Asa cum ziceam cateva posturi mai devreme, sambata asta am fost la un testdrive cu noua Giulia. Testdrive e putin cam simplist spus, deoarece toata treaba s-a desfasurat la Milbrook Proving Ground, la vreo 90km de centul Londrei, mergand spre nord.
Milbrook Proving Ground este un complex de testare auto si evident ca include si o varietate destul de larga de piste: rotundul ce simuleaza autostrada, dragtrack, alpine road, off-road, pante cu declivitate care te face sa te indoiesti ca un vehicul ar putea sa le abordeze fara sa se dea peste cap...etc. Unul dintre cele mai importante locuri de testare din UK, din cate am inteles.
Revenind la oile noastre, pot spune ca evenimentul in totalitate a fost mult mai ok decat cel organizat cu o luna in urma in Centrul Londrei. As putea spune ca mai pe masura pretentiilor de premium pe care vrea sa le inspire mai nou brandul.
Inca de la precedentul eveniment mi-am rezervat "un loc in fata" la prima ora, adica la ora 9. Oamenii s-au inscris si au fost organizati si repartizate pe ore, grupuri si sesiuni.
Asadar am plecat destul de devreme de acasa ca sa evit eventualul trafic de sambata dimineata. Am ajuns mai devreme decat credeam. O duduita ne-a asteptat, ne-a identificat si ne-a zis sa sedem cuminti in masini pana se face ora cuvenita. Am putut observa astfel "parcarea" care venise la eveniment, destul de pestrita de altfel: 56 2.5 V6, 911, mito, Chayene, 47 (Io
), Giulietta, si mai tarziu la plecare, 8C, M2, 4C... interesanta adunatura.
La ora stabilita niste Giuliette FL, in diferite configuratii, motorizari si culori ne-au pescuit din parcare si ne-au transportat la locul cu pricina. Basecamp-ul este un cort in fata caruia asteptau relativ cuminti 5 QV-uri si 5 2.2-uri, de asemenea in diferite combinatii de culori si echipari. Am observat imediat ca 4 QV-uri erau echipate cu discuri ceramice si una cu discurile normale de otel. Judecand dupa numarul de evacuari, 2.2-urile erau in ambele variante de putere, 150 (o teava de evacuare) si 180cp (2 tevi de evacuare). Asta daca logica mea a reflectat realitatea.
In cort ne-a asteptat cafeluta, suculetul, apa si ceva gustarele in caz ca am ratat micul dejun. Ni s-a alocat de asemenea cate un ecuson cu o banda de diferite culor. Noi am fost grupul rosu, 10 oameni pentru 10 masini. Majoritatea au venit in cuplu, asa ca fiecare cuplu a format o echipa de 2 masini, un QV si un diesel, si 2 instructori.
Forfoteala a durat vreo 20-30 minute pana lumea si-a baut cafeluta si molfait micul dejun. Apoi grupul rosu a fost invitat afara la o scurta informare asupra a cum se va desfasura treaba. Ni s-au repartizat si instructorii. Cealalta grupa...verde s-au albastra, a intrat intre timp in sedinta, unde li s-a prezenta Alfa Romeo Giulia si tot ce trebuie stiut despre ea in UK.
De mentionat ca toate masinile erau cu volanul pe stanga
, iar 4 din 5 QV-uri cu cutie manuala. Care nu va fi disponibila pe piata locala
. Whatever...
Eu am fost suit direct la volanul QV-ului. Din pacate nu am nimerit versiunea cu scaunele cu spatele carbon, care mie mi se par mai sporty si deci cu o mai buna sustinere decat cele normale, si pe care as fi dorit sa le incerc. Oricum, nu ma pot plange nici de cele standard... In schimb am fost bucuros ca era rosie, cu discuri ceramice si manuala
Testdrive-ul s-a canalizat pe 3 elemente principale: mers in regim autostrada, pe rotundul insumand 2 mile, deci vreo 3.5km, dragrace 1/4 mile si franare de urgenta, 2 sesiuni, traseu alpin; urmand sa facem schimb de masini pentru fiecare etapa a drivetest-ului. Am avut si o surpriza la final...
Regim de autostrada/pista rotunda inclinata:
Echipa mea s-a indreptat catre rotundul ce simuleaza autostrada. Este in genul ovalelor de Nascar, cu pista inclinata sa nu zbori in copaci. De mentionat ca inainte de a pleca din parcare l-am rugat pe instructor sa lasam masina in D pe tot parcursul evenimentului, celelalte 2 mai soft neinteresandu-ma, iar Race... parca inca nu ma tin gladiolele sa conduc 500cp fara nici un sistem electronic de control. Viteza recomandata a fost 160-170km/ora, am facut o tura si am probat cele 2 setari ale amortizoarelor: soft si hard. Pista e de beton, destul de rugoasa si usor denivelata la vitezele astea, asa ca differenta intre cele 2 setari este destul de evidenta.
M-am impacat cam greu cu pedalele, deaorece mi s-a parut ambreaijul destul de aproape de frana, asa ca am agatat-o de cateva ori. Pedalele sunt de aluminiu si parca nu au destula aderenta. Cel putin eu m-am trezit de vreo 2 ori cu piciorul stang alunecandu-mi usor sub pedala de frana si agatand-o la ridicarea lui. Cutia manuala mi se pare precisa, insa tre sa fi ceva mai hotarat cand bagi in viteza. Eu sunt obisnuit sa se miste ceva mai usor in viteza asa ca m-am trezit de catev ori amestecand prin ea. Schimbatorul e de asemenea mai sus decat cu ce sunt eu obisnuit. Nu as lua cele 2 aspecte ca ceva negativ ci mai degraba ca pe niste lucruri pentru care trebuie sa te daptezi... sau sa ma adaptez.
Personal prefer cutia manuala la orice masina, dar trebuie sa recunosc, ca pentru a beneficia mai mult de cei 500cp un novice ca mine se va descurca mai bine cu una automata. Cu siguranta, pe masura ce incepi sa capeti experienta si sa cunosti masina, manuala va recompensa din plin.
Am sarit apoi in dieselul automat. Nu am prea multa experienta cu automatele, asa ca am lasat-o in modul automat, nu m-am jucat cu padelele pentru ca si-asa am avut de furca sa nu apas "ambreiajul". Daca ma mai lasam distras si de schimbatul manual, nu mai inetlegeam nimic din masina. Cutia ZF cu 8 rapoarte pare sa fie la ora actuala referinta, nimic de comentat pana aici. Poate doar ca la 160-170km/h aveam putin peste 2000rpm. Liniste si pace la interior.
A urmat sectiunea de dragrace:
Eram deja in varianta diesel asa ca am continuat cu ea. M-am aliniat la start, m-am asigurat ca e in D, insa nu m-am asigurat ca S&S e dezactivat, asa ca plecarea de pe loc s-a facut cu o intarziere. Accelerarea lina, insa nu m-a impresionat deloc. Nu stiu daca e motorul sau cutia. Sau poate modul meu de a o face? E vreun trick altul decat sa apesi acceleratia brusc pana la podea? E ca si cum in viteza 1 si doi se gandeste daca tu chiar vrei sa pleci blana. Oricum, nu am termen de comparatie cu alte automate la genul asta de activitati, dar parca mi-as fi dorit sa fie ceva mai brutala. De asemenea, cum ziceam, am lasat-o complet automata. Iar maneta pare usor cam ieftina, in sens de plasticoasa, acum ca am avut ocazia sa o imping inainte si inapoi.
A urmat franarea de la aproximativ 115-120km/h (conform instructajului). Initial nu m-am hotarat daca sa aplic o franare de urgenta cu pedala pana la capat, asa ca am inceput usor, iar apoi m-am razgandit si mi-am afundat piciorul in ea cat am putut. Treaba de ghiolban... Sincer aici am fost impresionat. Chiar nu ma asteptam sa franeze atat de brutal si sa fie atat de liniara si stabila pe franare. I-am zarit instructorului mainile zburand prin aer spre parbriz, si cand au constatat ca sunt atasate de corp au dat drumul hartiilor pe care le tinea sa-si continue drumul... L-am intrebat daca trebuia sau nu sa bruschez masina iar omul mi-a zis ca da, e ok doar ca nu era el pregatit... WTF?
Ok, am pornit mai departe, am facut dreapta imprejur si ne-am intors la start pe un drum cu asfalt denivelat si cu diverse texturi unde puteai aprecia sau contesta confortul suspensiei. Dupa standardele mele as zice a e confortabila si suficient antifonata. Oricum, la mine aspectul asta nu e chiar primordial, asa ca ramane la latitudinea fiecaruia.
Directia electrica (alt aspect la care am ramas un nostalgic al vremurilor hidraulice, ca pe alea gen tractor l-eam cam ratat) are un feedback surprinzator de bun. Am mai condus cateva electrice inainte la care aveam impresia ca ma dau cu consola. Dar asta mi s-a parut ok. In contrast, acum cativa ani cand a aparut in Ro noua serie 3 am facut un drive test si am fost complet dezamagit de feedbackul inexistent al directiei. Sau asteptarile mele au fost prea mari? ma rog...
La a doua tura am dezactivat S&S, l-am avertizat pe instructor ca voi frana brutal. Blana. A plecat mai bine de pe loc, dar nu as putea spune ca m-a impresionat cu mult mai mult decat prima oara. Frana. De data asta convins sa rup pedala : )) Fain. Cred ca am franat intr-o distanta si mai scurta. Facut iar dreapta imprejur si urcat in QV.
Ma aliniez la start, ma joc putin cu pedala de ambreaj si cu schimbatorul si ma pregatesc sa ii dau blana. Instructorul, un tip pe la 50 ani, cu un picior beteag, 3 copii acasa si pilot de curse (WTF!!!!!!) imi spune ca la franare sa iau complet mainile de pe volan. Aaaaaaaaa.... ma uit fix in ochii lui sa vad daca face misto de mine sau nu (oricum, un tip glumet gagiul) si ii spun cu evidente semne de indoiala ca voi face treaba asta la a doua tura. Ok. Bag a-ntaia. Nu ma pricep prea bine sa plec in blana de pe loc asa ca eliberez relativ usor ambreiajul si apas acceleratia la podea. Plec de pe loc cum n-am mai plecat niciodata, bag a doua, moment in care parca s-au dezlantuit poneii, balbai putin a treia, pedala la fund si apoi apas frana ca ghiolbanu. Sincer, am franat cum n-am franat nici cand mi-au furat walkman-ul Sony in clasa a patra. M-ai ca mi-au sarit dintii din gura. Frumos, masina impecabila pe traiectorie, pedala de frana s-a simtit excelent. Interesant ca inainte sa plec l-am avertizat pe instructor ca voi fi neandertal cu frana. Imi zice "excelent, ma astept sa ma dai cu capul de parbriz".
Tura doi: am plecat tot usurel, oarecum, insa am schimbat mai bine a doua si m-am simtit sutat in fund. A treia... frana de neandertal, am luat mainile de pe volan dar stateam cu ochii pe el ca pe butelie. Nu exagerez, dar nu s-a miscat un mm, masina de asemenea impecabila pe traiectorie. Impresionant.
Curios lucru, ulterior in cadrul prezentarii ce a avut loc chiar am comentat ca directia electrica de pe diesel mi s-a marut cu mai mult feedback decat cea de pe QV. Si nu am fost singurul din sala. Poate datorita cauciucurilor mai late si a muncii mai multe pe care trebuie sa o depuna au marit asistarea... habar n-am, dar mi s-a parut curios. Si repet, nu am fost singurul diliu...
Drumul de intoarcere se facea de fiecare data pe un asfalt denivelat si cu texturi diferite, ocazie cu care am mai probat o data amortizoarele adaptive. Si tot in cadrul prezentarii ulterioare am aflat ca adaptabilitatea nu se face ca in cazul concurentei cu ajutorul lichidului din amortizor care isi schimba vascozitatea la aplicarea unui camp magnetic, ci prin varierea aperturii valvelor prin care trece un lichid obijnuit folosit in motorsport.
Conform celor auzite, problema majora a amortizoarelor in care lichidul isi schimba vascozitatea sub influenta unui camp magnetic, este ca lichidul in stare, sa ii zicem, "flasca" e deja foarte vascos, iar producatorii se lupta efectiv sa mai ... inmoaie suspensia in modul soft.
Tot conform celor comunicate in cadrul prezentarii se pare ca Giulia este momentan singura masina care integreaza toate sistemele electronice intr-unul singur. Se pare ca industria functioneaza pe modu: centralina ABS isi face treaba, cea de ESP idem, etc, etc, insa nu comunica intre ele. La Alfa se pare ca diversele sisteme comunica intre ele si iau decizia celei mai potrivite setari pentru fiecare situatie. Unul din exemplele folosite a fost, un mic obstacol, o denivelare mai ampla luata de roata fata este analizata, luata decizia daca e cazul sa porneasca ABS-ul sau alte sisteme, etc, etc, iar pana ce obstacolul/denivelarea ajunge sub roata spate, amortizorul posterior a si fost setat sa aiba duritatea optima pentru maximul de confort si stabilitate. Impresionant, eh?
Traseu "alpin":
Am lasat americanismele in spate si ne-am indreptat catre partea cea mai interesanta din punctul meu de vedere, un traseu virajat, cu urcari si coborari ce simuleaza partial drumul virajat de munte si partial un drum sinuos de la ses.
De mentionat ca mi-am facut tema si am urmarit in prealabil cateva filmari cu traseul sa ma familiarizez cu el, astfel incat sa pot sa imping masina cat mai departe ma tin gladiolele.
La
dambul cu pricina, avand viteza potrivita, ai toate sansele sa zbori cu masina de pe asfalt.
Foarte sfatos mosuletul beteag, cu 3 copii si pilot de curse imi spune ca va fi copilotul meu indrumandu-ma asupra virajelor si vitezelor optime cu care sa abordez fiecare curba in parte. Nu am mai condus masini atat de performante pana acum, insa evident am fost impresionat de stabilitatea pe curbe, de acceleratiile la deal si felul in care se aseaza pe drum in toate situatiile.
Vreo 2 greseli copilaresti tot am facut, probabil datorita emotiei momentului: desi mai tot traseul l-am facut cu a 3-a, putin a 4-a pe niste curbe mai largi, pe o urcare abrupta unde in varf trebuia franat si luat un viraj puternic la stanga, am uitat sa retrogradez a 2-a in timp util, asa ca a balbait putin. Al doilea lucru e ca nu am tinut mainile constant la 3 fara un sfert desi numarul de ture ale volanului permite abordarea fara a lua mainile de pe el in 99% din curbe. Am incercat o abordare mai lejera cu mai multa libertate de miscare, care nu a fost chiar potrivita si am mai balbait-o pe alocuri. Traseul foarte strans, masina mult prea rapida... trebuia sa stau blana pe volan la 3 fara un sfert.
Oricum, masina se simte usoara si nu foarte mare. Din cate am inteles dieselul se invarte undeva pe la 1375 kg (!!!47 are 1310) iar QV-ul e mai rotofei cu vreo 100 de kg.
Am sarit apoi inapoi in diesel cu care per total am mers mai bine, pentru ca "stiam" deja traseul. Din nou nu m-am impacat cu cutia care mi s-a parut ca sta prea jos in ture cand eu vroiam sa lase motorul sa fie ceva mai vioi. Nu-i vorba, trage bine si jos la 1500-1700rpm, dar parca il vroiam eu sa il aud mai turat. Spre exemplu: coborare si curba la stanga, urmat de urcare pe curba usoara de dreapta si coborare din nou, cutia a retrogradat abea cand am ajuns si am trecut chiar, de varf, ajungand sa fie pe coborare turat motorul undeva pe la 4500. Ma rog, dupa cum spuneam, nici eu nu sunt un as al automatelor. Partea buna e ca cica are un soi de mod de invatare a stilului de condus si se adapteaza in consecinta. Am mai balbait-o in niste curbe tot datorita plimbatului mainilor pe volan. Amator...
Informarea:
Dupa toata joaca asta am fost bagati toti 10 in sedinta. O sesiune de prezentare a tot ceea ce e de stiut despre Giulia si nu numai, in UK. Trebuia sa dureze maxim 20 minute dar s-a intins pe mai bine de o ora. Multe intrebari din public, comentarii si alte cele.
A vorbit prima data brand managerul pe UK. Si aici am sa mai bag inca o data batul prin gardul AI sa intreb, retoric bineinteles, daca la prezentarea noii Giulia in Ro daca brand managerul local o sa vina sa vorbeasca si sa raspunda la intrebarilor unor oameni obisnuiti, veniti din diferite medii, toti potentiali clienti. De QV sau cea mai cheala Giulia.
Am aflat diverse aspecte despre pozitionarea modelului pe piata locala, logica deciziilor de a aduce anumite cutii, motoare...bla, bla. Chestii specifice UK, irelevante aici
A vorbit apoi un gagiu pilot de curse in timpul liber, si responsabil tehnic in campania de promovare Giulia. Ne-a prezentat practic tehnic masina. Am sa spicuiesc ateva chestii care mi s-au parut interesant si deci demne de luat in seama:
- utilizarea extensiva a aluminiului (QV dar si restul gamei): panouri, subansamble, suspensii
- utilizarea fibrei de carbon (QV dar si restul gamei): axul cardanic
- utilizarea fibrei de carbon (QV): spliterul fata, capota, acoperisul, spatarele scaunelor fata, alte maruntisuri
- torque vectoring (QV): ala pe bune
- break torque vectoring (restul gamei): interesant, dar personal nu ma da pe spate. Mai degraba ala pe bune
- LSD optional (restul gamei)
Amatorii de gadgeturi electronice sa ma ierte dar la capitolul ala am dat pas. Dar in mare e disponibil cam tot ceea ce e disponibil in industrie. Asemenea toate panaramele electronice de asistare, in frunte cu lane assist, colision prevent si alte nebunii. De asemenea am cam dat pas si la asta, deci amatorii de de-astea sa ma ierte din nou. Nu ma frezeaza.
Tot conform informarii facute de brand manager, urmatorul model ce va fi lansat in toamna asta este SUVul Stelvio. Dar asta stim cu totii. Urmeaza cate un model pe an pentru urmatorii 7 de acum inainte. Practic 8 modele impreuna cu Stelvio. Nu am primit insa mai multe detalii.
Am intrebat daca o varianta QV va fi disponibila pentru SUV ca sa se poata bate de la egal la egal cu concurenta care ofera S-uri si RS-uri, AMG-uri si M-uri. Raspunsul a fost destul de evaziv, deci nu imi este clar.
Am intrebat si de Giulia SW si raspunsul a fost un fel de "mai degraba nu", dar nu a putut sa puna degetul nici pe nu si nici pe da.
Apoi a venit surpriza: am fost invitati sa ne imbarcam in Giuliettele ce ne asteptau afara sa mergem la micul traseu din apropiere unde ne vom da cu 2 4C-uri. Nu vom conduce noi, dar niste profesionisti ne vor da senzatii tari.
Traseul destul de scurt, adica undeva la 30-40secunde dar am facut 2 ture. Ce pot sa spun e: ABSOLUT SENZATIONAL!!!!
Eu m-am suit in una din masini conduse de un alt "mosulica" undeva pe la 50-55 ani, dar care a scos untul din masina. Si ca sa rectific erau 2 Spider-uri, dar nedecapotate.
A plecat in tromba, virajele luate la limita cu fundul putin glisand la iesirea din curbe spre exterior. Motorul urla ca un diavol tazmanian atins de streche, masina sta lipita de asfalt. E incredibila mogaldeata cata aderenta poate sa aiba.
Masinile fiind cu volanul pe dreapta, am dat cu casca de rama de sus a acoperisului la fiecare curba la dreapta.
Chiar la plecare gagiului i-a scapat telefonul la pedale, l-a recuperat si m-a rugat sa i-l tin. La final ranjeam ca boul si cand sa ma dau jos ma roaga frumos sa ii dau telefonul inapoi. I-l dau si dau sa ies cand imi dau seama si de ce nu pot: am uitat sa desfac centura.
Absolut dementiala masina!
Dupa fiecare 2 ture parcau in spatiul special amenajat pentru a prelua urmatoarea persoana. Interesant sa auzi cum trosnesc franele si esapamentul, cum emana mirosul intepator de frane incinse si alte fiare incalzite bine de tot.
Ma face sa ma gandesc ca la aceeasi bani aproape, chiar mai putini, mogaldeata e mult mai distractiva.
A urmat apoi pranzul si drumul de intoarcere. La plecare insa am fost invredniciti cu un cadou simbolic.
Si asteptand sa vina Giuliettele sa ne duca in parcare la masinile nostre, oamenii s-au gandit sa nu mai asteptam asa ca ne-au poftit in QV-uri si ne-au condus spre iesire.
O dimineata de sambata petrecuta intr-un mod placut si relaxant. Chiar jumatatea pe tocuri a ramas mai mult impresionata de tot evenimentul, decat mine. Un eveniment mai demn de nota premium pe care Alfa isi joaca acum cartea.
Organizarea buna, far balbe si fara stresuri.
Masina....hmmmm. Destul de greu de descris sentimentul.
Masina arata mai bine in realitate decat in poze. QV-ul se aude infinit mai bine decat se aude in filmarile de pe net. Ca performante, QV-ul e impresionant, si pe hartie si in realitate. Tehnologic e in fata, nu stiu daca cel mai in fata, dar e in fata de tot oricum. Singura varianta pentru care as da navala in banca sa imi asigur o finantare acum ar fi varianta QV, chiar si in cea de baza. Cumva modelul, sa ii zicem, normal, se pierde in distanta si desi tehnic vorbind sta si el foarte bine in fata concurentei, nu ma atrage. Din punctul meu de vedere Giuliei ii lipsesc liniile necesare sa fie o Alfa frumoasa. In schimb are pachetul tehnic ce i-a lipsit 59-lui si partial 56-lui.
QV-ul in schimb are look-ul suficient sa devina un model dizerabil pentru mine. Are acel ceva care sa ma faca sa ma gandesc: cum fac acum sa finantez situatia?