Valak Quote:
Spunea goldfinger mai sus de partea de software, e interesant cum update-urile de software mentin masina actuala si fac deprecierea neglijabila (10% dupa trei ani. O fi mult, o fi putin ?). Asta in timp ce aia de la BMW se gandesc sa puna optiuni pe masina deblocabile pe baza de abonament. Atata pot ei, asta e nivelul, nici n-o sa stie ce i-a lovit.
Retrofit.
Asta e unul din motivele echipamentelor "deblocabile" pe baza de abonament.
Revenind la retrofit. Multe masini vin precablate pentru feature-uri care nu exista fizic pe masina respectiva. Unul dintre motive este reducerea complexitatii in fabricatie, complexitatea fiind generatoare de cost.
ce se intampla in practica: se cumpara masina nivel de echipare mediu, fara anumite feature-uri configurate/platite la achizitie. Ulterior utilizatorul isi achizona o maneta de cruise control, un volan specific unei echipari superioare etc si doar activa functiile din soft
. Astfel cu cateva sute de euro fenta pachetul de x mii de euro vandut de producator, alegandu-se cu echipamente functionale dar "neplatite" producatorului.
Mergand pe aceasta varianta, optiuni pe baza de abonament, lucrurile se simplifica. Degeaba mai faci retrofit, daca nu apari in sistem cu echipamentul dotare de fabrica sau abonament platit, nu merge.
Asta pare a fi singura solutie viabila in acest moment pentru a se pune la adapost producatorii. Altfel risti sa bagi multi bani in echipamente, echipamente pe care nu vei primi bani decat intr-o mica masura.
Eu cand ma refeream la soft, ma refeream la lucruri grele. Gen hai sa facem o tigaie sa mearga singura pe drum - autonoma, na, ca tot e la moda. O facem, ii punem niste conditii (conditii puse de niste programatori, priceputi, nu zic - la indemnul unor ingineri, priceputi si ei, bineinteles, insa conditii care nu acopera 100% usage-ul si evenimentele posibile in viata reala. Astfel, daca masina e prinsa intr-un eveniment (poate fi temperatura in afara ariei de citire a senzorului X, ca tot citeam pe un topic mai devreme; nu neaparat accident etc; ) care nu se incadreaza in conditiile puse de programator, se duce pe partea de ELSE / conditii neacoperite si ....
nu mai stie ce sa faca. Blue screen la navi, check engine: Stop. Multumim, chemati platforma!
Iar aici e vorba de foarte multi bani. (sunt cunoscute problemele VW cu softul la platforma MEB, respectiv ID3. Picara niste capete grele (si) din aacest motiv. )
PS. Retrofit-ul este o intreaga cultura @ BMW, au inclusiv integrata aceasta functionalitate in tool-ul lor de documentatie tehnica.