Bag un text mai lung despre Dacia Spring pe care am avut-o pe mana cateva zile.
Am mai condus electrice, Zoe, Leaf, Tesla S si o sumedenie de PHEVs in moduri electrice, dar nu fusesem inainte de asta niciodata la incarcat cu masina. Am luat Zoe prin Spark de multe ori, de cateva ori chiar zile intregi cand mai aveam de carat una-alta si ramasesem fara alta masina. Dar evident ca mi-a ajuns range-ul si nu a trebuit sa o incarc eu.
Sa incep deci cu toata experienta. Masina luata de la Dacia din Militari cu 100%, adusa pana acasa in zona Timpuri Noi, consumat 15%. Zic na, aia e, prima experienta. Merg prima data la incarcat, folosind aplicatia PlugShare ca sa vad unde sunt statiile. Gasesc un Mega Image aproape, zic perfect, e un Mega mai mare, concept store, ma uit la vinuri si branzeturi si se incarca aspiratorul. Ajung acolo, parchez langa un Citigo al unui Glovo-ist si dau sa incarc. Statia cere o aplicatie proprie, dau sa scanez codul QR de pe statie, nu merge. Caut aplicatia in Appstore, nu exista. Au nr de telefon, dau si sun sa intreb ce sa fac. Raspunde repede o duduie, ii spun ca nu stiu ce aplicatie imi trebuie ca e prea mic QR si nu merge scanat. Imi spune, caut, descarc, imi fac un cont, cere 60RON pentru deschiderea contului, bag Revolut, incarc, imi activez contul. Ma intreaba ce masina am, caut Dacia, nu e niciunde. Zic ce mama naibii fac, nu pot incarca. Sun iar la duduie, imi spune ca nu ma poate ajuta. Banii inapoi? Pai sa fac cerere prin mail la nu stiu ce adresa, in 30 de zile imi primesc banii. Zic saru-mana si inchid. Ma uit iar pe plugshare, vad o benzinarie MOL cu statie DC, perfect, acolo ma duc. Ajung la MOL, bag masina, scanez iar QR-ul, descarc aplicatia, facem cont si aici, macar nu cer iarasi bani la activare. Scot pompa (tot pompa ii zice?), bag in masina, nimic. Scot si bag de 2-3 ori, nu se intampla nimic. Caut numar de telefon pe aparat, nimic. Dau cu google sa caut statia ca poate le gasesc nr de telefon? N-am chef. Intru in benzinarie, intreb acolo ce pot sa fac. Imi spune nenea sictirit ca statia nu merge. Super! Ma uit pe PlugShare din nou, vad un Penny, ala stiu ca e gratis, acolo ma duc. Ajung la Penny, un alt Glovo-ist cu un e-Up incarca la DC. Zic hai ca bag AC intre timp. Nu merge AC deloc, cat timp merge DC la el. Maxim. Stau 20min, pleaca baiatul si ma bag eu. Pentru prima data, Dacia Spring se incarca. Eram pe la 40% si imi spunea vreo 40min pana la full. Zic super, chit ca erau 4 grade afara, ma plimb prin zona 15 min, inca 15 min inapoi pana la masina, mai stau 10min si plec. Dupa 30min de inghetat la 4 grade intr-un vant teribil, ma intorc sa vad ca n-a incarcat deloc dracia. Gata sa imi bag picioarele in toti si toate, scot cablul, il bag iar. Incarca 30 sec, apoi se opreste. Dau pe aparat sa continue, si continua. A mers apoi 40min pana la 100% fara oprire, cu mine in masina inghetand. Cand plec, Spring-ul imi arata autonomie de 205km cu 100%, zic perfect, maine plec pe Transalpina. Ajung acasa, vreo 3-4km si deja e la 95%.
A doua zi, ma urc in masina, surprinzator, a ramas la 95%. Plec, ajung la Starbucks Militari cu 88%, deja incep sa ma intreb daca e in stare macar pana la Pitesti sa ma duca asta mica. Pe la jumatatea autostrazii incep sa cred ca intradevar, nu ajung. Si sa nu va imaginati ca am gonit, 90 tot drumul, in spatele camioanelor, desi multe m-au depasit rapid. E o senzatie aiurea sa mergi cu 90 pe autostrada si sa goneasca toti pe langa tine, nu am mai trait asta niciodata. Masina e ok la 90km/h, surprinzator de ok chiar, nu m-am simtit aruncat de SUV-uri care ma depaseau cu viteza sau aruncat de pe sosea pe portiunile mai proaste. Ma uit pe PlugShare din nou sa vad daca pot incarca pana la Pitesti, gasesc un MOL, zic mama naibii, acolo sigur nu reusesc. Am gandul ca deja mi s-a luat de electrica asta si fie ce-o fi, daca ajung bine, daca nu ajung o las acolo si n-au decat sa vina sa o ia ei inapoi. Dar ajung la Pitesti cu 24%, merg la Penny unde un taximetrist cu un Leaf incarca pana la 100%. Am incercat sa incarc la AC, am scos pompa si am bagat-o in masina dar nu s-a intamplat nimic. Taximetristul eco se uita la mine razand si mi-a spus ca nu merge pompa de AC, ca e toata lipita cu scotch. Chiar era, dar ma gandeam ca totusi functioneaza. Am asteptat sa termine omul, a durat vreo 20min pana a terminat, timp in care mi-a pus 1000 de intrebari despre Dacia Spring. Cand a venit randul meu sa incarc la DC, am bagat cablul, a pornit incarcarea, am stat 1min pana s-a oprit ca in seara precedenta, apoi i-am dat continue si aia a fost. 50min mai tarziu, era 100%.
Asadar dupa mai bine de 3h de cand plecasem de acasa, paraseam Pitesti-ul. Prima destinatie era Valcea, unde, fiind oras mai mare, eram sigur ca voi gasi o statie. Masina s-a descurcat excelent pe Dealul Negru, chit ca am stat doar pe banda din dreapta, am urcat fara probleme cu cei 45CP. Nu am simtit niciun moment ca nu e in stare sa urce sau va da chix si trebuie sa ma intorc. Stabilitatea a fost si ea decenta. Chit ca n-am experiente cu alte Dacii, cred ca e o experienta similara. Chiar a fost ok pentru o masina de genul. Consumul nu a fost nici el atat de rau pana la Valcea, am consumat vreo 50%. Desi acum ca scriu aici, e putin ridicol ca in 80km sa consume atat de mult, dar a fost mai ok decat pe autostrada. Problema autonomiei insa mi-a fost clara acum, daca pe autostrada era chinuita ca nu regenera deloc, pe Dealul Negru am realizat ca desi mai reuseste putina regenerare cand mai franezi, la peste 70km pe ora la vale, masina nu regenereaza nimic. Doar la viteze de sub 70 si peste 20. Asadar, chit ca am mai franat fata de autostrada, regenerarea a fost minima.
Ajung la Valcea si incepe iar nebunia. Pe PlugShare apar foarte multe statii, chit ca am ales doar cele rapide DC cu CCS, sunt foarte multe. Gasesc o statie aproape de ruta mea spre Transalpina, merg acolo si incepe iar nebunia cu aplicatiile. Scanez codul, iau aplicatia, imi fac un cont nou, atasez Revolut, dau sa incarc, nimic. Dupa 2-3 incercari, sun la numarul de pe pompa. Ii spun duduii unde sunt si la ce statie, dar ea nu o gaseste. Nu stie de statia asta, ei nu ii apare in sistem. Zic doamna, sunt langa ea, ma uit la ea, de pe ea am luat numarul de telefon. Ea nu o gaseste. Intreb duduia ce sa fac, imi recomanda o alta statie in apropiere, care ii apare libera, la doar 1km. Zic ok, multumesc. Plec acolo, ajung, nu gasesc statia. O sun iar pe duduie, o prind din nou pe aceasi, ii spun ca nu gasesc statia. "dAr In sIsTeM aPaRe". Duduie, nu e aici statia. Intreb la magazinele de langa daca au idee de statia asta, n-au auzit de asa ceva. Ma apuca rasul. Prima statie exista fizic, dar nu le aparea in sistem, a doua nu exista fizic, dar le apare in sistem. Maxim!
Plec la Kaufland, doar toata lumea vorbeste de Kaufland si incarcatul acolo. Surpriza insa, la Kaufland nu poti incarca doar daca esti client fidel, cu niste cumparaturi de minim 500RON pe saptamana. Si nu vorbesc si nici nu voiam sa incarc gratis, dar nu poti incarca decat daca esti client fidel Kaufland. Ma vedeam cumva blocat si cu procentul bateriei scazand vertiginos, nestiind incotro s-o mai apuc. Il sun pe un prieten din Valcea si imi spune ca la Mall sigur pot sa incarc, sa ne vedem acolo. Plec din nou, cu directia Shopping City Valcea. Acolo pustiu la statii, si am zis ca e perfect, sigur e simplu. Ma duc la statie, cere cont si asta. Inca un cont, la o alta firma, cu aplicatia proprie. Cere si ea 80RON la inceput, ii dau si pe aia ca sa pot incarca odata. Dar evident ca nu merge nicicum, asa ca trebuie din nou sa sun la numarul de pe aparat. Raspunde cineva rapid, ii spun ca nu reusesc si ca nu mai stiu ce sa fac. Ma intreaba la care statie sunt, erau vreo 6, dar niciuna numerotata sau insemnata in vreun fel. Nu am cum s-o identific. Ma indruma la momente de opreste/porneste totul si ia-o de la zero. Dar nici acum nu merge. Intr-un final imi spune ca imi da drumul din sistem la pompa, iar dupa ce porneste vreo 3 statii de langa mine, a nimerit-o si pe a mea intr-un final, si porneste incarcarea. Stau langa masina 5min sa fiu sigur ca nu se deconecteaza. Totul ok, asa ca intru in mall la un citric si astept sa treaca cele 50min indicate in bordul Spring pentru 100%,
Ma intorc la masina, pun ca urmatoarea destinatie Ranca, desi nici nu imi era clar pana unde mai e deschisa Transalpina, si vad ca imi spune 3h. Ma uit la ceas, e 15:30, la 9:30 plecasem de la Starbucks Militari. Realizez ca e imposibil sa ajung mai departe in aceasi zi. Chit ca aveam statii pe drum, la Horezu si Novaci, imi dau seama ca daca si acolo e toata nebunia asta, e imposibil sa continui si ii dau inapoi spre casa.
Fiind mai obisnuit acum cu ce poate masina, am mers mai repede pana la Pitesti. Am depasit masini pe Dealul Negru, niste Golfuri obosite, dar le-am depasit. Masina s-a descurcat excelent si de data asta. Ajung in Pitesti cu vreo 40% si o iau spre acelasi Penny de dimineata. Acolo dau de un nene cu un ID4, foarte mandru de masina. Avea un ID4 First Edition, nu orice echipare. Celelalte echipari sunt mai boschet, dupa spusele distinsului domn. Avea de incarcat pana la 81%, inca vreo 30min. In timpul asta am aflat ce inseamna o masina de calitate germana, de ce sunt cele mai bune, de ce First Edition sunt singurele care merita si de ce ID4 e peste orice Tesla. Jenat putin ca sunt acolo cu cea mai ieftina masina electrica, am bagat pompa de curent in masina destul de stanjenit ca blochez statia cu asa o masina. Dupa plecarea stimabilului cu ID4, vine un baiat cu un ID3, foarte fericit sa ma intrebe de experienta mea cu EV si in special cu Dacia. Dupa taclale de vreo 20min in care Dacia atingea 90%, vine taximetristul eco pe care il intalnisem de dimineata, incercand combinatii cu baiatul cu ID3. Sa il lase si pe el sa incarce putin, ca pleaca la drum, are copil mic, nevasta e racita, ii trebuie caldura in masina, etc.
Intr-un final, ajunge Dacia la 100%, imi iau ramas bun de la toata lumea si o iau spre casa. Cu o masina normala poate puteam pleca cu 80% din Pitesti, omul cu ID4 spunea ca face Pitesti-Bucuresti-Pitesti la 140 fara probleme, dar nici nu stiu daca sa-l cred la cum s-a prezentat omul. Iar baiatul cu ID3 imi spunea ca merge cu 120 si face autostrada fara probleme. Eu stiam ca ma asteapta Pitesti-Bucuresti cu 90km/h. Am ajuns si la 110 in tura asta, dar cam acolo e limita masinii. Nici nu spun ca de la 80 nu prea mai accelereaza deloc, dar deja de la 100 in sus nu mai pare stabila, parca o ia vantul. Directia extraordinar de lenta nu ajuta nici ea la vreo senzatie de siguranta. Asta e fara discutie masina de oras si nu ii sta bine la peste 90 la ora.
Am ajuns intr-un final acasa, cu 15% baterie, in jur de ora 19:30.
A doua zi, aveam iar planuri, dar mai modeste, Sinaia prin Targoviste, evitand astfel autostrada unde stiam ca Spring-ul e muci. Am incarcat in dimineata aia la un Rompetrol aflat pe la iesirea spre Chitila (parca), unde evident ca am stat la coada din nou. Incarca un e-Golf inaintea mea, si a durat vreo 30min. Cand a venit randul meu, am aflat ca asta e cea mai simpla operatiune de cand aveam Spring-ul. Pui un card contactless la aparat, conectezi pompa la masina, incepe incarcarea. Simplu ca buna-ziua. Momentan e gratis la Rompetrol, cardul e doar pentru deblocarea pompei. Dupa 40min de plimbat printr-o zona nu grozava a orasului, m-am intors la masina care se apropia de 90%, am zis ca nu mai am rabdare sa stau din nou pana la 100%, risc si plec de data asta cu mai putin. La 92% am scos cablul si am luat-o spre Targoviste. E o destinatie apropiata, cu mers mult pe DN, unde mai pui o frana, mai incetinesti, ar trebui sa fie mai ok pentru Spring. Am mers incet din nou, 70-80 pe DN, unde am fost din nou depasit de absolut toata lumea, dar pana la Targoviste consumul a fost foarte ok, am ajuns cu peste 50%. Aici insa a fost o nebunie de nedescris cu incarcatul. Similar experientei din Valcea cu uite statia, unde-i statia, nici aici nu am reusit. Am fost la vreo 3 statii, unde ba nu era statie desi aparea in PlugShare, ba nu mergea ca era stricata. Nu ma mai lungesc, ca deja repet acelasi lucru. Dar dupa o ora, am ajuns la un Kaufland cu gandul ca sunt gata sa cheltui 500RON acolo doar ca sa pot pleca acasa. Dar aparent si daca ai cumparaturi de 500RON intr-o zi, dureaza nu stiu cat pana se autorizeaza contul pentru incarcat si toate alea. Deci nu puteam incarca. Vine insa un nene cu o Tesla S care imi pune si el enspe mii de intrebari despre masina, care imi spune ca la slow charge pe AC, e gratis chiar si la Kaufland. Bag cablul si merge din prima. E slow charge, Spring-ul ma anunta ca mai dureaza 3h incarcare de pe la 40%, consumasem 10% doar cautand statii. Am stat din nou 40min la statia slow, si am plecat cu vreo 75% mai departe. Ma rog, mai departe e gresit spus, ca am luat-o inapoi spre Bucuresti. Stiam ca am zero sanse sa mai ajung la Sinaia cum intentionasem initial.
Cu acei 75% nu stiu daca ajungeam acasa, se intunecase, luminile erau aprinse si nu mai suportam frigul, deci dadusem drumul la caldura in masina. Am incarcat inca o data, in Corbeanca la cineva, pentru vreo 20min la slow charge. Am plecat din Corbeanca cu 41% si am ajuns acasa cu 15%. Dar am mers pentru prima data absolut normal, 90-100 la intrarea prin Baneasa, 60-70 pe bulevardele goale, etc.
Si ca sa trec rapid si urmatoarea zi. Am incercat sa incarc la Mall Vitan, nu a mers ca era stricata pompa, am ajuns la VW pe Splai, undeva la mama naibii, unde mi-au deschis ei poarta sa pot intra in curte la statie, dar nici statia aia nu a mers pana nu am sunat la numarul de pe statie si au pornit-o ei manual. Acolo am reusit sa platesc cu unul din conturile deschise si in care incarcasem ceva bani. In aceasi zi am vrut sa mai incarc odata in Tunari spre seara, ca iesisem si la o tura de seara cu Spring-ul, ca sa fiu mai linistit a doua zi ca am autonomie sa duc masina inapoi la Dacia in Militari. Am incercat vreo 20min statia de Carbogaz, dar nu au reusit oamenii de acolo sa porneasca statia, asa ca nu am mai incarcat.
Iar in ultima zi cu Dacia, am incarcat la Penny, unde am stat 50min la coada ca sa incarc vreo 30min. Mai tarziu in zi am dus masina inapoi la Dacia.
Attachments: |
da587875-789e-47e1-87fd-bc9d4e798fd7.JPG [ 637.87 KiB | Viewed 1050 times ]
|
|