predictibilitate evoluție piața ev. Fiind o piața controlată, astăzi ai o formula după care poți calcula exact câte mașini electrice se vor vinde la anul (pe viitor, în general, dacă rămâne același cadru legislativ).
Formula e simpla: buget / valoare tichet(incentive) + 5-10% = nr veh elev. Acel 5-10% este consecință faptului ca a fost impus un plafon de maxim 75k euro pt rabla. Totuși sunt și mașini din aceasta categorie care se vor vinde, dar putine unități (aici avem anumite modele de la Merc, BMW, Porsche, audi etc ).
Ce poate varia de la an la an este bugetul alocat, nefiind un plan agresat pe o perioada mai mare.
Alocare: cea mai dubioasa e alocarea pt persoane fizice. Pt ca, bineinteles, exista metodologie diferita pt persoane fizice, juridice si instituții ale statului. Subtile, in unele cazuri, dar sunt.
- probleme la conectare în vederea înregistrării acelor tichete. Unii pot, alții nu prea. Când “se depaneaza” sistemul și se pot Loga, nu mai sunt fonduri. Practic sistemul a picat, fondurile s-au epuizat. Are o logica și asta, trebuie doar sa o înțelegi. Coincidenta ca cei care pot, pot mereu. Așa e viață, practic.
)))
- suspiciune de furnizare informații din interior menite sa aducă avantaje unor entități “preferate". Concret: un formular ce trebuia sa apăra pe site la o ora și data exactă, adică la debut înscriere; exista suspiciunea ca unii au avut formularul de dinainte.
De ce ?
Timpul de completare per formular era de secunde bune, sa nu zic minute.
cu toate astea, de la start înscrieri au început sa dispară fonduri instant, în secunde. Practic imposibil de completat acel fișier într-un timp atât de scurt. Te poți întreba dacă nu cumva, cineva l-a avut de dinainte!? A completat ce avea de completat și la start a încărcat masiv!?
Asta e extrem de ușor de verificat, insa nicio autoritate nu pare ca are o problema. Poate nu e nimic în neregula și avem totuși oameni capabili sa tasteze zeci de cuvinte per secunda, corect. Poți sa știi!?
Asta e ingerință în mediul concurențial, suspiciune de trafic de influența.
Interesant ar fi de menționat ca aceste practici nu se rezuma doar la vei electrice, fix aceeași abordare și aceleași suspiciune se întâmplă și cu panourile fotovoltaice. Cred ca putem vorbi deja de un modus operandi, nu intra la fantezisme și conspiratii, din păcate.
--
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate ... -2498137--
Bun, ca sa nu mai lungesc povestea, toate acestea contribuie la situația destul de precară.
Marile rețele de stații colaborează cu producătorii de ev: parteneriate, cross-sharing, etc. Ideea e ca se consulta, sunt destul de conectați cu ce se întâmplă prin regiuni, tari etc. Nu am eu de unde sa știu ce au discutat ei între 4 pereți, însă știm cu siguranță faptul ca VW, Merc, BMW (și cred ca mai sunt și alții) au semnalat în repetate rânduri ca direcția nu e cea mai buna și nu e deloc ok ce se întâmplă pe piața de ev de la noi. In conditiile acestea, in care aceste retele primesc feedback negativ in corpore de la mai multi producători vis-a-vis de ce se intampla in RO pe piata de ev, ma mira ca nu si-au aratat intentia de a investi la noi ? (Inca, o sa fie bine candva. Nu poate continua tampenia asa la infinit).
Fun fact 1:
Ro e singura țară din UE unde cetățeanul e forțat sa isi cumpere de pe piața neagră un incentive oferit de stat. Intram în cartea recordurilor cu asta.
* nu exista cumpărători de ev foști posesori de rable. Social vorbind e aproape imposibil. Poate exceptia, exceptiei, nici nu merită sa luam in calcul.
Practic statul oferă 10+k bonus pt ev. Dar nu oricum. Te obliga sa casezi o rabla, altfel nu poți accesa acest bonus. (Aici e alta bagabonteala, dar nu mai detaliez de ce așa și nu altfel ca ne lungim prea mult)
Ce faci dacă nu ai ce casa!? Nicio problema. Cumperi și tu un tichet de unde găsești. Ca e pe olx, ca e la dealer, de undeva, te descurci. Nu vrei sa cumperi, adio incentive.
Fun fact 2:
Conform metodologiei, inițial instituțiile statului erau obligate sa iei înnoiască parcul auto obligatoriu doar prin rabla. Si a apărut situația:
Au fost instituții care au dorit achiziția de EV și s-au blocat. Pentru ca nu aveau ce rabla sa dea. Neavând rabla, ioc incentive. Ca așa era regula.
În acest caz, nenea oficialu a zis: hai ca acem o derogare pt instituții, ca ăștia nu pot merge sa cumpere de pe piața neagră ( probabil de frica Curții de conturi, chestii contabilicești mai mult. Declarație pe net, noaptea minții. Incredibil ca a trecut pe sub radar și nimeni nu s-a semnalat. (Mă rog, la ce presa avem - exemplu clar de reportaj de mai sus, nu mă mai mira).
În încheiere, este evident ca autoritatea stie exact implicațiile programului și ce se întâmplă în piața. Nu i se poate atribui prezumptia de nevinovăție, ca nu a avut aceste informații etc.
Eu consider discriminare oricum faptul ca accesarea unui incentive este condiționat de ceva, o proprietate. Si daca nu qi o proprietate, trebuie sa cumperi o hartie. Nu știu legal cum e, dar suna ca dracu.
Un tanar de 18 ani (sau orice first car buyer) care astăzi vrea sa iei cumpere un EV și sa acceseze acest incentive i se spune sa aducă o rabla altfel nu primește. Pai pustiu acum 15 ani sugea la tata, nene, sau se juca cu mașini teleghidate, ce rabla sa iti aducă Ala? E jenant...