De trei saptamani a venit 'electrica' si cateva impresii personale dupa primii 100+ mile si prima 'alimentare':)
Masina e un Mercedes EQC, e cea care mi-a placut cel mai mult per total dupa testele facute anul trecut cu Model 3, I-Pace si EQC (pe care eu si Yux le-am detaliat aici:). Ca si lejeritate la condus poate ca I-Pace-ul a fost mai ok, insa EQC a punctat mai mult la comfortul general si...pret:) Am comandat-o in februarie ca sa ajunga in mai - ma gandeam ca e perfect timing, intrucat era prevazut sa coincida si cu mutarea in alta zona din Londra, mai centrala si unde sunt chargere pe toate drumurile (literally:). Insa desi am inceput procesul de cumparare si am avut oferta acceptata in martie, nici pana acum nu am incheiat tranzactia imobiliara, ptr ca aici lucrurile se misca mai greu pe partea legala, asa ca cel mai devreme ne putem muta probabil in august (intrucat avem de facut niste renovari in apartamentul nou). Asa ca atunci cand am realizat ca nu pot lega cele doua evenimente, am devenit foarte ingrijorat, intrucat zona de tara unde stau acum nu e tocmai mediul perfect ptr un EV, sau cel putin asta era impresia mea. Ori altfel spus, daca nu aveam in plan de la inceput sa schimb locatia, nu ar fi existat decizia de 'electrica' sub nici o forma.
Am descoperit insa ca perceptia mea a fost una total eronata si ca nu mi-am facut temele deloc. Dupa ce mi-am instalat app-ul ptr charger (Zap-Map), am vazut ca singurele doua chargere din proximitatea mea apareau in violet, in vreme ce toata aglomeratia aia de chargere din partea mai centrala era galbena sau albastra. Si 'the penny dropped', cele violete de la mine din sat sunt doua chargere rapide de 50kW, in vreme ce alea albastre sunt de 3kW, cele galbene de 7kW. Deci multe si proaste cu alte cuvinte. Practic s-a reversat toata situatia, paradoxal acum la sat e parfum in materie de incarcat, mai ales ca marea majoritate a EV-urilor vazute au wall chargere ptr ca predomina zone de case, deci nu e aglomeratie la cele doua publice. Locatia celor doua chargere e iarasi superba, unul e langa gym-ul la care merg in mod normal, celalalt langa waitrose, deci pot lasa iarasi masina la incarcat cand merg la alimentara. In contrast, in noua zona unde voi locui singurele de 50kW par in zone unde singura optiune e daca ai programare la Roehampton spital (bat in lemn) sau pe langa padure (ma rog, pot sa ma plimb o ora-doua prin natura, asta daca nu ploua:). Sau sa-l vizitez pe Yux mai des, ca la el in zona sunt mai multe 'violete':) Alta varianta ce o aveam in cap de la inceput era mersul la firma, ma gandeam sa ma duc mai des si ptr a alimenta gratis, dar optimismul mi-a fost temperat considerabil de un coleg care are 'electrica' de ceva vreme si mi-a zis ca cele 2 chargere de la firma abia faceau fata inainte de introducerea programului de car salary sacrifice, acum poti sa uiti de mers la birou doar ca sa incarci (asta daca nu esti acolo pe la 6-7am). Deci primul mit, cum ca daca stai in zona de oras n-ai nici o problema cu alimentatul l-am cam demontat din pacate. Trecerea la EV va necesita modificari in stilul de viata - fie sub forma unor drumuri care nu le aveam prevazute, ori alimentari dese oricand ma nimeresc sa fiu intr-o zona cu >50kW, genul de 'sa trag curent' cat mai des si pe fuga.
Din punctul de vedere al exploatarii, totusi 'juice-ul nu se duce foarte repede. Range-ul official e 259 mile, dar displayul imi arata 222 mile cand e 100% charged. Nu am folosit pana acum regenerative braking-ul, intrucat am citit pe forumul Merc de probleme semnalate de alti posesori de EQC si senzatii tari traite la volan cand Regen e activat (unii mentioneaza ca ai senzatia ca nu mai franeaza). Asa ca decat sa am palpitatii la fiecare stop, mai bine alimentez mai des, cel putin momentan ca tot nu e problema la tara:) Alimentarea in sine e un process mai simplu ca buna ziua - masina a venit cu un Charging card care imi da access gratis la ultrafast Ionity network insa astea sunt mai rare, cea mai apropiata e pe autstrada spre Heathrow sau in Kent (funny, exact in satul unde sta un amic bun, o sa-l vizitez mai des). Insa Mercedes au un deal cu BP Pulse/Polar astfel incat platesti £7.85 flat rate pe luna timp de un an, cu primele 6 luni gratuite. Statia de langa gym exact BP astfel ca acolo mi-am facut debutul la charging, ma ambitionez sa gasesc doar BP-uri sau Ionity-uri si sa platesc pe an mai putin decat un singur rezervor de motorina (care era mereu intre £50 si 55). Ramane de vazut daca voi si reusi:)
O alta chestie diferita de marketing stuff, chargingul in sine totusi dureaza, o jumatate de 'rezervor' a durat exact o ora la 50kW (chestie buna intr-un fel, am alergat mai mult la sala:). Nu vreau sa imi imaginez cat dureaza la alea galbene, cum spuneam, o sa incerc sa le evit si sa caut intr-un fel sa alimentez tot la >50kW.
Masina e super ok, e intr-o cu totul alta lume comparata cu Mercedesurile cu motoare in patru cilindri. 400 de caluti cu instant torque nu e rau deloc, chiar daca masina are doua tone jumate. Ei zic ca prinde suta in 5.1 secunde, eu cred ca e si mai rapida cel putin la categoria mea (fulg sau pana:). E extrem de izolata fonic si chestia care mi-a placut cel mai mult de cand am testat-o, zgomotul de troleu e extrem de putin perceptibil. Mercedes ca si ceilalti producatori germani au pierdut initial trenul electric, si cand s-au trezit au vrut probabil sa mearga pe experienta celor ce trec de la benzina/motorina la electric cu impact minim. Eu spre exemplu cel mai mult la Tesla am fost deranjat de zgomotul greu de troleu si de faptul ca trebuia sa ma uit la 'vitezometru' pe tablet pusa in mijloc, foarte stressant daca esti pe autostrada spre exemplu. EQC e ca o masina normala din punctul asta de vedere, doar ca e mult mai rapida si placuta la condus decat variantele GLC pe motorina sau benzina. Sigur, asta a necesitat niste compromisuri, ca sa pastreze platforma si sa aiba loc si de baterie, EQC-ul e mai lung cu 30 cm decat GLC. Si mai greu cu o tona:) Dar desi se simte greu si masiv, e foarte sprinten. Review-urile zic ca sta prost pe curbe, ramane sa vad ptr ca nu am facut momentan nici un drum in countryside B roads. Baietii de la Mercedes nu s-au obosit nici sa modifice volanul, astfel ca inca ai padelele ptr schimbat viteze manual ca la ICE, doar ca le-au reciclat ptr Regenerative braking acum:).
Imi place mult MBUX-ul (infotainmentul) ptr ca nu are chestii extravagante si tembele. E destul de intuitiv, si sunt mare fan "Hey Mercedes". Doar te asezi in scaun si ii zici AI-ului 'take me to the nearest charger', Hey Mercedes iti afiseaza selectia si apesi pe cea unde vrei sa ajungi. Sistemul activeaza un fel de cooling al bateriei astfel ca atunci cand ajungi la statie e deja la optimum ptr incarcare, nu pierzi timp nici cu cautatul in Navi etc. Foarte cool:) Si MercedesMe app de pe telefon e bun, cel putin charging-ul e foarte facil si vezi la orice moment statusul.
Una peste alta, inceputul a fost bun. Asa cum spuneam insa, EV-urile sunt inca departe de ce ar trebui sa fie si citind si experientele altor EQC owneri inteleg ca trebuie sa te astepti si la probleme (sper cat mai putine).
Attachments: |
IMG_6823.jpg [ 135.75 KiB | Viewed 970 times ]
|
_________________ ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp
|