Mi-am aruncat un ochi pe
http://www.acea.be" onclick="window.open(this.href);return false; si am facut la o analiza extrem de superficiala urmatoarele descoperiri:
1. Evolutia Alfa nu e atat de spectaculoasa pe cat credeam. Doar 128.000 masini vandute in 2011 in conditiile in care MiTo trebuia sa atinga faza de maturitate iar Giulietta pe cea de expansiune. In realitate MiTo pare cam short lived, nu m-am uitat pe toate vanzarile dar in Elvetia spre exemplu cifrele spun ca a intrat deja din 2010 in faza de saturare?!?*
2. Cu exceptia Nissanului, japonezele sunt intr-o degringolada spectaculoasa. Sigur, numarul si-l fac pe pietele asiatice unde 4 masini din 5 sunt japoneze, insa piata vest-europeana e socotita una prestige si ma intreb ce ar mai gandi doom&gloom merchants-ii Alfei daca ar vedea vanzarile din 2011 sub jumatate din nivelul lui 2007 (Honda) in conditiile in care alti producatori nu au auzit de criza in Europa (Hyundai, Kia). Si n-am amintit de Toyota, oh dear, how the mighty have fallen...
3. Mini e absolut genial. Ptr. un produs care a aparut in 2001 e absolut senzational sa reusesti la 10 ani dupa aparitie cele mai mari vanzari din istoria marcii. Sigur, au aparut intre timp Countryman-ul si Clubman-ul**
*Ptr. cei care sustin ca problema e discontinuitatea modelelor 159/166/lipsa SUV-ului, mie imi ridica semne de intrebare MiTo-ul. E cam inadmisibil sa intre intr-un asa con de umbra. Cauze probabil multiple: lipsa inovatiei sau lipsa awareness-ului in caz ca s-a inovat ceva; marketingul neobisnuit de agresiv ptr. Alfa din primul an s-a transformat intr-unul cvasiabsent dupa; lipsa totala a creativitatii - unde e segmentul care ar cumpara o masina mica sportiva daca ar avea 5 usi? De ce sa nu atragi aici, lumea de rand e din ce in ce mai putin dispusa sa dea bani pe masini in 3 usi (daca nu sunt Mini).
**Deci Mini lupta cu Cooper-ul si Countryman-ul (sincer, ar fi un soc ptr. mine sa aflu ca cel Clubman contribuie semnificativ la vanzari). 2 modele. La care nu se mai aplica ciclurile de viata clasice.
Acum un alt fenomen pe care l-am observat rapid: Volkswagenizarea. Foarte mica marginea de iesire din canoane, Joe Bloke über alles. Altfel nu-mi explic cum cu produse din ce in ce mai departe de calitatea traditionala, VAG-ul reuseste vanzari galopante. Probabil aici Marchionne a sesizat foarte bine, fa un produs care sa nu fie exotic, sa pastreze ceva din aura trecutului dar sa fie usor Volkswagenizat. Insa e mult de luptat si din pacate nici Alfa nu vad sa-si faca multe favoruri la momentul actual. MiTo in 5 usi si Giulietta SW ar fi dupa mine prioritatile de moment (ok, deci cifrele iti spun ca majoritatea cumparatorilor de Giuliette au 40 de ani, in europa vestica Station Wagon-urile sunt extrem de populare mai ales la populatia trecuta de 30-35 de ani, cat de greu e sa tragi o concluzie de aici?), nu cine stie ce exotism (come on, 4C-ul e ptr. colectionari si ptr. oameni cu venituri clar peste medie ce au avut macar o Alfa pana acum, mi-e greu sa cred ca e modelul ce va converti pe multi la Alfism).
O alta varianta ar fi ca Marchionne si-a cam dat seama ca piata europeana ii va rezerva cu greu surprize placute si atunci pare destul de logica mutarea sferei de interes in zona americana. El raspunde shareholders-ilor care isi vor marite dividendele si nu alfistilor, un debut cu succes in Am. de Nord i-ar confirma reputatia. In conditiile in care Alfa reuseste 45% din vanzari in Italia, tara ce nu sta chiar pe roze economic, why bother cu cea Europa?