Apropo de gonit golaneste, daca tot am inceput sa ma duc mai des pe la birou pe langa LHR, am descoperit niste drumuri numai bune prin jur de incercat mai mult masinile:) uitasem ce misto sunt drumurile alea de tara fara camere.
Si la capitolul asta am mai schimbat si niste impresii/incercat alte EV-uri ale catorva colegi. Pe unele le stiam, de doua insa am ramas foarte surprins. Well, la a doua ma asteptam, dar nu ma asteptam sa fie atat de bun:)
Primul EV care mi s-a parut foarte interesant si o surpriza placuta e Kia EV6 GT. Bine, colegul nu m-a lasat sa il si conduc (nu lasa pe nimeni, genul care nu isi lasa nici nevasta la volan, nothing personal:), deci impresiile sunt ca pasager. Masina e extrem de brutala la aproape 600 de cai si instant torque, cand a accelerat prima oara m-a luat pe nepregatite si golul simtit in stomac nu e o senzatie foarte placuta. De altfel, si aici e o chestie topica EV-urilor, mi se pare ca acceleratia brusca e oarecum nenaturala mai ales cand e in reprize din astea de cateva secunde, nu e acelasi lucru ca intr-un Ferrari sau Lambo (sau poate memoria ma inseala si nu-mi mai aduc exact aminte cum a fost atunci pe circuit inainte de Covid). Dupa vreo jumatate de ora in care colegul si-a descarcat nervii pe drumul de tara cu acceleratii foarte brutale, m-a luat o senzatie de voma si o durere de cap care m-au tinut toata ziua. Revenind insa, interiorul m-a surprins, ma asteptam la plastice gramada si tipicul design interior coreean, dar nu - mi se pare foarte decent design-ul. Nu are televizor (un plus ptr orice masina fara TV pe mijloc), are butoane fizice cam ptr toate comenzile, imi place si rotundul ala din mijloc ptr 'schimbat viteza'. Sigur, nu are bord din piele, dar nu da senzatie de saracie lucie (cum e in Audi Q4 e-tron spre exemplu). Autonomia e peste 300 mile, dar cred ca daca o forjezi sa testezi daca prinde 60mph in 3 secunde (cat e parca oficial) nu te duce la mai mult de 200:). Acum pretul mi s epare putin prohibitiv la leasing, adica vreo 700 pe luna cat plateste colegul, insa asta e GT, restul sunt sensibil mai ieftine. E oricum o varianta, cum spuneam o surpriza foarte placuta. Oricand as alege un EV6 in dauna unui Q4 e-tron (care e inca cel mai prost EV testat pana acum in topul meu personal).
Al doilea e Porsche Taycan. Un coleg rus a negociat un pret bun ptr un Taycan second hand, cu un an si vreo 8k mile la bord (75k) si l-a pus pe Ltd-ul nevestei ca sa isi faca deductibile si costurile cu amortizarea, si benefit in kind de 2% (asta e o alta cale, un "loophole" ptr tax advantages la EV-uri). Bine, omul e fan Porsche, a mai avut 2 'termice' inainte. Masina asta e senzationala de-a dreptul - desi stiam si ma asteptam la asta, totusi nu ma asteptam sa fie exceptionala. Interiorul e foarte misto facut, nu cu o gramada de briz brizuri ca la BMW-urile iX spre ex (sau chiar si EQE), e destul de simplist dar cu foarte bun gust si functional. El are bord din ala dublu si ptr pasager (e extras la Porsche), personal nu ar fi alegerea mea, dar bordul pasagerului e limitat si nu in genul hypermega screenului de la EQE/EQS. Dashboardul e cel mai misto vazut pana acum la un EV, si chiar si peste MBUX-ul de la Merc (care pana acum era preferatul meu). Adica e doar un ecran rotunjit care acopera doar suprafata soferului, dar avand tot ce ai nevoie in fata ochilor cand conduci. Si imi mai place ca au lasat chestia aia in care poti sa scrii de mana destinatia (mai rapid decat sa bagi literele in Navi) cum era la Audi-urile dinainte de 2020. Singura chestie care mi se pare mai misto la Merc e Hey, Mercedes, macar ptr faptul ca pot sa specific destinatia din mers, fara scrijelit/bagat in Navigator. Cea mai suprinzatoare chestie la interior e ca nu e foarte mare, masina e enorm de lata (colegul nu poate lua trenul spre Franta in vagonul de masini, ci merge doar cu camioanele, pur si simplu dimensiunile masinii nu permit accesul in LeShuttle cu celelalte masini) insa dimensiunile nu se traduc exact in interior, unde paradoxal mi s-a parut ca am spatiu mai putin decat in EQC, desi EQC-ul e cu mult mai ingust). Cam atat despre interior, la condus Taycanul e in alta galaxie fata de restul EV-urilor conduse/testate. E extrem de agila, faptul ca are vreo 2.5metri latime nu e asa evident, nici macar in curbe sau in parcari, as indrazni sa spun ca EQC-ul de pilda e mai greu manevrabil (desi mult mai ingust). Testele cu BMW-uri si Audi-uri electrice m-au facut sa imi scada asteptarile de la o masina la un nivel foarte de jos la modul, daca o masina are 'creep mode' si nu are regen braking agresiv/care nu se poate scoate e deja parfum, nici nu te mai uiti la altceva - ei bine, am rasuflat asa usurat cand am luat piciorul domol de pe frana si Taycanul a inceput sa curga domol in fata - micile bucurii ale vietii cand conduci un EV, dar pe care nu le mai poti lua 'for granted'. Noroc ca Porsche si Mercedes au inca asa ceva.
E genul de masina din care nu iti mai vine sa iesi, nici daca mai pun astia limite de viteza de 20mph peste tot, ai merge non stop, ai sau n-ai treaba:) My dream electric car:)
Daca as vrea sa-i gasesc hibe, ele ar fi legate de sistemul de optiuni si preturi - nimic nu e standard, nici macar stergatorul de ploaie d epe spate sau oglinzile rabatabile. Ma gandesc ce haios e sa mergi cu o masina de 100k si sa deschizi geamul sa pliezi oglinda cu mana. Chiar si app-ul pe care cre dca si Zoe il are de a vedea la orice moment cat ai incarcat, nope, - e £300 pe an subscriptia. Altfel trebuie sa te duci tot timpul la masina sa vezi daca s-a terminat incarcarea/cat mai ai. Sau presiunea in roti sau orice alta informatie pe care o vezi in app la orice masina de peste 20k.
Atat de impresionat am fost incat desi am comandat deja urmatorul EV (tot un EQC, ultimul vandut anul trecut ptr ca modelul e obsolete din decembrie 2023 si nu se mai face) care trebuie sa vina in mai, am zis ca platesc amenda de anulare daca Macan EV intra la vanzare pana atunci. Insa dealerul Porsche mi-a confirmat ca in cel mai fericit caz comenzile se pot lansa in iunie, cu un termen de livrare de 10-12 luni. Asa ca ramane pe urmatorul leasing, din 2026:) Pretul de pornire vad ca e £69k, bine fara roti si fara scaune (glumesc), dar la £75 am facut deja o configurare cu leather packet, stergator de luneta (hihi) si Bose sound system (ca Burmesterul pe care il are colegul pe Taycan e 4000!!!). Anyway, cred ca la EV-uri poti spune fara sa exagerezi ca exista Porsche si restul. Cel putin la momentul de fata.
_________________ ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp
|