@dand
E simplu.
Avem cea mai mare subventie din UE pt achiziția de masini electrice. Respectiv un pic sub 10k euro , dar nu mai mult de 50% din prețul mașinii, + rabla, ma rog, la cursul actual se aduna de vreo 10,5-11k.
Impact direct: pretul masinilor ev a crescut astfel incat sa poate fii încasată aceasta suma de 10k. Caz concret, Spring a debutat cu vreo 15-16k, sau pe acolo. Apoi, din pix, pretul s-a dus spre 21-22. Fix cat de doua ori bonusul. Coincidenta. (Se pot găsi argumente, la o adica, nu e problema - criza de cipuri, razboiu, orice. Oamenii aparent digera usor aceste scumpiri ale mașinilor.)
Nimeni nu pare ca are vreo problema cu cei 10k. Zero discuții, sunt bani din cer (de la stat, de la UE, de la ....dar nu plătim noi - cred unii), hai sa-i footem.
Producatorii de mașini
- liniste deplina. Cei mai mari jucători, cei care au cea mai mare marja de ev in RO nu au nici macar o luare de poziție. Niciun plan de investiție. De ce ar avea daca se poate " si asa"?
Ca o paranteza, statul oferă 10k dar nici macar nu pune conditii despre cine/cand/cum are obligația de a recicla bateriile acestor masini subvenționate. E frumos sa ai o astfel de abordare boema, mindset bun, cum se zice astazi.
Daca bonusul ar fi fost de 5k iar ceilalți 5k se investeau in infrastructura !? Dar cine suferea cel mai mult ? Dacia, mândria noastră. Producție in China, profitul in Franta. Noi cu tigaile, ca produs/ automobil mai prost eu nu am vazut. Pret incasat de producător 21+k, trebuie avut în minte acest aspect.
Nu in ultimul rand, pepiniera de KPI, o gura de oxigen nesperata pt politicieni. UE ne tot spune ca avem un parc auto învechit (alt subiect greu si luat in bascalie). Cu subvenția de 10k au reușit sa convingă oamenii sa încerce ev. Ca volum, suntem pantaloni scurti. Dar ca % EV & Hev/phev din total achizitie de masini noi, suntem in top. Ce înseamnă asta ca strategie de "depoluare" !? Mai nimic, ca nu exista
dar avem și noi niște grafice frumoase de prezentat la acele conferințe, nu mai părem chiar desculții Europei. Facem ceva, mergem domnule in direcția "a buna".
Daca ne-am gândit serios la scăderea poluării generata de masini, am incepe macar sa vorbim despre trenuri, stații intermodale, conexiuni etc. Transport public macar decent.I