Păi, părțile bune întâi:
- are o accelerație absolut brutală, mai ales plecarea de pe loc. Simt cumva că toate cele 4 pneuri agață asfaltul și aruncă mașina în față câțiva metri și abia apoi începe să ruleze pe șosea. Pe lângă 4x4, cred că la sentimentul ăsta contribuie și turbo-ul care își face bine treaba. Nu regăsesc turbo lag-ul despre care se plâng unii revieweri.
- în D schimbă neașteptat de lin chiar și în Dynamic și urcă fără jenă la 6000+ rpm. În M schimbările au un ”recul” destul de violent, care pe de-o parte are feeling de NFS și pe de-altă parte îmi induce o oarecare neliniște că stric transmisia. E incomparabil mai violentă schimbarea manuală comparativ cu modelul diesel pe care am făcut test-drive.
- Direcția este incredibil de rapidă, iar stabilitatea pe viraje și asfalt uscat pare în ciuda legilor fizicii (atât cât am apucat să văd în 2 saptămâni de condus). Am luat viraje pe care le știu bine cu viteze mult mai mari decât mă așteptam. Cu pneurile de vară pe asfalt ud e altă poveste și nivelul de încredere scade. Nu exclud să poată fi scos fundul în afară mai ușor decât ar vrea ESP-ul, dacă e ud pe jos (erm, fundul mașinii).
- Îmi place (și nu-mi vine să cred că spun asta) Forward Collision Warning. Nu e un sistem isteric. De fiecare dată când m-a avertizat am simțit că avea dreptate. Adică mi s-a părut că a înțeles mai repede decât aș fi putut eu că cel din față a oprit mai brusc și/sau mai tare decât părea. În plus, e un sistem puțin intrusiv, care nu frânează de capul lui, ci mă ajută pe mine să cresc forța de frânare.
- Pe jantele de 19 e rigidă, dar nu neplăcut de rigidă. De fapt e fix în acel interval de rigiditate în care simți asfaltul și ai tentația să o calci (să zicem feeling
sport), dar nu troznesc îmbinările sau articulațiile pasagerilor. Nu mi se pare că activarea ”bumpy road mode” schimbă dramatic lucrurile.
- Una dintre grijile mele înainte de cumpărare era garda la sol. Varianta Q4 are o gardă puțin crescută față de Q2 și a putut urca orice bordură aș fi avut nevoie, în limite rezonabile. Ideea e că NU trebuie menajată excesiv la mersul în oraș, ci tratată ca orice altă berlină.
Apoi câteva mici observații critice (sper că v-ați obișnuit deja cu mine):
- Nu e
chiar atât de rapidă pe cât se laudă. N-am cronometrat 0-100, dar sunt destul de convins că fără șmecherii la plecarea de pe loc (frână cu stângul și plecare de pe loc cu ea turată la 2-3000), nu e 5,x, ci 6,x. Ceea ce e ok, mi-am asumat că nu voi merge la drag când am renunțat la Golf R DSG.
- Trecerea din D, în N și apoi în A schimbă foarte evident turația la care schimbă vitezele și implicit zgomotul motorului. Ceea ce NU schimbă este delay-ul pe care îl are cutia între momentul când apeși pedala de accelerație până la fund și momentul când pricepe că vrei să mergi tare și retrogradează. În toate cele 3 moduri are câteva miimi de secundă de confuzie tâmpă. Este ceva ce se poate anticipa și astfel evita (fie forțând retrogradarea cu padelele, fie cu un throttle-blip premergător), dar ramâne enervant.
- Frâna necesită obișnuință. Scriam și pe threadul cu Stelvio că mi se pare moale și ineficientă în prima parte a cursei, pentru ca în a doua parte să te bage în parbriz.
Și încă ceva. E genul de mașină care induce o stare de nervozitate în
baeții cu Benveuri și Audi. Se agită neașteptat de mult lângă mine la semafor, turează motorul, aruncă priviri agresive, vor să se dea etc Fiind în rodaj și nefiind vreun boy racer, am avut amabilitatea să servesc doar două X5-uri. În ambele cazuri am ezitat inițial și am hotărât să le fac această onoare abia după ce ei porniseră de pe loc. Nu știu ce motoare aveau dar, în ciuda ecartului și a faptului că
nu am dus-o în roșu, i-am ajuns și depășit cu cel puțin jumătate de mașină până la stopul următor. Disclaimer: nu am depășit viteza legală pe tronsonul respectiv de drum