Hai ca iti explic eu. Sa o luam de la inceput
Motorul functioneaza la comanda unui calculator (ECU). Acel calculator e intr-o stransa legatura cu diversi senzori, de la care primeste diverse informatii (debitmetrul de aer, temperatura aerului, temperatura lichidului de racire, presiunea pe admisie, presiunea din rampa la Common Rail, turatia motorului etc etc). In functie de datele furnizare de senzorii respectivi, ECU "stie" cum sa comande la randul sau. Adica: ce cantitate injectata sa dea la o anumita turatie si anumita temperatura, sau ce presiune sa ceara in functie de X si Y, sau sau sau.......
Ce face Powerbox-ul?
In primul rand se monteaza intre un anume senzor si ECU. De obicei la senzorii de temperatura sau de presiune pe admisie, insa nu numai. El are rolul de a "pacali" ECU in legatura cu anumite informatii pe care le-ar primi de la senzorii respectivi, acesta crezand ca e o alta situatie (sa zicem ca el crede ca e mai frig) si mareste cantitatea injectata. Amestecul se imbogateste destul de tare (necontrolat), avansul creste la fel, ceea ce duce la mai mult fum si niste temperaturi destul de ridicate - vorbim de motoare diesel. Da, creste si puterea, insa in alte conditii.
Ce se face la Chiptuning?
Softul care e stocat in ECU, se citeste si se interpreteaza. Fiecare tuner cum stie si cum crede mai bine (aici intervine experienta). O data ce ai identificat corect parametrii dati de constructor, cumulat cu niste cunostinte bogate in domeniul motoarelor, esti capabil sa faci modificari. Cu alte cuvinte,
reajustezi. Nu pacalesti nimic, ci calculezi si controlezi. E cu totul alta mancare de peste.
Atat un powerbox cat si un chiptuning prost pot uza in exces si prematur motorul si anexele sale. Dar la chiptuning mai exista varianta (nu greu de intalnit) de a da peste ceva de calitate. Si atata timp cat stii ce faci si ai si echipamente/cunostinte pentru a diagnostica masina asa cum trebuie, nici macar nu e nevoie de un dyno