S-a votat pana la urma Ulez-ul, ceea ce e bine din doua motive:
1. Vazand statisticile, sub 10% din auto-urile monitorizate in Greater London nu se incadreaza. Ar fi fost un caz clasic de sub 10% care isi impun punctul de vedere peste +90% din populatie, ceea ce nu e normal.
2. Poate se termina cu politizarea acestei probleme, ptr ca e o chestie serioasa si care nu merita sa ajunga la aceeasi polarizare dreapta/stanga.
In alta ordine de idei, cred ca excursia din Franta m-a facut sa devin mult mai putin entuziasmat de progresele pe partea EV din UK. Daca ma desprind de realitatea subiectiva (anume ca ptr mine EV-ul e cu mult mai ieftin decat un benzinar, mai bun, imi si place mai mult, si am si niste avantaje dpv incarcare), la partea obiectiva sunt niste aspecte care nu sunt intocmai pe placul tuturor. Daca ptr uzul urban cred ca nu exista nici un fel de dezbatere, acolo e clar mai viabil decat un benzinar chiar si cand stai la bloc (ma refer la orase cat de cat avansate pe partea de chargere), la partea excursii extraurbane totusi nu e intotdeauna optim, nici macar in cazul unei infrastructuri relativ bune. Am facut saptamana trecuta un drum mai lung ca venise maica-mea si am zis hai s-o plimbam prin zona. Am incarcat evident la servici 100% apoi hai la drum joi.
Londra-Oxford, am ajuns cu vreo 55% in "rezervor" (ma mai fatzaisem si prin Londra zilele precedente). In Oxford au facut o chestie foarte desteapta, un Park&Ride mare la marginea orasului ptr a descuraja transportul cu masina prin oras. 4£ pe zi parcarea (exact cat platesti ptr mai putin de doua ore in Westgate, mallul din Oxford) si autobuz gratis pana in centru. Gramezi de statii de incarcare, vreo 20 lente si vreo 10 superrapide de la FastNed (up to 300kWh), reteaua olandeza care a intrat acum si in UK. Plus Tesla Superchargers, si alea vreo 20 cred. Doar ca, si aici e chestia, la superfast ai max o ora permi (oricum nu dureaza mai mult de atat, nici daca ai rezervorul aproape gol), la alea de 22, max 4 ore. Deci daca stai in oras, nu prea ai cum sa si incarci, ptr ca nu poti sa te duci si sa revii cu bus-ul in interval de o ora, poate in 4 ore e cat de cat fezabil, dar e oricum cam mare bataia de cap. Acum daca stai sa incarci, cum am facut-o eu, e cel mai nasol loc in care am incarcat vreodata, cele mai lungi 30 minute. Ptr ca nu ai nimic de facut acolo in parcarea aia gigantica, pana si toaleta era una singura unisex, la care era evident coada. Mancatorii? nope, doar niste automate la care puteai cumpara chipsuri si Cola. Din experienta mea de incarcare din ultimii doi ani si jumatate, partea cea mai sensibila e sa oferi mereu ceva soferului de EV in timp ce incarca, eu unul nu am socials/Feisbuc/pinstagram etc, citesc stirile doar dimineata la cafea. Mda, mai intru pe forumuri, dar daca n-am chef nu vreau sa-mi ramana asta ca singura chestie viabila. Da, daca imi luam Kindle-ul puteam citi 30 min, in loc sa ascult noutatile de la rude/veri/nepoti povestite de maica-mea, dar ideea de baza e sa pui ceva in statiile astea, cum au facut-o francezii de pilda. O cafea, o bomboana, o padurice, un sezlong sa stai la soare vara etc.
Dupa Oxford m-am mai invartit prin Cotswold, cele mai misto drumuri de tara vazute pana acum in UK, prin paduri dese si foarte virajate, genul de drum la care piciorul devine mai greu si se duce 'juice'ul mult mai repede. Asa ca a trebuit vineri dupa masa sa trag la Shell Recharge in Cheltenham ptr ca ziua urmatoare preconizam Tara Galiilor plus intoarcere acasa. Shellul avea 4 statii rapide (175Kwh), dar nici una nu mergea. Am dat telefon, a mers repede, in 5 minute deja tanti centralista a resetat toate statiile. Timp de 45 de minute am gasit o rezervatie naturala in zona, mica, dar si-a facut treaba, am preferat sa ma plimb si sa stau putin la soare in padure, decat ca ceilalti 2 soferi care au ramas in masini (comportament stoic:). Se putea mai bine, Cheltenhamul are niste parcuri f cool in centru unde sunt si niste parcari mai mari si destul de libere, niste chargere mergeau mult mai bine acolo decat la margine unde era Shell-ul, dar oricum nu a fost asa rau ca la Oxford.
Sambata, am mers la un castel in Wales (Raglan, destul de cool), dupa care am schimbat planul, am abandonat Cardifful si am trecut podul spre Anglia unde am mers la Portishead (ca si trupa rock/indie) la sud de Bristol. Aici e intr-adevar un orasel care s-a adaptat cel mai bine, e modelul meu de oras ptr EV. Adica o parcare mare gratis la Waitrose, langa Marina, cu un Shell Recharge cu 2 superfast (175) si vreo 10 de 22kwh. Am parcat la alea de 22, a trebuit sa fac ceva manevre, ca abia ultimele doua mergeau, dar nu e bai, as fi putut da telefon oricum sa le restarteze. Ne-am plimbat vreo 3 ore plus masa prin Marina Quarter, la fix sa incarc pana aproape de 90%, destul ptr drumul inapoi spre Londra. Mers pe autostrada pe M4, adica domol cu max 70mph ptr a evita amenzi si puncte, parcurs 123 mile cu sub 100 mile consum. Tot in Portishead, mai era o statie Genie foarte misto, cu umbra, niste masute etc, f pitoreasca, plus una ubercool la un han destul de posh, ce avea vedere la mare si care desi foarte popular, avea toate cele 4 incarcatoare de 22kw libere (si functionale). Am zis ca tragem acolo data viitoare in drum spre Devon, ca hanul avea si micro brewery, plus bancute afara cu "sea view".
In concluzie, fara avantaje fiscale, la excursii extraurbane mai lungi e necesar sa ai un Kindle cu tine din cand in cand. Plus sa iti placa sa mergi pe jos si sa explorezi - eu sunt fan mers pe jos mai ales daca am vreun parc/padure/rau/mare in zona, dar nu multi sunt asa, ceea ce ar fi iar o problema la incarcare.
Incerc un drum spre Devon data viitoare, am inteles ca tocmai se instaleaza un Gridserve mare de tot in Cornwall, insa...exact in camp departe de mare.
_________________ ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp
|