Salutare!
Va descriu procedeul de tratare a pieselor ruginite si chiar FOARTE FOARTE FOARTE ruginite, urmarind eliminarea TOTALA a ruginii de pe piesele din fier si otel.
Necesar:
- o baterie auto, de care sa nu va para rau, dar nu complet descarcata. Eu am folosit fosta baterie de la Fiat, ce asta iarna nu a mai avut suficient curent de pornire, deci e inutilizabila pentru masina, insa pentru electroliza este perfecta!
- un redresor de acumulatori auto
- o galeata sau un lighean ceva mai mare decat piesa ce vreti sa o tratati, din plastic sa fie!
- soda caustica (se gaseste la unele magazine de vopsele, metalo-chimice si la piata la fieratanii (eu am luat din Obor)
- perie sarma
- apa curenta
- sarma din fier mort
- doua bucati din fier mort, nu conteaza daca sunt ruginite. Ele vor fi folosite ca anozi.
- detartrant pentru curatat WC-uri
- manusi din cauciuc sau nitril, masca de vopsitorie si ochelari de protectie
Este importat ca sarma si bucatile din fier sa fie din fier mort, in nici un caz zincate sau mai rau, din inox! Sub nici o forma nu folositi altceva decat fier ce rugineste!
Daca nu sunteti sigur, lasati bucatile de fier in umezeala mare (invelit in prosop ud sau lasat afara in ploaie) si vedeti daca rugineste.
INTOTDEAUNA FOLOSITI MANUSILE DE CAUCIUC, MASCA SI OCHELARII DE PROTECTIE!
Toata aceasta procedura se va executa in aer liber! Sub nici o forma sa nu faceti electroliza in spatii inchise sau in balcon, indiferent daca e deschis sau nu. In timpul electrolizei, pe langa vaporii extrem de toxici de soda emanati, se formeaza si hidrogen, foarte exploziv!
Daca v-ati stropit accidental cu soda, spalati-va bine cu apa din abundenta!
Cel mai indicat ar fi sa va documentati pe net despre soda caustica si ce puteti face in caz de contact accidental cu pielea sau ochii.
Iata procesul! Ca sa va demonstrez eficienta procesului, am folosit aici cele mai ruginite piese demontate de pe Soim: o aparatoare de disc de frana spate si tampoanele de amortizor spate.
1- Se spala bine piesele cu detrartrant, folosind peria de sarma si apa din belsug, ca sa se degreseze si sa fie curatate de noroi si mizerie.
Attachment:
01-Piesele.jpg [ 3.17 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
02-Spalare si degresare.jpg [ 2.66 MiB | Viewed 3438 times ]
2- Se umple ligheanul sau galeata cu apa cat sa acopere piesa ce urmeaza a fi tratata plus cam 5cm.
Eu am folosit un cos de gunoi din plastic de 23 litri, in care am pus 20 litri apa.
Se pune soda caustica in apa, aproximativ 25 grame pentru fiecare litru de apa. Eu am pus 20 litri apa, si am folosit 0,5kg soda caustica. Se amesteca bine folosind un bat de lemn sau o bara de fier.
Attachment:
03-Soda.jpg [ 1.21 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
04-Preparare solutie.jpg [ 1.48 MiB | Viewed 3438 times ]
3- Se leaga bucatile de fier de sacrificiu cu sarma din fier, incat sa atarne pe peretele vasului, diametral opus, si legate sarmele intre ele, sa faca contact electric.
Attachment:
05-Preparare anozi.jpg [ 2.03 MiB | Viewed 3438 times ]
4- Se suspenda piesa de tratat in mijlocul vasului, avand grija sa nu atinga cele doua bucati de fier, sa cauzeze scurtcircuit. Incercati pe cat posibil sa atarnati piesa cat mai la mijloc intre electrozi, pentru o tratare cat mai omogena. Se conecteaza plusul de la baterie la cele 2 piese de sacrificiu (anozi) si minusul la piesa de tratat (catod). Conectati si redresorul la baterie. Nu incercati sa faceti electroliza cu baterie moarta, ca parliti redresorul! Sau sa folositi actuala baterie de la masina, garantat o distrugeti! Se lasa sa actioneze electrolitic 30 minute.
Daca totul este in regula, ar trebui sa bolboroseasca piesa si cei doi anozi, la fel:
Attachment:
06A-Electroliza.jpg [ 2.32 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
06B-Redresor si baterie.jpg [ 2.09 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
06C-Fierbe solutia.jpg [ 1.57 MiB | Viewed 3438 times ]
5- Dupa 30 minute deconectati bateria, scoateti piesa si spalati-o sub jet de apa si frecati cu peria de sarma pentru a elibera particulele de rugina nedesprinse. Daca nu s-a tratat complet, mai faceti inca o runda de electroliza de 30 minute. La mine dupa primele 30 minute aratau asa:
Attachment:
07A-First run.jpg [ 2.42 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
07B-First run.jpg [ 2.64 MiB | Viewed 3438 times ]
6- Dupa inca 30 minute deconectati bateria si scoateti piesa, spalati-o cu apa si perie de sarma. Daca e cazul, se repeta procesul. La mine nu a fost necesar, dupa doua reprize a cate 30 minute piesa arata asa:
Attachment:
08A-Final.jpg [ 2.05 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
08B-Final.jpg [ 2.16 MiB | Viewed 3438 times ]
Attachment:
08C-Detail.jpg [ 1.27 MiB | Viewed 3438 times ]
Nu mai era absolut nici o zona cu rugina! Petele negre sunt zonele unde a mai "rezistat" vopseaua neagra cu care era vopsita.
Spectaculos, nu-i asa?
Neaparat dupa spalare si uscare faceti o zincare sau dati cu grund. Saptamana viitoare o sa va descriu procedeele de zincare electrolitica a pieselor din otel si de anodizare a pieselor din aluminiu, tot atat de spectaculoase ca si asta, de tratare rugina!
Succese!