Dupa 3 Mazde detinute si mai multe conduse, pot sa spun ca am o experienta decenta cu marca asta si...niciodata niciodata nu as recomanda o Mazda diesel. Sunt catastrofal de slabe la fiabilitate motoarele lor, sau cel putin pana la generatia actuala asa au fost. Daca s-a remediat ceva e prea devreme sa stim. Au o multime de probleme, arhicunoscute la nivel european si la nivelul marcii dar nu s-au luat mari masuri pana acum. Spre exemplu, DPFul isi facea regenerare la fiecare 250 km indiferent de regimul de mers...asta insemna si consum marit, si mai ales, o multime de regenerari esuate in oras. Ceea ce ducea la cresterea nivelului de ulei in baie prin contaminarea cu motorina. Mazda stiau asta si au pus pe joja un semn peste maxim care iti spunea ca e cazul sa schimbi uleiul. Cam la 5000 de km ajungeai acolo cu el daca mergeai mult in oras, dar mergeai cu un ulei contaminat si diluat care ducea la probleme cu turbinele. Cum nimeni nu isi bate capul cu citit manualul, nimeni nu verifica joja asa ca mergeau asa pana crapa turbina.
Apoi, au avut o perioada in care axele cu came se faceau din plastilina, iar lanturile de la pompa de ulei din elastic de prins banii. Peste 30k lei reparatia la reprezentanta (motoare sh de Mazda va dati seama ca nu se prea gasesc), si daca erai baiat cuminte si aveai toate reviziile la ei, primeai o reducere dar tot plateai reparatia suficient cat sa iti cumperi de banii cheltuiti o Alfa 159 tipla
Daca nu aveai ax cu came de plastilina aveai in mod cert saibe de injectoare facute din...nu se stie ce, dar in mod sigur nu ceva ce etanseaza. Prin designul minunat al motorului asta ducea in timp (si nu lung) la infundarea sorbului de ulei si, din nou, la cei peste 30k lei pentru reparatia motorului. Apoi...mai erau problemele cu niste senzori dar pentru astia s-a facut recall. In concluzie, Mazdele diesel pre-2016 sunt ceva de evitat cu orice pret. Cele actuale sunt loterie...dar daca ne luam dupa expertiza in diesel a Subaru, Honda si Toyota, mai bine spunem ca japoneza diesel e ceva ce trebuie evitat.
In schimb, cele pe benzina sunt foarte ok. Practic, motoarele sunt indestructibile, nu exista niciun fel de probleme cu ele, consuma incredibil de putin, trenul de rulare e solid, interioarele nu dezvolta greieri...sunt masini extrem de reusite din punctul asta de vedere. Iar la condus, pana la actuala 3, generatie 2019, si actualele CX-5, se conduceau excelent...noile modele insa sunt orientate 100% spre confort, cu motoare reglate pentru consum mic si atat...deci bucuria condusului a disparut complet, daca iti place o masina mai antrenanta. Nu neaparat suspensia si directia sunt nasoale, fiindca nu sunt, insa motoarele sunt moartea pasiunii. Greu sa gasesti ceva mai puturos pe piata astazi.
Nu sunt masini perfecte insa asa ca exista si anumite probleme...din care de departe cea mai importanta e calitatea vopselei si a lacului. Nu am intalnit la nicio masina vopsea mai sensibila decat la Mazda. 3ul pe care l-am cumparat anul trecut, rosu Soul, a aratat bine fix o zi dupa preluarea de la dealer. Apoi au inceput sa apara semne si zgarieturi desi am avut grija obsesiva de vopsea. I-am cumparat masinii niste prosoape profi pentru sters dupa spalare mai fine decat ce folosesc eu, le-am spalat dupa fiecare utilizare, la spalatorie a fost clatita cu simt de raspundere ca sa nu mai ramana jeg pe ea...e plina de panze de paianjen vopseaua. In plus, e suficient sa bata vantul putin mai tare ca sa apara semne de pietricele pe vopsea. Asa ca acum nu ma mai intereseaza fiindca e absolut imposibil sa protejezi vopseaua aia. In rest...probleme marunte: geamurile nu izoleaza termic bine, te cam bronzezi prin ele, iar climatronicul are o logica ciudata fiind legat cumva prioritar de senzorul de temperatura exterioara, nu de cel din habitaclu..adica daca afara ai 20 de grade dar masina e stata in soare si incinsa, pe AC automat nu primesti aer rece fiindca ea considera ca afara e racoare deci nu e nevoie de AC
Nici antifonarea nu e la nivel de Mercedes, dar in clasa asta la nicio masina nu e...si sistemul de infotainment putea fi mai destept. Eu n-am pretentii mai mari de conectivitatea cu telefonul pentru apel si muzica asa ca mi-e suficient, dar pasionatii de gadgeturi il cam critica.
Serviceul Mazda e discutabil...sunt 2 dealeri in Bucuresti care sunt foarte profesionisti si care trateaza clientii asa cum trebuie. Ma refer la BDT si la Asko, singurii la care merita mers si la care am avut experiente pozitive. Arian Militari sunt asa si asa...adica poti avea o experienta normala cu ei, dar pot fi si incompetenti sau mai rau, rauvoitori. Iar Arian Pipera sunt din categoria de service la care nici gratis n-ar trebui sa mergi vreodata decat daca vrei sa pleci cu masina mai proasta decat ai dus-o, sau vopsita pe partea gresita (a patit-o cineva). CIne nu mai are garantie, are la Ghimpati un service independent specializat in Mazda unde conditiile si calitatea sunt mai bune decat la reprezentante, insa pretul e mai mic...deci exista si varianta servisarii la pret decent si in conditii bune.
Cam asta e ideea cu Mazda...daca te feresti de diesel si n-ai pretentii sa arate masina ca una noua tot timpul, sunt masini excelente, si daca te duci la service-urile potrivite n-ai batai de cap nici pe partea asta.