Dupa o discutie la bere cu Ioan si inca un amic, am realizat ca nu e asa mare chestie sa calatoresti in afara UK cu o masina in leasing. Asa ca am cerut de la compania de leasing formul respectiv care a venit instant (l-am cerut vinerea trecuta prin telefon, sambata il aveam deja). Asa ca am facut o chestie semi-spontana, sa vad cum e cu o Electrica in afara granitelor (si in afara zonei de comfort mental:). Saptamana trecuta mi-am procurat trusa ptr EU travel, sticker-ul de UK, vesta fosforescenta si triunghiul si am inceput sa caut date de cum se merge cu un EV in Franta. M-am cam panicat initial intrucat toti bloggerii astia atotstiutori mentionau sus si tare ca e prost, ca iti trebuie carduri de fidelitate gramada (sau dai 20Euro pe Charhemap Pass), ca nu merg ca etc etc. Asa ca mi-am comandat Chargemap Pass-ul (care evident nu a ajuns pana in ziua plecarii) si am aproape am memorat harta de nord a FR pana la PAris ca sa vad cum incarc. ca deh, nu te pui cu Electric bloggerii...Noroc ca un ne-blogger a pus pe forumul de EQC ca raspuns la o alta intrebare, no need to worries, infrastructura e mult mai buna ca in UK si Mercedes Me card is your friend, no apps, no stress. Oricum am facut un drum scurt pana la servici, top up la maximum charge si la drum:) Tinta a fost initial Normandia, dar ptr ca vremea era naspa, am agreeat cu sotia ca mergem la cumparaturi la outleturi la Val D'Europe si la Disneyland (langa Paris).
Am plecat vineri dimineata spre Folkestone de unde ne-am imbarcat in Le Shuttle (trenul de trece pe sub Canalul Manecii), 35 de minute traversarea, foarte organizat, totul parfum. Ajuns cu 55% baterie am continuat pe autostrada in Franta si am lasat Merc-ul sa decida unde ne oprim cu Intelligent Navi. Vazand insa cum scade 'juice'ul la viteze mai mari de alea cu care eram obisnuit in uk (112kmh in UK, 130 in Franta) am decis ca nu sunt indeajuns de brav sa merg pana la 15% rezervor asa ca am oprit la un Ionity cand mai aveam putin sub 40% sa testam mersul. Mercedes Me Card identificat imediat, pornita incarcarea asa ca am avut timpul necesar ptr un pranz (ca deja stomacul se revolta violent), cafea si pit stop de nevoi fiziologice. A durat vreo 50 minute un plin 100%, desi Merc-ul recomandase sa opresc la 80% si sa incarc din nou mai incolo, ptr ca vroiam sa ajung fara o oprire suplimentara.
Datorita nevoilor fiziologice si iarasi unui stress ca daca nu gasesc la intoarcere, am oprit totusi la un FastNed imens (16 chargere pe fiecare parte a autostrazii), 300kWh viteza de incarcare ptr EV-urile care pot lucrul asta (nu si EQC-ul ptr care e cam a waste of time and money), alt top-up la 100% (de la 55-60%) in jumatate de ora, timp in care am admirat un Stelvio Giallo Ocra si am baut un Starbucks. La destinatie n-am mai alimentat la Auchan cum imi planificasem (au gratis la supermarketurile Auchan) ci am pornit ieri la drum cu 74% in rezervor. Sunt EV chargere la fiecare statie de benzina (fiecare 20km) asa ca am fost mult mai relaxat si am ales sa merg pe mana Merc-ului, care mi-a recomandat sa opresc la un Total (alta chestie imensa, cu vreo 16 chargere 150-300kWh), cat am luat pranzul, Stabucks si pipi stop. Intelligent Navi mi-a sugerat sa incarc doar pana la 72% si restul la Calais la Le Shuttle, dar iar am zis, more is more si am bagat 100% mai ales ca era foarte rapid. Dupa 45 de minute am reluat calatoria pana la tunel, am facut rapid validarea la Global tax (VAT-ul din Franta, Brexit divident:) si inca 15 minute incarcat gratuit la statiile Engie din parcarea tunelului. Doamna s-a panicat imediat cum a vazut numarul nostru la Please Proceed, dar am urmat comportamentul altor EV-isti care au pornit doar cand au vazut 'Last call', deh, incarcarea rapida mocas nu se refuza. N-a mai fost nevoie sa opresc in UK, am ajuns cu inca o treime de 'rezervor' acasa.
Concluzii? UK e in dark ages la infrastructura, ce am vazut in Franta e imens. Si fara sa fie EV-uri in jur, cu exceptia incarcarii la Ionity (unde mai era un Audi), la FastNED si Total am fost singurul in statia de alimentare).
Attachment:
IMG_0186.jpg [ 752.65 KiB | Viewed 1437 times ]
Alta concluzie - costurile. Ionity and FastNed are my friends. Total, not so much:) Trebuia sa urmez Intelligent Navi si sa opresc la 72% la Total. Dar oricum ptr 900 de km door to door (excluzand desigur Canalul) cu 93 de pounds (si cam 40 autostrada dus intors) e perfect ptr distante din astea. Am dar 260 la Le Shuttle dar ptr ca am asteptat pana in ultima zi, altfel cu o saptamana inainte era 85 each way. Acum ne propunem Amsterdam cu popas peste noapte in Bruges la dus si Chimay Abbaye la intors. La preturile de la avioane din ultima vreme e un no-brainer, lasand la o parte ca ai mai muta flexibilitate.
Ultima concluzie - sterg toate tampeniile de app-uri de pe telefon si cardurile Shell recharge/Liberty ptr ca Mercedes Me is my friend. Atat am nevoie, plus badge-ul de la servici:) Toate incarcarile pe factura lunara, fara comisioane si alte mizerii.
Attachment:
IMG_9794.jpg [ 32.36 KiB | Viewed 1437 times ]