Mno, ca nu am vazut postarea lui Dan de mai devreme...
Stati sa incep cu altceva, ca sa dizolvam aburii preconceptiilor ce pare ca s-au lasat pe aici. Pe Fane inca il lasam in dilema referitor la telefonul pe care il folosesc. Poate nu am deloc, mai sti? Dar fi atent, avem o ghicitoare: nu platesc taxa TV sau abonament de cablu, Netflix sau Prime, dar orice ecran vad e mai mare decat televizorul meu. Ghici ce televizor am.
Episodul 1: Mno, acum ceva vreme, cand a aparut Tweezy de la Renault, mi s-a parut absolut genial conceptul si daca ar fi avut vreun sens la vremea aia masina respectiva in viata mea poate ca m-as fi bagat in vreun fel sau altul la ea. Ce parea totusi cam de porc era faptul ca la inceput Renault percepea un soi de chirie pe baterie, la care daca adaugai pretul energiei electrice si alta mentenanta nu ieseai cu mult mai bine decat la o ceva din clasa mini (sa zice Vw Up, ca asta im vine in minte prima data cand ma gandesc la conserve de oras). Basca mai ai si 2 locuri, usile sunt optionale, vremea ca vremea...te cam riscai.
Episodul 2: acum 2 ani, dupa o vara absolut de kko in ceea ce priveste transportul in comun, cu intarzieri si anulari de trenuri ca la balamuc, am decis ca voi achizitiona un scuter de 50cmc ce se poate conduce cu B-ul si imi bag picioarele in sistemul de transport in comun. Un amic imi zice de un dealer de scutere electrice aproape de unde locuiesc. Bun, ma uit pe site si zic, hai boss sa mergem sa vedem ce si cum. Zis si facut, sun, ne intalnim cu gagiul care nu avea un showroom propriu zis, ci mai degraba un soi de garaj in arcada unui viaduct de trenuri regionale (se poarta mult aici utilizarea acestui spatiu din arcada viaductelor de tren, metrou sau overground). Foarte de treaba omul, am stat de vorba, ne-am dat cu scuterele pe alee (neavand experienta am zis sa nu ne hazardam pe strada si sa utilizam aleea de acces catre ... showroom), iar am mai vorbit si am convenit care ar fi preferatul in cauzul achizitiei. Bun, am plecat entuziasmat de ideea de scuter electric. Oricare din dotare, echivalent 50cmc era potrivit pentru scopul meu in termen de autonomie.
Mai putin entuziasmante erau preturile, considerabil mai mari fata de ce se gasea pe piata ca scuter conventional. Insa socul adevarat pentru atelajul electrificat venea odata cu asigurarea: peste 500 de coco asigirare third party, adica echivalentul RCAului romanesc. No way Jose.
Episodul al 3-lea: pune Cristi linkul cu Ami de la Citroen. Fabulos, excelenta inventie si in sfarsit la un pret neprohibitiv. Masina e geniala, e lucrul pe care eu personal il astept demult. O ceva fara pretentii fancy pancy, nu am nevoie de galetile de gadgeturi electronice pe care productorii actualmente le vomita necontenit in toate conservele, de toate marimile, doar sa mai stoarca niste gologani din buzunarele cumparatorului.
Bun. Dar conserva are doar 2 locuri. Noi suntem 4...
Episodul 4: ma vad cu Dan la o bere si imi zice de gaselnita financiara de la munca pentru masina eco (e pentru masini pana in 110g/km de otrava, daca am inteles bine) si ca merge la un drive test cu Tesla 3 si daca vreau sa merg. Zic sa mergem, chiar daca nu pot conduce (dupa experienta Stelvio). Am si condus pana la urma, multam fain Dane.
Mno, ne intalnim in curtea reprezentantei, schimbam 2 vorbe, imi imprumuta Dan o masca de unica folosinta ca eu am uitat-o pe a mea si intram in cosmelie. Completez un formular sa pot conduce si ne invartim printre masinile expuse asteptand sa se intoarca masina de drive test din misiune ca sa o luam noi la tavaleala. Intre timp apare si al treilea muschetar, preten cu Dan, sa ii spunem pentru moment, asa conspirativ, O.
Mno, ma sui intr-un S, singura libera. Deschid usa soferului, scoate un chitait. Ma uit in jur, dealerii pareau obijnuiti cu scartaiala. O deschid de tot, ma sui si cu un alt chitait si zdranganit, trantesc usa dupa mine. Urca si Dan pe locul pasagerului. A lui nu chitaia, dar nu prea suna a usa de masina de 75k+ de coco. Mno, zic, masina de showroom, hartanita. Scaunul confortabil, putin cam moale pentru gustul meu, dar te imbraca bine, sezutul, lombar, la umeri. Nimic de comentat. Televizorul ala pus pe verticala se incadreaza bine in bord...bine, atat cat esti impacat cu ideea de a avea un televizor pus de-andoaselea langa tine in masina. Si apoi incepi sa intelegi ce urla Toshy pe aici vis-a vis de Tesla. Nu ma intelegeti gresit, finisajele sunt mai mult decat ok, dar parca nu de banii aia. Volanul cam cat unul de camion nu arata rau, dar pielea aia de pe el pentru care sigur nu s-a sacrificat nici o vaca are o textura de hartie. Lufturi, cusaturi indoielnice ici colo, diverse elemente de finisare pe care zici ca le-am craniat eu dupa 4 beri, etc. Mno, ok, nu-i bai, nimic nu e perfect, dar la 75k+ de coco parca te astepti la treaba de 75k+ de coco.
Oricum, majoritatea problemelor sunt specifice manufacturarii, proceselor de fabricatie care se vad de la o posta a fi novice, de echipa fara experienta. Restul masinii, partea de vehicul electric or fi bune, fiabile, etc, etc, habar n-am, dar fuck it, tocmeste aceeasi firma care face scaune pentru Merc, sau Jag, etc, sa-ti coasa drept.
Sarim apoi intr-un Model 3 si povestea se repeta, doar ca de data asta suntem mai indulgenti, ca dam 40k+ de coco. 35k de coco mai putin dar si mai multe vaci virtuale au fost inlocuite cu dinozauri morti acum cateva milioane de ani. Ca sa comasam ideile si concluziile, vine masina de drive test, sarim in ea si Dan ii da bice. Dupa ce ne confruntam oleaca problema "bine boss si eu cum ii dau play?". In mare cu zgomotul e cum a zis Dan la care adaug comentul colegului O care a spus ca pe autostrada ii zgomotoasa ca o masina veche. O fi exagerat oleaca dar intr-adevar, pentru ceva echivalent Bimmer 3er sau Merc C te-ai fi asteptat sa fie mai putin zgomotoasa. Posibil sa fie si cateva aspecte care contribuie la treaba asta amplificand senzatia: suprafata mare vitrata, lipsa zgomotului de motor termic. Oricum, am fost fericit ca nu se aude zgomotul de motor de troleibuz la nici o viteza. Practic ai doar zgomot de rulare si de vant.
Volanul e minion in diametru si iti da impresia de go-cart. Designul nu e cel mai reusit si desi se simte mai placut decat in S la atingere, arata ca unul de model corean din anii '90. Cusaturile de care zice Dan sunt intr-adevar grobiene dar nu sunt chiar in campul vizual. Din pacate le atingi adesea fiind in dreptul spitelor.
Din nou, televizorul pus in mijloc, not my cup of tea, plus ca de data asta zici ca e pus ulterior conceperii bordului si s-au gandit sa il prinda acolo cumva.
E putin aiurea sa ai toate informatiile central, dar banuiesc ca daca ai avut un Citroen C4 inainte te ajuta sa te obijnuiesti. Totusi, la banii astia ma asteptam la un head up display pentru informatiile de baza.
Scaunul a fost imposibil pentru mine, si oricat m-am chinuit sa il reglez nu am reusit. Lombar e ok-ish, oleaca ingust pentru gabaritul meu, dar sa zicem acceptabil. Sezutul insa in raport cu pedalierul e prost pozitionat, apasa cam mult pe spatele coapsei, este prea ingust pentru gabaritul meu... Pozitia e usor inghesuita in special datorita acelui televizor central. Overall e una dintre pozitiile la volan dintre cele mai inconfortabile pe care le-am experimentat. Posibil sa fie legat de gabarit caci Dan nu a simtit din neajunsurile mele.
Condusul? nu e rau, dar nu m-a convins. M-a convins frugalitatea de cost a exploatarii insa... sau stai, ca nu am intrebat ce presupune mentenanta la masina asta?.... Directia e rapida si grea (Bimmer style as zice) dar fara feedback (vanzatorul zicea ca e hidraulica) cam ca un joc de calculator, acceleratia destul de sensibila dar te obisnuiesti, frana chiar misto, consistenta, mi-a placut. Te obisnuiesti cu ea rapid. Se simte intr-adevar ca o masina grea la condus, in special pe denivelari, dar accelereaza binisor. Banuiesc acum ca daca vrei mai multi cai poti opta pentru varianta performance cu 2 motoare.
"Frana de motor" nu e excesiva cum am mai auzit impresii vis-a-vis de alte masini electrice. Adica infraneaza comparabil cu un diesel de peste 2 litri cu, inca, o compresie buna. Adica daca vrei sa pierzi din viteza, iei piciorul de pe acceleratie insa daca vrei sa incetinesti tre sa apesi frana.
Ce mi s-a parut interesant este ca atat S cat si 3 erau echipate cu cauciucuri PS4, care la capitolul economie nu sunt cele mai cele. Asta vine in contrast cu alte modele electrice sau hibrid care vin in echipare cu cauciucuri dedicate cu un coeficient scazut de frecare pentru a imbunatati "consumul".
Una peste alta, si trecand pete pretul peste care eu nu pot sa trec
, e interesanta experienta condusului unei electrice insa pentru mine nu e o optiunea pentru singura masina din familie. Nu e nici macar pentru principala masina din familie. E masina de oras fara gadgeturi si brizbrizuri, e conserva care te duce la piata, duce copii la scoala sau face commuting. Este o unealta. E conserva care nu face cei multi kilometrii dar ii face pe cei mai grei. Harjaitul prin oras cu 15 la ora, oprit-pornit, asteptat in trafic in conditii de costuri de exploatare de bani de bere.
Pentru cine nu depaseste limitele urbanului sau in weekend iese 200-300km, Model 3 cred ca e ok, sau orice masina electrica ce poate face distanta asta. Dar pentru mine nu functioneaz. E drept ca in ultimii 3 ani a fost mai subtire miscarea la noi, dar ne revenim. Ne plac road trip-urile, ne place Londra-Viena in 14 ore, de-astea, iar pentru asa ceva masina electrica tre sa se reinventeze caci in forma actuala nu functioneaza.
Sa vina S-ul acum.