Update dupa aproape 10 zile de plimbat prin oras:
In mod obsesiv urmaresc suspensia. Foarte confortabila, nimic de reprosat, la denivelari mai mari devine o idee mai rigida. Multumesc Eibach. Ruliul este prezent insa incomparabil cu arcurile originale, sub 50% si nici complet inexistent cum era cu reglabila. Cauciucurile de iarna 205/55/16 nici ele nu ajuta foarte mult. Au talon ranforsat, dar profil cu multa carne, aproape noi, la un slalom scurt pe sosea ca si atunci cand ocolesti o groapa aparuta prin surprindere,sau ocolesti printre 2-3 jaloane la cca 50-60 km/h, spatele are o latenta de "asezare" inapoi pe trasa.
Am montat jantele de vara cu 215/45/17 pentru o zi si am facut cca 30 de km de proba prin oras (cu scopul de a merge la RAR sa omologhez jantele). Nu era deloc zapada, doar ceva zeama pe jos. E drept, gumele fiind de vara erau plastic/ebonita/textolit/ce mai vreti voi. Ca si duritate, suspensia s-a "intarit" putin, nu prea deranjant dar simtitor. Diferenta notabila insa a fost la eventualele drumuri cu multe denivelari, treceri de linii de tramvai, ceva gropi. Socul resimtit in caroserie s-a simtit mult mai tare decat cu gumele de iarna de 16. E drept, o proba concludenta ar fi fost tot cu cauciucuri de iarna pe 17. Probabil ar fi fost ceva mai moale socul.
Surpriza a venit insa la aceeasi proba de "slalom" de mai sus. Ruliul de pe spate a disparut instant de parca masina ar fi fost 4x4 si cu alta suspensie. A fost impresionant de-a dreptul. Probabil gumele de iarna se intind prea mult din profil si gliseaza pe sosea. Diferenta e si in ET-ul jantelor, 41 pe 16 vs 35 la cele de 17.
In urma acestor probe am luat decizia sa raman pe 16 si pentru vara, tot talon ranforsat, tot 205/55/16. Socurile simtite in suspensie ar trebui sa fie cam la fel iar ruliul cu gume de vara cu profil bun ar trebui sa scada, undeva intre ce e acum si gumele de vara de 17.
Jantele de 17 de GTA le voi reconditiona in timp si cu rabdare si le voi folosi mai rar. Deci caut teledial-uri
In paralel, cu miile de multumiri si plecaciunile de rigoare, au ajuns barele antiruliu de pe GTA-ul lui George in posesia mea. Le voi folosi in combinatie cu rotile de 16 si cred ca va fi pentru mine mai mult decat o suspensie si o tinuta de drum optima. Singurul lucru care mai am de facut la acest capitol este sa reglez unghiurile si candva in viitor sa schimb amortizoarele cand cele actuale vor scadea in eficienta.
Am reusit sa pun mana pe diagnoza in sfarsit, am urmarit comportamentul temperaturii cu termostatul de dacie.
In primul rand, ceasul este evident decalat cu realitatea, linia dintre 50 si 90 corespunde temperaturii de cca 80 de grade, linia de 50 corespunde de fapt cu cca 62 de grade ale motorului. Linia de 90 e de fapt 95-97 iar la 2 mm dupa 90 ajungem la 102-105 cand porneste ventilatorul.
De urcat urca repede pana in 50-60 de grade insa de-aici incolo e un chin. Stand pe loc nu urca nici s-o bati mai sus de cca 84 de grade decat daca o turezi 5 minute la 3000 de ture si ajunge la punctul de pornire a electroventilatorului.
Termostatul de dacie sta inchis pana la 90 de grade pe diagnoza (desi pe el e stantat 88) si in momentul ala, cu un comportament de scaun diareic , pocneste complet si lasa apa rece sa intre.. si intra pana la cca 70 de grade in 2 secunde. Nu se inchide la loc nici macar putin, motorul avand nevoie de cca 2-3 minute bune pana urca la 82-84 de grade.
Ulterior tot nu urca spre 90 decat daca o tin turata. Asta pe loc.
In mers, am incercat sa fac o medie cu graficul logat pe diagnoza, undeva la cca 84 de grade, insa cu fluctuatii mari, intre 78 si 87, mers lejer prin oras seara la ora 11, trafic usor, viteza de cca 40 la ora si turatii pana in 3000. Orice frana de motor scadea in 2 secunde temperatura, orice accelerare ridica temperatura. Oricat as fi mers de accelerat la 3000 de ture constant la deal, nu a urcat apa vreodata peste 87, din momentul in care am luat piciorul de pe pedala a inceput sa scada.
Concluzia, termostatul cumparat e un gunoi (calorstat/vernet in cutie portocali cu ceva verde/albastru de 20 de ron). Chiar si dupa ce am mers accelerat o portiune de deal si apoi am oprit la semafor, stat la semafor, nici vorba sa urce mai sus, din contra, scadea.
De mentionat ca asta vara/toamna motorul se incalzea destul repede si acul statea pe 90, urca singur si la relanti in 1-2 minute peste si pornea venitlatorul, scadea temperatura putin sub 90 (cca 1 mm sub linie) apoi in 2 minute iar urca si iar pornea ventilatorul. In traducere pe diagnoza, era un tangaj intre 92 de grade si 105. Asta doar pe loc. In trafic nici vorba de racire in mers si asa mai departe, acul statea lipit pe 90.
Voi cumpara un termostat de dacie de un producator consacrat, e cca 50 de lei. Poate eventual oi gasi si unul calibrat ceva mai sus decat acesta. In caz ca nici asa nu va face frumos, schimbam termostatul original cu unul bun.
In rest.. sper sa schimb in weekend-ul asta bujiile,stergatoarele si inca vreo cateva nimicuri nedemne de mentionat. Masina se comporta foarte bine, nimic de reprosat, se simte necesitatea reglajului de unghiuri si de faruri care le voi face in cel mai scurt timp. Am deblocat deja contrapiulitele de la capetele de bara sa nu comenteze cei de la unghiuri.
P.S. : am remarcat ca in mod aleatoriu, de oricate ori aprind farurile, la un moment dat se aprinde automat singura si ceata pe spate. Stiti de vreun defect de serie care se manifesta in felul asta?