Finantarea de stat pentru panouri solare (AFM) este o gluma. Chiar zilele trecute am vazut ca in toata tara au reusit sub 20 de pers sa monteze prin acest proiect. Ce e si mai amuzant este ca au ajuns aprope la costurile standard (fara program AFM) din cauza conditiilor AFM.
Pe partea de incarcatoare si statii de incarcare. Sa o luam incetisor ca e foarte multa informatie.
- Majoritatea masinilor suporta incarcare DC (in termeni populari, incarcare rapida) care nu exista in sistem domestic. Astfel de incarcatoare le gasiti doar la benzinarii, supermarketuri etc. Motivul este foarte simplu. Langa statii o sa vedeti niste punte trafo foarte mari. Acolo in ele se afla tot baterii litium care sunt incarcarcate incet incet din reteaua de curent AC. Cand tu incarci defapt DC, incarcarea propriuzisa este battery -> battery. Puterile variaza atat la statie cat si la masini. Majoritatea statiilor sunt de minim 50kw, dar sunt si cele ca Ionity cu 300+ kw. Ideea e sa-ti suporte si masina. Leaf-ul meu se incarca cu maxim 50kw. Ieri la penny am stat 40min si de la 14% s-a dus pana la 91%.
MASINA:
- Acum la subiectul AC care este si mai stufos. Ca sa poti incarca cu curent AC (adica cu curent de la tine de acasa) masina are nevoie de un OBC (on-board charger). Partea buna este ca toate masinile electrice au asa ceva. Partea mai putin buna este ca nu toate sunt la fel.
1. OBC-uri monofazate care pot incarca maxim cu 7kw adica 32amperi. Asta nu inseamna ca toate masinile au asa ceva. Leaf-ul in dotare standard venea cu incator de 3.6kw adica cel de 16amperi
2. OBC-uri trifazate care incarca pana la 22kw adica 3 faze fiecare de 32amperi. Zoe poate incarca cu asa ceva deoarece are un OBC foarte smecher care suporta curenti atat de mari pe AC.
OBC-urile trifazice sunt de obicei extraoptiune pe orice masina. Acum ceva luni cand ma uitam dupa Peugeot e208, extraoptiune de OBC trifazic care incarca cu 11kw (3 faze a cate 16 amperi) era inidisponibila for whatever reasons. Leaf-ul meu nu stie din pacate trifazic asa ca incarca maxim cu 6.6kw adica 1 faza de 220v la 30 amperi.
CABLU: Cam atat la partea de masini, acum sa trecem la cablu.
-cablurile type2 -> type2 vine de obicei o data cu masina si ele vin deja selectate pentru maximul cat poate OBC-ul de pe masina ta. Adica ori monofazat, ori trifazat.
STATIA DE INCARCARE:
In primul rand statiile de incarcare NU SUNT INCARCATOARE. Rolul lor este doar monitorizeze incarcarea si sa comunice cu masina care este curentul maxim care i se permite sa-l traga din retea. ATAT.
Exista statii de incarcare fixe si mobile. Cele fixe sunt orientate mai mult catre garaje, parcari etc. si asta doar din cauza comoditatii, sa nu mai stai tu sa scoti statia portabila din portbagaj. Cele mobile sunt fix la fel doar ca sunt mai micute si cele mai multe vin cu priza Schuko care-ti permit o incarcare de maxim 2.3kw, adica o faza la 10amperi. Unele statii iti permit si selectarea amperajului maxim, adica inainte sa o conectezi la masina, are un buton pe care apesi si selectezi 10-16-20-25-30-32 amperi.
Toate setupurile sunt inter-compatibile, adica poti avea statie trifazica dar OBC monofazat, sau invers etc. Incarcarea maxima posibila va fi setata de cea mai slaba componenta, ca e statia ori OBC-ul.
BRANSAMENTUL:
Aici devine iar putin complicat. Ai curent suficient de la ENEL sa poata suporta? Spre exemplu eu am bransament de 14kw trifazic. Adica teoretic as avea 4.6kw pe faza, adica 20amperi. Problema mea e ca Leaf-ul meu incarca cu 30amperi pe o faza deci teoretic este peste limita. DA si NU. In branzament nu zice cat ai limita maxima pe faza asa cum am calcultat eu mai sus asa ca ieri am sunat un electrician si am vb cu el. Cel mai simplu sfat a fost sa masor grosimea firelor care imi pleaca din contor si asa pot sa-mi dau seama daca o faza suporta incarcare de 30amperi.
Statia pe care am pus eu ochii este asta:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... d0e1a36-41
Leaf-ul meu a venit fara statia de incarcare portabila care era inclusa by default, asa ca ma gandesc sa o iau pe asta si prind 2 iepuri.
- pot selecta amperajul
- pot sa-i fac un sistem de prindere pe parcare sa stea fixa.
- la nevoie cand stiu ca plec undeva (aventurier) si am envoie de ceva cu Schuko, o pot lua cu mine in portabagaj. Doar ca trebuie sa-mi confecntionez un adaptor Shuko <-> priza CEE albastra. Si sa nu uit niciodata sa selectez 10amperi din ea cand merge pe Schuko....Altfel dau foc la prize sau sar sigurantele.