toata povestea asta iti vei da seama ca alfa ta 1,6 TS de 105 CP trebuia sa fie de fapt GTA ca sa merite asa ceva si vei vrea sa umblii la motor... dar asta intr-un alt episod
Ca si concluzie. Masina este bine sa ramana stock asa cum au gandit acei cateva sute de macaronari, eventual doar cu niste jante mai mari si gume mai late dar in limitele date de producator. Nu exista solutii intermediare pana la varianta ideala. Aceasta din urma este dedicata pasionatilor de curse pe circuit sau celor care calatoresc mult pe drumuri bune, Deci exclus pentru cei care folosesc o alfa 90% din timp in Bucuresti.
A, inca ceva, vorbesc din experienta... carti nu prea am gasit