Imaginea se (re)construieste in timp, cu produse exceptionale, customer service impecabil si marketing destept. Giulia pare sa fie mult peste orice a scos Alfa in ultimele decenii, dar e greu sa schimbi mentalitati intr-un an. In afara de asta, nici customer service-ul si nici marketingul nu o ajuta. Si ultimii ani, in care marca pur si simplu nu a existat, au cantarit foarte greu. Peste tot in Europa reprezentantele Alfa sunt renumite pentru incompetenta si calitate execrabila a serviciilor, nu numai la noi. E putin probabil sa se fi schimbat peste noapte lucrul asta, si conteaza al dracului de mult. Lumea cumpara VW fara sa clipeasca, desi au avut mari probleme de fiabilitate...dar la ei nu te primeau cu placa "asa face toate", la ei s-au remediat pe banii constructorului foarte multe probleme scumpe (schimbat motoare si cutii etc) si exemplele pot continua.
Iar marketingul...aici sunt multe de spus. OK, ai cel mai rapid sedan pe Nordschleife, dar asta e fix-pix pentru clientul normal de Giulia. Pasionatul de Alfa cu 100k euro de cheltuit o cumpara si daca nu era cea mai rapida. Insa asta nu iti va aduce niciodata volume, e un vector de imagine care atrage atentia asupra marcii si cam atat. Ce spun mai departe, se refera la RO, fiindca aici traiesc, habar n-am care e situatia pe pietele europene. Asadar, dpmdv, variantele normale nu au beneficiat de cine stie ce promovare. In afara de 2-3 aparitii in revistele auto la rubrica drive-test, unde pana si Ssangyong ajunge periodic, nu prea s-a vazut mare lucru. Vorbesc din perspectiva posesorului obisnuit de permis, care nu urmareste forumul Alfa, si nici Alfa Romeo RO pe FB si Instagram. Noi, de aici de pe forum, care avem Alfe si urmarim toate noutatile nu contam prea mult, fiindca ideea e sa depasesti publicul asta care e in numar mic, si care are si obiceiul sa cumpere SH, fiindca in RO nu e chiar usor sa dai peste 35k euro pe o masina. In anul 2017 sa ai un site fara configurator online si sa trebuiasca sa iei pixul, hartia si calculatorul de buzunar ca sa iti configurezi o masina, mi se pare absolut impardonabil. Ca sa nu mai spun ca nici acum nu se poate descarca o amarata de brosura pentru Giulia de pe site-ul oficial. Stiu ca am mai sesizat problema, stiu ca a pus Laura un link cu brosura, dar omul care nu are cont pe forum tot nu o poate vedea. Si au trecut cred cateva luni de atunci....
Asa ca sa expui masina intr-un mall si sa mergi la Salonul Auto nu stiu daca e suficient. Cat despre reclame, in AutoPro am vazut reclama la Giulia dar in restul de reviste nu am vazut (si le cumpar lunar cam pe toate). Bine, e si singura revista cu o atitudine extrem de pozitiva fata de Alfa Romeo si noile modele, habar n-am daca e doar faptul ca Dan Vardie era la un moment dat un fan Alfa sau daca e mai mult de atat. Din pacate, e o publicatie mai putin urmarita fiind totusi orientata catre un public cu ceva cultura auto, spre deosebire de licentele germane traduse la noi care nu fac decat sa mestece aceleasi clisee (VW rullz, italience frumoase si stricacioase, masini frantuzesti cu sarm dar prost construite etc). Spoturi la TV, pe posturile principale, eu n-am vazut. Asocieri cu ambasadori ai marcii si evenimente majore, cum se practica la Mercedes si BMW, la fel...pauza. Foarte frumos ca a fost Masinistul cu Giulia la fest, dar altii au oameni ca Hagi, Halep etc. ca ambasadori ai marcii, sunt parteneri la festivaluri si evenimente culturale, fac evenimente speciale pentru clienti si potentiali clienti (sesiuni de teste, road-tripuri etc). Meanwhile, la noi e destul de greu sa ajungi sa faci un drive-test cu o Giulia. Nu vreau sa creada cineva ca arunc cu noroi sau critic reprezentantii marcii in Romania, fata de ce se intampla acum cativa ani sunt niste progrese remarcabile dpdv al comunicarii si promovarii, festul de anul asta e cel mai bun exemplu. Si banuiesc, fara sa stiu ceva clar, ca sunt niste constrangeri de bugete de marketing pe care altii nu le au. Dar, uitati-va putin la marketingul celor de la Jaguar/Land Rover, dpmdv principalul concurent Alfa, cat de vizibile sunt noile lor masini (foarte bune, de altfel), si comparati apoi cu Alfa. S-a lansat Stelvio, nu se face niciun fel de tam-tam in mediile larg accesibile, in timp ce reclamele la F-Pace si Evoque inca umplu TV-ul si printul, desi nu mai sunt noutati. Ei nu s-au oprit la a viza doar nisa marunta de pasionati ai marcilor respective, ci vizeaza o plaja mult mai larga de clienti. Chiar daca pare greu de crezut, chiar functioneaza, cunosc persoana care si-a cumparat Jag F-Pace fiindca a vazut reclama, i s-a parut frumoasa masina si a ales-o in loc sa aleaga un Merc, BMW sau Audi. E drept, om cu bani, dar cand joci in liga premium, catre ei te indrepti...si nu sunt putini cei care cumpara fix asa. Spre deosebire de marcile generaliste, unde se cumpara mai mult cu capul decat cu inima...
Ca sa inchei cu un exemplu, Mazda, o marca ce nu conta la nivelul vanzarilor in Romania, are cresteri majore ale vanzarilor, in conditiile in care are o concurenta cel putin la fel de dura ca Alfa si o retea de service mult mai mica, iar pozitionarea de pret e chiar mai dezavantajoasa decat la italieni (e mai scumpa decat majoritatea concurentilor). Culmea, tot motoare diesel de 2.2 litri au, dar asta nu inseamna ca nu se vand. Dar, de ceva ani de zile au masini frumoase, fiabile, care se conduc incredibil de bine, un marketing care functioneaza si niste service-uri care s-au dezvoltat dpdv al calitatii. Din masini care erau cumparate doar pentru fiabilitate, rational, au ajuns masini cumparate mai degraba emotional. Eu le vad echivalentul Alfa in clasa non-premium, un fel de outsider care se bate cu numele grele printr-o pozitionare radical diferita, si care usor-usor isi creste si imaginea, si cota de piata. Cam asta trebuie sa faca si Alfa, nu doar in RO, ci peste tot. Alfa mai are si avantajul unei istorii pe care foarte putine marci o au
_________________ 2018 Mazda 3
2008 Mazda 2
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm
|