Se naste intrebarea ce a fost mai intai, licenta sau echipa? Raspunsul sugereaza ceea ce conteaza in discutia de fata. Licenta este doar un atribut formal, chiar volatil, de conjunctura (vezi cazul Red Bull mai jos) al echipei care concureaza in F1, nicidecum invers. Licentele de racing nu sunt de sine statatoare, nu au ratiune in afara echipei. In afara scenariului cand echipa e cumparata cu tot cu licenta (valabila dupa schimbul de proprietate), mecanismul e ca echipei i se acorda o licenta de racing din partea autoritatii nationale care gestioneaza activitatea motorsport din care face parte, licenta omologata cu care se inscrie apoi la FIA si alearga inclusiv in F1.
Deci nu, Renault F1 este o echipa franceza din o mie de motive, istorie, casa industriala Renault, Alain Prost (consultant pe viata), Cyril Abiteboul, etc, nu din cauza de licenta, licenta franceza fiind doar un efect si nu o cauza existentiala. Idem Mercedes, McLaren, si toti ceilalti. Ar fi amuzant sa facem cumva sa ii explicam lui Dieter Mateschitz ca echipa lui este austriaca „doar” pentru ca are licenta austriaca, sa nu isi faca iluzii ca din alte ratiuni, am concluzionat noi din Romania. In 2004 Mateschitz decide sa cumpere Jaguar Racing F1 , o echipa britanica (cu tot cu licenta ,sic), dar dupa 2 ani se decide ca nu licenta il face pe el (oare de ce) si o schimba cu una perfect austriaca, printr-un demers national descris mai sus, miscare permisa de FIA. Echipa austriaca isi procura o licenta austriaca de racing prin actiune birocratica in Austria in contul echipei existente, nu in alta parte, ca nici nu ar fi avut de unde sa o „cumpere”. Bref, In discutii despre identitate, echipa este pivotul, si nu licenta, care se poate schimba. Deci da, din acest punct de vedere strict formal, AlphaTauri este „italiana”, dar nu voi renunta vreodata la ghilimele pentru ca gandesc.
Continuand despre licente echipe, Alfa Romeo Racing Orlen foloseste deocamdata o licenta acordata echipei Sauber de catre autoritatea nationala care guverneaza automobilismul in Elvetia, deci elvetiana. In acelasi timp Sauber, prin efectul rebranding-ului Alfa Romeo Racing (si nu doar marketingul a fost un factor de decizie, desi unul care produce sinergii per se), a devenit custodele de drept al palmaresului glorios Alfa Romeo in F1, ne confirma si FIA acest detaliu.
Despre Leclerc, eu nu am negat eroarea lui daca ai citit ce am scris , am invitat la punerea in context, am cautionat-o daca vrei. Iti citez si eu si dintr-un text Gazzetta Dello Sport de azi, 9 Sept: Alla radio si e sentito un „beep” e poi la voce provata di Charles: „E’ stata una grade botta. Mi spiace, ragazzi. Ma onestamente facevo fatica con il bilanciamento della Macchina” (Regret, baieti. Dar sincer ma descurcam greu cu configuratia masinii). Tot in ziar mai scrie: La realta e che con questa rossa anche i grandi tallenti sbagliano (Realitatea e ca si marile talente gresesc cu aceasta „rosie” ).
PS Si eu m-am bucurat ca AlphaTauri, o echipa mica, a castigat cursa. La fel cum m-am bucurat pentru Pierre Gasly.
_________________
Alfa Romeo Giulia Veloce 2.0T
ex: Alfa Romeo 159 2.4 Mjet Nero Oceano
ex: Alfa Romeo 156 2.0 TS