Insonorizarea se realizeaza pentru a reduce zgomotul produs din exterior (motor, rulare - amortizoare, cauciucuri etc. -) sau pentru a crea o "incinta acustica" mai buna pentru instalatia audio din habitaclu.
Zone de aplicarea insonorizarii
Din punctul de vedere al zonelor de insonorizare, se pare ca cea mai mare reducere a zgomotelor este data de insonorizarea podelei (si a tunelului central si a zonei de trecere a coloanei de esapament), apoi a compartimentului motor fata de habitaclu si a capotei acestuia, a oalelor rotilor, a usilor laterale, a panourilor laterale care nu fac parte din deschideri (adica nu sunt de la usi) si in sfarsit a portbagajului, inclusiv a usii portbagajului. Daca se doreste si mai exista resurse, se poate insonoriza si plafonul habitaclului.
In cazul in care insonorizarea are ca scop imbunatatirea sunetului sistemului audio, atunci prioritare sunt usile si portbagajul.
Produse de insonorizare
Din punctul de vedere al produselor de insonorizare, acestea sunt incadrate in mai multe categorii: folii bituminoase (sau bazate pe cauciuc), antifoane tip vopsea (pentru pensula, pistol de vopsit, sau la spray), spume izolatoare fonice, izolatoare fonice tip pasla, izolatoare fonice tip burete. Rezultate bune sunt obtinute prin combinarea mai multor metode, nu folosirea doar a uneia.
Foliile bituminoase sau bazate pe cauciuc (de tip cauciuc pe baza de Styrene-Butyadine - la dynamat) sunt de tip autoadeziv, cu sau fara folie de aluminiu pe partea neadeziva (pentru rezistenta superioara la caldura fiind astfel posibila utilizarea in compartimentul motor).Principiile mentionate de lucru a acestor folii sunt de absorbtie a vibratiilor din panou si transformarea lor in caldura - mentionate la dynamat - sau pur si simplu prin scaderea frecventei de rezonanta a panoului. Aceste folii bituminoase adauga si greutate panoului, reducand tendinta acestuia de a vibra (lucru folositor mai ales la usi, pe spatele fetelor de usa). Dintre cele specializate gasite prin Romania eu am aflat doar de dynamat si folii insonorizante de la firma Sprint2000. Insa exista si alternative mai ieftine. Astfel, foliile bituminoase folia cu aluminiu Alu-Band (de la DenBraven) (care nu este bazata pe cauciuc Styrene-Butyadine ci pe bitum si asfalt) Aceasta din urma este folosita la izolarea acoperisurilor, insa in esenta aceste folii au cam aceeasi compozitie ca cele specializate, doar ca incorporeaza mai mult asfalt pentru hidroizolatie, si sunt muuult mai ieftine (de cca. 5 ori), insa au o eficienta de cca 2 ori mai redusa decat foliile specializate. Daca se pune mocheta imediat peste aceste folii, este bine a se da foliile cu un praf ceva (talc etc.) astfel incat, daca aceste folii de la cadura mai curg, sa nu se lipeasca de mocheta. Aceste folii se aplica pe tabla in zona care se doreste a se insonoriza, iar pentru o aderenta superioara se pot inclazi in prealabil (la soare, cu lampa cu flacara, cu suflanta cu aer cald). De asemena este utila si inclzirea suprafetei suport (tabla) - fie cu un pistol cu aer cald sau foehn, fie la soare.
Antifoanele tip vopsea, de principiu cu continut mai mare de cauciuc/bitum, sunt (ar trebui) folosite in zonele mai dificil de insonorizat in alt mod, sau in care adaugarea de materiale suplimentare ar adauga prea multa greutate panoului respectiv. De regula, folosit pentru usi si adancituri iregulate. Sunt potrivite si pentru panouri de mari dimensiuni (podea, plafon) dar au tendinta de a murdari si necesita protejarea corespunzatoare a ferestrelor si interiorului masinii (tablou de bord etc).
Izolatori tip burete, simpli sau autoadezivi, disperseaza vibratiile, reducandu-le din energie. Acestia trebuie sa fie de tip "moale", cu celule mari, pentru a nu avea tendinta de a vibra.
Placile izolatoare tip polistiren extrudat au si ele capacitatea de a reduce zgomotele, dar au o utilizare mai redusa in autoturisme, si mai ales in zone care necesita rigiditate (pedalier sofer sau pasager)
Spumele izolatoare fonice. Eu nu stiu in Romania asa ceva. Dar, pentru a reduce vibratiile intre diferite panouri de tabla, se pot folosi cu brio spumele poliuretanice, care in momentul in care expandeaza umplu golurile. Pot fi folosite si pentru a rotunji colturile prea ascutite, sau la oalele spate, la nervurile capotei motorului, la montantii caroseriei (fata, mijloc, spate) etc.
Atentie: spumele poliuretanice de constructii din comert au tendinta de a absorbi apa pe o perioada lunga. Utilizarea lor in spatii mai putin aerisite (praguri de ex) poate conduce la retinerea umiditatii in zona si amplificarea proceselor de oxidare a tablei
Izolatorii fonici tip pasla, dupa parerea mea cei mai eficienti (si ieftini), mai ales daca sunt folositi impreuna cu folii bituminoase, se pun sub mocheta. In afara de izolarea fonica, au un bun rezultat si ca izolare termica.
Mochetele. Desi nu pare, un rol in izolarea fonica o au si mochetele. Cu ceva timp in urma, pentru o izolare fonica suplimentara, se montau la masini (din fabrica) doua straturi de mocheta. De preferat mochetele pe suport cauciucat (au grad de absorbtie a sunetelor mai mare).
Alte folii insonorizante.
Se pot folosi cu succes si alte tipuri de folii insonorizante, precum cele de parchet, puse in mai multe straturi .
Consideratii privind zonele de insonorizare.
Compartimentul motor.
In general in compartimentul motor se regaseste insonorizantul de capota si insonorizantul dintre compartimentul motor si habitaclu.
Insonorizantul de capota are rolul de a reduce zgomotul transmis in afara, are si un oarece rol de a produce o incalzire lenta a capotei motorului (variatiile bruste de temperatura nu fac bine vopselei) si un oarecare rol de a rigidiza capota, eliminand din vibratiile acesteia, lucru datorat in mare parte si greutatii acestuia.
Insonorizantul dintre compartimentul motor si habitaclu, compartimentul motor, are rolul doar de insonorizant.
Habitaclu.
Insonorizantul din zona habitaclului este mai ales cel de pe podea, de pe peretele comun cu compartimentul motor (inclusiv sub bord), foliile bituminoase din usa si foliile de rupere a vibratiilor din stalpi. In general, in ultimul timp, este de tip burete (material care a inlocuit pasla in industria auto in acest domeniu), dar ar fi util si aplicarea unui strat de folie bituminoasa sub acesti bureti insonorizant/pasla. Foliile bituminoase aplicate pe interiorul fetelor de usa ajuta la reducerea vibratiilor acestora, la insonorizare fata de zgomotele de afara si la cresterea greutatii usilor ceea ce duce la o inchidere mai placuta. Utile mai ales pentru imbunatatirea parametrilor difuzoarelor din usi.
Portbagaj.
Avand in vedere ca zgomotele din portbagaj nu sunt atat de intense transmise in habitaclu (berlina), se recomanda numai insonorizarea cu folii bituminoase, si mai putin cu alte metode (pasla, poate mocheta suplimentara) pe podeaua portbagajului si pe oalele rotilor, precum si pe interiorul aripilor spate. Nu trebuie ignorata nici usa portbagajului, pe care se poate pune atat folie bituminoasa, cat si pasla.
Preturi intalnite de mine:
- Alu-Band, banda de 15 cm x 10 m = 1,5 mp, 15 Euro. Pentru o masina sunt necesare cam 3 - 4 buc, pentru o izolare completa (podea habitaclu, usi, portbagaj, compartiment motor)
- Folia bituminoasa pentru terase(fara ardezie) 1x10 m = 10 mp, cca 15 euro V2. V3 e ceva mai scump (grosime mai mare V2 - 2kg/mp, V3 - 3kg/mp)
- Dynamat (dynaliner), care este o folie bituminoasa cu al pe o parte de fapt - 1,372 x 0,813 m = 1,115 mp 60USD
- folie suport pentru parchet laminat cca 13 euro 1,1x50 m = 55 mp, grosime de 2 mm.
- pasla (in targ) 20 lei metru (latime 2 metri) pasla mai subtire (cca 1 cm) sau 40 lei metru (2 m latime) cea mai groasa (cca. 2-3 cm).
_________________ ex: Alfa Romeo 156 2.0 TS
|