Ioan, asta cu preturile la EV e o chestie mai mult sau mai putin indicativa, si care conteaza exact zero in UK ca sa ma refer la studiul tau de caz de aici. Pe langa faptul ca EV-urile nu au ajuns la nivelul ala de stabilitate ca si tehnologie si pot deveni ‘obsolete’ in cativa ani, ceea ce le va face foarte greu vandabile, in UK spre exemplu daca cumperi un EV pierzi toate avantajele fiscal oferite de “electrice” (anume posibilitatea de a-ti deduce rata lunara din salariul brut). In Romania si Germania insa e invers, beneficiezi de facilitati fiscale (9k sau 6k EUR) la achizitie, deci acolo da, conteaza pretul.
Acum referindu-ne strict la studiul de caz din UK, uite un exemplu concret cum pretul RRP nu are nici o tangenta cu leasingul.
Volkswagen T-Roc, 1.5TSI, 150 cai, pret 33.000 lire. In leasing vad ca se invarte pe la 350 pe 3 ani, 5000mile/an, fara avans, cu mentenanta inclusa. Adauga aici taxa initiala (200?300?) si asigurarea (minim 50 pe luna) si ajungi la 400 lire pe luna.
BMW iX1, Xline cu Technology Plus packet, adica cam tot ce ai nevoie mai putin jante pe 20 si whatever M Sport are la nivel vizual. 313 cai, pretul RRP 55k lire.
Dar acum vine ‘spilul’ fiscal, daca il iei prin Salary Sacrifice platesti rata de leasing, dupa care esti taxat, plus niste reduceri ptr ca dealerul are puterea financiara sa cumpere flote intregi. Si asa ajungi la 364 lire pe luna, aceleasi conditii (3 ani, all inclusive cu tot cu asigurare, mentenanta si fara avans).
Attachment:
BMW iX1 Xline.png [ 35.67 KiB | Viewed 893 times ]
Si asa ai un EV de 55k care e mai ieftin decat unul de 33k (si mult mai bun ca performante). Si de aia lumea de aici isi ia EV-uri, ptr avantajul de pret, altfel nimeni nu s-a trezit intr-o dimineata si a zis, ‘cum sa-mi imbunatatesc viata? Iau un auto cu 22k lire mai scump si care ma costa mai mult sa-l alimentez, yay, problem solved!’:)) bine sunt si cei care cumpara sa salveze planeta, dar eu ma refer la oamenii normali.
Cum nu totul e perfect pe lumea asta, sigur, exista un ‘catch’ la pretul ala. Si asta e trebuie sa iei niste riscuri, anume ca daca nu gasesti incarcator, plus electricitatea e mai scumpa in regim de incarcat public decat benzina. Asa ca, pe langa tax benefits mai trebuie sa se alinieze niste planete si sa ai ori charger acasa (ideal), ori la servici (care trebuie sa fie la max 20-30 mile, altfel e cam inutil sa conduci pana acolo sa incarci ptr a te intoarce cu rezervorul la jumatate). Daca s-au aliniat planetele, atunci mai ramane un singur lucru, sa te obisnuiesti sa faci o pauza de nevoi fiziologice/pranz/cina la fiecare 180-190 mile (daca vorbim de un EV cu autonomie de 250 mile). Din ce am vazut pana acum insa, in UK cred ca 80% din EV-uri sunt in Greater London, in afara Londrei e alta lume. Asa ca nu se intampla des sa nu gasesti loc la charger (chiar daca infrastructura UK nu e la nivelul Frantei spre ex), si cu un charger rapid, masina termina de ‘mancat’ mai repede decat tine:)
Eu aici vad problema doar la modul prefer sa dau mai putini bani si sa traiesc cu ceva mai multe pauze pe drum, sau dau un ban dar nu am stress si nu ma opresc din drum. Acum iarasi depinde de drum, daca e vacanta, nu vad mare scofala sa te opresti dupa 180 de mile timp de 45 de minute in drumul spre parcul ala de biciclete. Sau 20-25 de minute daca nu incarci full si ai un charger la hotelul unde ajungi. Dar daca 230 de mile e distanta pe care o faci in mod regulat ptr munca (adica sa pleci luni sa te intorci joi dupa masa in fiecare saptamana), atunci da, e mult mai complicata alegerea si da cu virgula. Si repet, ca sa existe macar o alegere, trebuie ca chargingul sa se faca in regim public doar din an in paste, altfel iesi clar in minus cu un EV.
In alta ordine de idei nu cred ca producatorii germani vor pierde prea mult teren in fata chinezilor, e doar o chestie temporara ptr ca aia germani mai trebuie sa faca inca vanzari la ICE-uri. Dar uite, alt studiu de caz, marea majoritate a firmelor globale cu peste 100k angajati vor introduce zero emissions policy in 2025, deci nimeni care va avea company car (chestie foarte populara inclusiv la locatiile din Romania) nu va putea avea altceva decat electric (nici macar hybrid). Acum toate companiile astea nu au avut contracte de flote cu companii chinezesti in trecut, eu unul nu vad "the execs" trecand de la Audi-urile superdichisite cu gramezi de optiuni la BYD.