Cum sa nu, o sa incep cu ce a fost bine:
-sistemul de transport gandit initial cu tren pana in Monza si autobuz de la gara la circuit a fost foarte smooth, cu toate ca am avut aprox 1000 de oameni in fata noastra la coada pentru autobuz, am asteptat in jur de 15 minute pana sa ne asezam in bus. Din pacate am prins doar in ziua de sambata bilet.
-Programul gandit pentru cele 3 zile era foarte fain, cu partea de curse de PorscheCup, F3, F2, F1, si tot felul de activitati extra intre competitii: Parada pilotilor, Turul aniversar a lui Emerson Fittipaldi in care au adus 4 masini de F1 din anii 70-80, parada Alfa Romeo (in jur de 400 de masini de la inceputurile brandului pana in ziua de azi. Am filmat cu telefonul in jur de 2 minute si nu am prins nici jumatate dintre ele), imnul Italiei cantat de Andrea Bocelli (care nu s-a auzit de la noi, dar deh), avioanele care au survolat inaintea cursei pe main straight, si altele
- cam atat
) orice se vedea de la TV a fost impecabil, in spatele camerelor a fost literally italian hunger games
La 100 de ani de la deschiderea circuitului vechi, eram super entuziasmati sa participam la un Monza istoric, si sa vedem ceva special din partea organizatorilor. Ce au facut organizatorii pentru prima data anul acesta a fost sa restrictioneze orice plata cash sau direct cu cardul, si sa introduca un sistem de tokens asemanator cu food festivalurile mici din capitala.
Initial, planul era sa iti poti lua o bratara pe care sa o incarci online cu cardul bancar. Joi sistemul de plata a picat, si au fost multe cazuri in care oamenii si-au transferat sute de euro pe bratari si nu au vazut nicaieri banii incarcati. Efectiv au disparut din contul lor si nu s-a facut transferul nicaieri. Alternativa gasita au fost tokensii fizici, cu o valoare de 1.5 eur per token. erau automate de unde plateai cu cardul si primeai tokensi la schimb, sau niste corturi pentru cash unde niste italieni care nu stiau engleza se foloseau de dispensere de jetoane ca sa iti numere banii si sa iti dea la schimb jetoanele.
Ei bine, avand in vedere ca vineri nu am ajuns la circuit, am ajuns sambata la 9:00 in gara din Milano, unde aveam de gand sa cumparam bilete de tren. Sold out, niciun semn care sa te directioneze spre trenuri, niciun reprezentant care sa te ajute cu info, doar sute de oameni confuzi, care o luau in toate directiile imbracati in tricourile echipelor cu care tineau. Norocul a fost sa gasim un politist care vorbea engleza, care ne-a aratat ca putem cumpara online bilete de tren pe aplicatia CFRului lor (Trenord). Am gasit bilet, si la o ora dupa am plecat spre Monza. De acolo a fost ok pana la autobuz, erau semne directionale, mergeai cu multimea si ajungeai unde trebuie. Am mai facut aprox 30 min in autobuz (un drum de 4km prin oras, in aglomeratie si politie si haos pe strazi), care ne-a lasat la aproximativ 20 minute de mers pe jos pana la circuit. Am trecut prin security check, unde ti se confisca orice powerbank, si orice sticla de apa mai mare de 0.75. Nu ai voie cu doze de bere, nu ai voie cu sticle reutilizabile, nu ai voie cu capac la sticla, o singura sticla de persoana.
In cele din urma, la aproximativ 3 ore de cand am ajuns in gara din Milano, am gasit locurile pe care le-am platit. Noi ne-am luat la tribunele 21C, in Parabolica, care au costat 320 Eur de persoana. Am avut un ecran la dispozitie, am prins si locuri pe penultimul rand, deci vizibilitate foarte buna. Ne-am linistit, ne-am facut curaj si am coborat ca sa ne punem la coada pentru tokensi.
Cand am ajuns noi, aveam aproximativ 200 oameni in fata. Ca sa intelegeti, pentru 100k oameni care voiau sa cumpere tokensi, italienii au pus la dispozitie 4 zone de cumparare, si in jur de 16 aparate. Pentru ca s-au facut acele cozi imense, oamenii din fata erau pregatiti sa astepte o singura data pentru tot weekendul, deci voiau sa cumpere tokens de 50-100 euro de persoana (unii stateau la coada si pentru prieteni, Eu de exemplu voiam sa cumpar de 250 euro pentru 5 pers). Jetoanele erau metalice, deci grele, si nu aveai de ales decat sa ti le colectezi in sapca din dotare sau sa umbli prin soare cu pantalonii plini de metal.
Dupa aproximativ 45 minute de asteptat, aveam cam 40 oameni ramasi in fata. TOATE aparatele s-au stricat. Din 16 aparate disponibile, acum aveam 6 indivizi nevorbitori de engleza care numarau jetoane unul cate unul si iti faceau exchange-ul din niste castroane cu tokens. am mai asteptat 10 minute, am mai disparut 10 oameni din fata. Au ramas fara tokensi.
Cred ca daca mai asteptam pentru a cumpara jetoane, pierdeam jumatate de zi pana primeam o parte din cate aveam nevoie. NU aveam nicio zona de alimentare a sticlelor de acasa, nu accepta nimeni cash sau credit card, singurul mod prin care puteai sa te hidratezi era daca aveai tokens. Pe scurt, trebuia sa ne bazam pe rezervele corporale pana la finalul zilei, sau sa iesim din circuit la zona de tarabe de afara si sa trecem din nou prin coada de la security check.
Am aflat ca localnicii din Monza stiau cai secrete prin padure, si puteau intra fara bilet in circuit. Am aflat ca puteai sa dai 10 euro spaga la security si intrai la grandstand pe locurile altora care au dat 1000 euro pe bilet legal. Am aflat ca au vandut in jur de 110.000 de bilete peste capacitatea circuitului.
De fiecare data cand era o perioada de pauza, toti oamenii din tribune trebuiau sa astepte la cozi interminabile doar ca sa dea cu biletul la checkout si sa ajunga la food court. Am lasat o poza cu multimea care s-a strans dupa calificari, o sa vedeti cortul alb care era singura cale de iesire pentru 8 tribune intregi.
Nu o mai lungesc. Duminica nu am mai prins biletul direct la autobuze, asa ca am cumparat tren pe o ruta alternativa si am mers pe jos prin General Access, unde lumea rupea copaci din padure ca sa poata construi platforme si sa poata vedea peste gardul de siguranta. Altfel, ori stateai printre copaci si te multumeai cu sunetul motoarelor (pentru ca nu vedeai nimic), ori te imbulzeai printre crapaturi si vedeai 2 secunde niste masini la fiecare cateva minute.
Am mers o ora si jumatate pe jos ca sa ajungem de la ruta alternativa pana la tribunele unde aveam locuri platite. Cand s-a terminat cursa, ne-am imbulzit impreuna cu zeci de mii de oameni cam 45 minute ca sa putem iesi din aleea principala, alta ora pe jos ca sa ajungem la gara, si alta ora si jumatate ca sa asteptam (tot in picioare) un tren care sa ne intoarca in Milano.
Duminica am plecat la 8:30 de la cazare, si am ajuns inapoi la 20:00. Cursa s-a terminat la 16:30.
Soo yes, as zice sa mergeti oriunde in alta parte, mai putin la Monza. The Temple of Speed is a hoax. Daca nu eram abili fizic si rezistenti psihic, plateam 320 euro de persoana ca sa murim dezhidratati sau calcati in picioare.