Fac drumul Bucuresti - Tecuci destul de frecvent, cel putin odata pe luna, drumul E85 e viata mea, am asistat la atatea intamplari, incat pot scrie o brosura de sofat.
Faza cu circulatul legal (si aici ma refer la viteza), nu tine, efectiv ii enervezi si ii incurci pe altii; pe E85 se circula cu viteza, unde e limita de 100 se circula cu 120, si politia nu-ti face nimic, eventual te atentioneaza cu degetul.
De cand s-a tot mediatizat ca E85 nu e drum cu 2 benzi, ci cu o banda si una de urgenta, se circula si mai prost.
La noi nu exista adaptabilitate ci sa faci cum te duce capul, fara sa tii cont de altii.
Acum multi ani, la vreo 30km de Bucuresti aveam in fata doi indivizi mergeau in paralel, un Logan, taxi, si un Polo, la un moment dat loganistul s-a facut spre celalalt, care ferindu-se a agatat gribula, si s-a dus in camp rasturnandu-se. Eu am oprit, Loganul nu, cei din Polo erau ok, dar cu rotile in sus. Am sunat la politie, sa-l opreasca pe ala, raspunsul a fost ca daca nu s-au lovit nu au ce-i face.
Tiristii sunt sub orice critica, merg cu viteza, merg in coloana si nu las spatiu intre ei, si nici nu se lasa depasiti, depasesc in momente deloc potrivite, inteleg ca ei de acolo de sus, au alta viziune asupra traficului, dar asta nu inseamna ca trebuie sa faca rabat de la anticipare, si cu atat mai mult de la responsabilitate. Am un amic cu care mai plec la drum si care are statie pe masina (o mare tampenie) si discutiile lor sunt niste idiotenii: "nu-l lasa pe ala, pune-i frana, blocheaza-l, stai lipit de mine, accelereaza...).
De cand, sa conduci un tir, a devenit o meserie banoasa, sunt foarte multi soferi tineri, fara experienta, daca tot e o meserie ar trebui reglementata ca atare, in primii 3 ani sa mearga pe camioane mici, apoi in urmatorii 5 sa aibe voie pe camioane mari, si abia dupa pe tiruri si camioane cu remorca. Si sa fie testati periodic psihologic. Aaaaa, si la 65 de ani sa se retraga.
Pe afara sunt tiruri care au tehnologie care asista soferul, pe langa alcooltest, avertizari de ochi inchisi, evalueaza stilul de condus si chiar incetinesc sau se opresc daca soferul nu se incadreaza in anumite standarde.
Traficul in Romania mai are o particularitate, tipic noua, cu care ma confrunt atat de des: masina veche sau ieftina, sa stea in spate, incepator, femeie sau batran la volan, n-au ce cauta in trafic.
Campaniile de educare si reeducare lipsesc cu desavarsire, iar politia nu are nici capacitatea si nici interesul sa stea in strada si sa sanctioneze, unde este o adevarata jungla.
Pentru ca m-am saturat sa primesc flash-uri cand sunt in trafic cu Alfele (desi fac fata cu brio la o accelerare rapida), anul asta mi-am luat o masina mare si cu multi cai; chiar si asa, saptamana trecuta pe A3 m-a zapacit unul cu flash-uri.
Cat despre biciclete, trotinete si motociclete, la 155 mi se rup oglinzile doar uitandu-ma la ele, nu-mi sta in caracter sa fiu agresiv, dar de 250 de Euro nu o sa am nici o exitare sa arunc cu oglinda dupa vreun netrebnic din asta care incearca sa treaca printre trotuar si mine, sau incearca sa se strecoare printre masini in timp ce stau la semafor. Ca am parcat eu ca un tantalau, si nu am lasat spatiu suficient, ca ma aflu in trafic, si nu ii feresc, sau nu le las suficient spatiu, inteleg, dar cand sunt pe loc, nu ma pot misca, si tu te urci efectiv pe mine...
Locuiesc langa o scoala, dimineata cei din clasa pregatitoare vin cu masina, fie soare, fie vant, fie ploaie, fie ca stau la 300 metri, ghiozdanul e in portbagaj, strada e cu sens unic (masini pe stanga si pe dreapta), opreste parintele masina (cu avariile de rigoare; ca opresti fara motiv, ca mergi cu viteza paznic fiind la nu stiu ce firma, avariile sunt un fel de permis), inca se mai transmit directive pret de 2-3 minute (depinde cat de receptiv e copilul), coloana in spate, coboara parintele loveste cu portiera din stanga masina parcata, coboara copilul loveste cu portiera din dreapta alta masina parcata, incep claxoanele, apucaturile animalice (asta da pregatire de viata); la pranz copii trebuie sa fie asteptati in fata scolii, nu mai vin parintii, ca sunt la treaba, vin bunicii, oameni batrani, peretii scolii sunt reci, si ii trag, banci nu sunt, de ce sa se sprijine daca nu de masinile parcate, eventual pune sacosa din dotare pe capota vreunei masini. Scoala are sala de sport, seara vin viitorii sportivi ai tarii, la fel, cu masinile, refularea parintilor, care, cat timp juniorul da sau ia palme, pumni, picioare (o alta pregatire de viata), el sta in masina, pe telefon, iar noi trebuie sa dam ture de cartier in cautarea unui loc de parcare (ca la noi se pot construi blocuri cu 40 de apartamente, si care au doar 4 locuri de parcare).
Intr-o zi am venit acasa, la pranz, si sprijinita de masina mea statea o pustoaica chiulangioaica, care isi expunea dragostea ei (N+T=LOVE) pe capacul portbagajului, i-am spus sa se opreasca, ea era deja intrigata; pe vremea mea se facea semnul inimii, nu se scria LOVE, apoi bine ca nu a scris numele intregi, si apoi m-am gandit ca daca se intoarce cu o declaratie facuta cu cheia?
Si inca ceva ce ma enerveaza maxim, specula vulcanizarilor in vremea schimburilor sezoniere.
La 155 mi s-a luat si mi-am pus all season, deci am terminat cu ei, la 156 am roti de iarna, roti de vara, mi le schimb singur, doar le duc la echilibrat: 100 roni la Bucuresti (ca se da ora exacta), in provincie cred ca e 20 roni, ca am schimbat niste cauciucuri pe 20 (dat jos rotile, dat jos cauciucurile, puse alte cauciucuri, echilibrat (si unde nu i-a convenit baiatului, mi-a mai invartit cauciucul pe janta pana a iesit cum trebuie), pus rotile inapoi, si strans prezoanele cu cheie dinamometrica) si mi-a cerut spasit 100 roni.