It is currently 21 Nov 2024, 22:37

All times are UTC+03:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ] 
Author Message
PostPosted: 13 Jun 2017, 00:15 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Ok, ma pasioneaza chestia asta de cand am auzit prima oara si nu i-am dat nici 1% sanse de reusita pana cand peste cateva luni vad ca totul se misca din ce in ce mai accelerat in lumea deja dominata de impactul iminent al AI. Si ptr ca sunt tinut la pat de un virus nemernic, cateva ganduri asternute pe hartie despre ce va insemna automobilul independent si impactul asupra Alfa Romeo la o prima vedere.

Driverless cars e o idee veche decat lumea, parca si intr-unul din James Bondurile din anii 60 a fost o masina fara sofer. Insa asa cum anii 2000 au fost .com bubble apoi IT and Green technologies bubble, prezentul si viitorul sunt focalizate pe IoT (Internet of Things), cloud technologies si Artificial Intelligence. AI e pretuntindeni in ziua de azi, cam toti gigantii IT au ca domeniu prioritar AI-ul. Driverless cars a depasit faza in care era doar un vis al lui Musk si conform ultimelor studii Deloitte, Accenture, KPMG et comp anii 2020-2025 vor vedea un prim val al automobilelor fully automated si operate de AI. Aparitia automobilului fara sofer va determina evident mutari substantiale in industria auto, probabil cele mai semnificative din ultimele decenii - un survey KPMG a relevat ca 60% din boss-ii industriei auto (sigur, nu aia purtatori de jumper:) sunt convinsi ca mai mult de jumatate din detinatorii de automobile la ora actuala nu vor mai dori sa detina o masina in anul 2025. Probabil ca aceeasi diferentiere bazata pe aria geografica va fi la putere si in 2025, locuitorii zonelor rurale vor avea un procent mai mare in randul detinatorilor de masini decat cei din zona urbana care vor opera driverless cars pe modelul Ueber. In fine, semne de intrebare exista inca din belsug in particular domeniul legislatiei daca nu al infrastructurii (e relativ usor sa implementezi una doua benzi de driverless cars in US, Germania, Japonia dar pana sa elimini carutzele in anumite tari va mai trece ceva), insa cam toata industria auto si consultantei din domeniul asta e unanima ca intrebarea de baza nu e daca ci cand? Ceea ce ma aduce la subiectul Alfa Romeo.
Daca boss-ii celorlalti giganti din industria auto sunt deja miles ahead pe drumul asta al investitiilor in driverless cars si AI, nu e nici un secret ca Sergio nu e un vizionar ci mai degraba in categoria aia care sa ma folosesc de un cliseu, nu recunosc o barca de salvare decat atunci cand a plecat deja din port. FCA Group nu e unul din grupurile auto citate nicaieri in legatura cu AI spre deosebire de usual suspects (Ford, Renault, Nissan si big3 germani). In plus, driverless cars si AI vor aduce noi competitori extrem de puternici in piata auto, gen Apple, Google, Ueber, Tesla care deja au ani buni si bilioane investite in tehnologie. Unde lasa asta FCA-ul si in particular Alfa Romeo? ei bine, cred ca deja trenul e pierdut intrucat pana in 2025 nu e chiar atat de mult, mai ales in conditiile in care producatori gen Volvo sau Renault testeaza deja driverless cars. Insa, si aici e o chestie de geniu la FCA (desi absolut involuntara probabil:), piata auto nu va fi 100% driverless cars si AI. Din contra, frumusetea tehnologiei e ca nu va exlude total elementul uman ci il va restrange in favoarea adevaratilor pasionati auto dupa parerea mea. Intrucat cel ce isi ia un auto sa il duca din punctul A la B cu toate gadgeturile si safety stuff posibile va fi primul ce imbratiseaza AI powered driverless cars, ca doar elimina cel 93% din accidentre datorat omului. In conditiile in care ai o masina apropae de limita sigurantei maxime si poti facebookui in liniste sau pregati un meeting in drumul spre servici, nu vad cine ar mai cumpara un Hyundai i30 sa zicem. AI Driverless cars vor da puternic in piata producatorilor de cutii auto care nu vor fi pregatiti sa schimbe tehnologia la timp, dar un colac de salvare ptr firmele care au sarit deja in vagonul AI (cele americane si japoneze si desigur tripleta germana). Mai mult, ptr firmele germane sau cateva din cele japoneze va reprezenta si o sansa de a promva si mai puternic acele masini creeate exclusiv ptr pasionatii auto si care vor deveni mai scumpe si cu o marja mai mare de profit. Alfa Romeo poate beneficia la categoria asta ptr ca Sergio a descoperit apa calda cu intarziere si ptr ca nu are o productie de masa astfel incat sa fie extrem de afectat de scaderea procentajului de conducatori auto ce prefera masini fara AI. Presupun ca inca publicul target Alfa e formata din oameni ce folosesc masina ptr ca le place condusul si vor ramane la condusul manual si dupa iminentul AI takeover.
Un alt colac de salvare ptr FCA ar fi pozitia lui Sergio in randul boss-ilor industriei auto. Producatorii traditionali de automobile vor deveni probabil mult mai putin adversari in fata competitiei Apple&Google si isi vor uni intrucatva eforturile ptr a diminua costurile si a nu ramane in urma gigantilor IT.
Urmatorii ani vor fi critici ptr multi producatori auto oricum, dar vor fi timpuri in care vizionarii si inovatia vor fi in 'driving seat' (sa folosesc un alt cliseu) decat cei buni in balante contabile. Dar si timpuri in care un GTV va putea ajunge un 'cult car' de circuit ptr conducatorii auto fara AI:)

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 11:37 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3215
TOATA (si nu exagerez) industria auto lucreaza la asta. Unii comunica mai mult, altii o fac mai putin (altii incearca sa tina secret, sperand ca vor descoperi ei solutia si vor produce surpriza cea mare). Pe langa producatorii de masini, furnizorii de componente sunt si ei angrenati in treaba asta, la fel ca marile companii de soft (AI).
Ce trebuie retinut, masina autonoma nu va aparea intr-o zi: BAAAAAAAM, supriza, de azi masina se va conduce singura, uitati tot ce stiati despre masini. Autovehiculul va evolua catre masina autonoma. o invatam sa mearga pe autostrada, apoi sa franeze singura cand situatia o impune (pe autostrada sau/si in oras), sa schimbe banda (sau sa si-o pastreze), sa se parcheze, sa evite obstacole schimband banda (volvo xc60), pietoni, sa accelereze sau franeze in functie de topografia (AUDI) rutei, sa isi pastreze banda (sau drumul, in general) chiar si atunci cand lipsesc marcaje (MERCEDES E) etc Usor, usor cu pasi mici. In prezent Tesla are cel mai scump modul de condus autonom, dar are si el limitele lui. Probabil stiti cu totii de celebrul caz in care Tesla Model S nu a interpretat ca pe un potential pericol un tir pus perpendicular pe drum. Cel mai mare dezvanataj al sistemului propus de Tesla este pretul prohibitiv. Nefezabil pentru un brand generalist.

Mai avem de invatat. Ne trebuiesc date (muuulte) intai pentru a le analiza (legislatia inca nu permite montarea cutiilor negre pe masini si culegerea informatiilor fara accordul clientului. In unele state nu este permisa in niciun caz!). In viata reala apar situatii complexe pe care un programator poate nu si le-a inchipuit. Aici as da exemplu traficul din Romania, cand unii fac manevre pe care nici nu ti le-ai imaginat vreodata: mix de prostie, inconstienta si tupeu, suprapuse peste o experienta scazuta in ale sofatului si uite asa ies niste faze de mai mare frumusetea, greu de deslusit in timp util chiar si de mama AI. :uhuh:

Volvo a punctat diferit si mi-a placut foarte mult: facem statistici despre numarul accidentelor, cate accidente avem (mortalitate, accidente usoare - btw, accidentele "din spate" au scazut semnificativ de cand exista AEBS -Advanced Emergency Braking System), dar nimeni nu are o statistica despre acele accidente evitate tocmai datorita reflexelor/manevrelor soferilor! Inca avem nevoie de sofer!

revenind la alfa, as putea sa pariez ca se lucreaza la asta (si) in FCA. Dar cred ca mai degraba in US, suspectez Chrysler-ul :sig: . Silicon Valley a primit o noua provocare, o buna parte din cosntructori au oameni (celule) acolo.
:wave: :wave:

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 12:01 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Da, mea culpa, am citit ca FCA colaboreaza cu Waymo (divizia de driverless cars de la Google) si au livrat 100 de AV ptr teste :)
In nici un caz nu se va intampla peste noapte evident, insa sunt putin surprins de amploare, initial am crezut ca va avea aceeasi soarta precum electric cars (care inca acopera doar 1 sau 2% din vanzari), insa e un mare impuls aici venind din diverse parti.

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 13:51 
Offline
User avatar

Joined: 08 Jul 2015, 14:53
Posts: 461
Algoritmii sunt deja ganditi si implementati, momentan se lucreaza la rafinarea lor, 'mai apesi un buton, mai strangi un surub, etc'. Mai e nevoie doar de cat mai multi km facuti in situatii cat mai diverse pentru a lasa machine learning-ul sa isi faca treaba. Urmatorul pas e sa comunice masinile intre ele.


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 14:05 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3215
dand: e un tren pe care nu vrei sa-l pierzi. nu stii cat de bine e sa fii in el, dar cu siguranta nu vrei sa te uiti lung dupa el. :wink:
Sunt cateva natii lenese predispuse la a adopta aceasta tehnologie ASAP. Si aici ii am in minte pe americani. Cine se duce acolo primul cu tehnologia asta ... :money: :money: :money:

Freajka: deja comunica (Mercedes). Insa sunt prea putine pe strazi pentru a avea vreun impact. Dar ajungem si acolo: V2V (vehicle to vehicle) , V2I (vehicle to infrastructure) fac parte din joc. Unii chiar pluseaza la V2X (vehicle to everything).

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 14:16 
Offline
User avatar

Joined: 06 Dec 2007, 15:36
Posts: 3328
Car: Giulia Q
eu cred ca le vor trebui sosele / benzi destinate pt operarea acestor vehicule, ca si cele pt biciclete. sunt prea multe variabile pt un calculator , un simplu exemplu ar fi temperaturile scazute si gheata depusa pe senzorii fata , sau o explozie de cauciuc , un semn rutier pus gresit etc.

dand: sa inteleg ca iti cumperi un gtv pana la urma :)

_________________
159 1.9 jtdM 2007 - 2014
GQV 1750 TCT 2014 -
Stelvio 2.0 Q4 2019 -
Giulia Quadrifoglio 2.9 AT 2024 -


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 15:06 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Se tot vehiculeaza cifra asta de 250.000 de vehicule conectate pe sosele pana in 2020, un fel de benchmark. Cu V2X:)
Apropo de chestii conectate eu sunt si mai fascinat de connected kitchens, robotic chefs si un shopping list generat automat cand frigiderul si robotic chef ti-au invatat chestiile pe care le mananci in mod frecvent si te aprovizioneaza si-ti gatesc automat:) anyway, inapoi la masini si eu cred ca legislatia e problema, tehnologia cred ca e in mare parte acolo deja. Nu numai legislatia pe sosele in sine ci mai ales impactul asupra asigurarilor etc. Aa, si interesul consumatorilor desi cred ca optiunea driverless va fi intrucatva impusa cu forta.
alfetta: ma bate serios gandul de un GTV. Foarte serios:) Si o motocicleta riderless :D

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 15:56 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2008, 12:44
Posts: 6690
Location: Brasov... oarecum.
In urma acestor discutii e ca am nevoie de un Merc diesel din generatia Cobra sau Bot de cal, cu aproape o electrica ca sa nu ma opreasca nici mama impulsului electro-magneic-kkt in prastie, si un robot de-ala de care zice Dand ca imi face singur shopingul ca sa ii dau foc atunci cand imi comanda aceleasi si aceleasi kkturi. Ma scuzati, dar rutina la un moment dat ma omoara...

_________________
147 1.9 Mjet 16V
166 3.2 v6


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 16:20 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Pai depinde cum il programezi, poti merge pe varianta light in care se uita ce ai in frigider si-ti spune ce sa gatesti. Sau il programezi sa te intrebe inainte de a comanda lucruri, inteleg ca poti sa iti programezi diverse melodii pe Spotify in functie de ce alimente iti lipsesc, daca iti pune Pink Floyd ai ramas fara oua, daca e Guetta nu mai ai rosii etc...Daca ai si o furculitza inteligenta, aia iti dicteaza cum sa mananci si se uita sa vada daca mananci sanatos si ii comanda frigiderului sa nu-ti mai ia cartofi ci mai degraba sa-ti introduca niste broccoli in alimentatie:)

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 17:58 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2008, 12:44
Posts: 6690
Location: Brasov... oarecum.
Pai si eu ce rost mai am in lume?

_________________
147 1.9 Mjet 16V
166 3.2 v6


Top
   
PostPosted: 13 Jun 2017, 23:06 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Pai ai mai mult timp liber ptr tine, poti sa te duci la gym-ul (humanless) din cartier unde bagi codul personal si primesti o fisa cu ce program ai de executat in sesiunea aia. Iei pe rand greutatile si halterele (cu greutate ajustabila in functie de codul bagat) si care te corecteaza si tipa la tine daca nu faci bine. Cand ai terminat ora bagi un tenis de masa virtual cu un amic din Brasov apoi chemi un driverless taxi. Chemi unul cu voce feminina si accent francez:) Cand intri alegi din alea patru moduri de chat: no chat, formal chat, casual chat si flirt. Alegi modul flirt:) una-alta nu sesizezi cum trece timpul ('soferitza' are access la contul tau de Ueber-Facebook asa ca stie ce subiecte sa discute). La un moment dat, 'domnisoara' schimba brusc traseul normal, intri in modul 'formal chat' si intrebi ce s-a intamplat, iti spune ca e un protest al oamenilor condusi de Corbyn, s-a aflat de pe Wikileaks ca tot Brexitul a fost orchestrat ca Tories sa implementeze rapid legislatia IoT fara a se conforma EU regulations si ca tocmai au pus pe liber vreo 2 milioane de joburi (transferate de la humans la AI).
Acasa aragazul smart stie unde esti ca e conectat la pozitia ta asa ca adapteaza viteza de gatit ciorba de perisoare ca sa fie gata cand ajungi. Ai ajuns, te-ai asezat la masa, nu mai e nevoie sa pui sare in ciorba intrucat aragazul smart a invatat in timp ce gusturi ai asa ca toate retetele sunt la fix, vrei sa iti torni un paharel (decantat intrucat smart kitchen appliance a invatat ca nu-ti place vinul bogat in tanini), dar tocmai atunci te sun eu si-ti aduc aminte ca e ziua 'fara sot' cand oamenii au voie sa conduca non driverless cars pe benzile designate asa ca scoatem GTV-urile la plimbare si mergem pe circuitul unde au voie doar humans (no AI).

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 14 Jun 2017, 09:26 
Offline
User avatar

Joined: 07 May 2009, 19:02
Posts: 1229
Car: Alfa 147 1,6 16v
Location: Galati
@dand, mi-e frica de oameni ca tine. :lol:

_________________
Alfa Stelvio Q4 2.2
Alfa Spider '01
Alfa 159, 1.9jtdm,8v
Ex. Alfa 147, 1.6, 16v


Top
   
PostPosted: 14 Jun 2017, 12:15 
Offline
User avatar

Joined: 04 Jun 2009, 11:18
Posts: 7901
Car: Vespa
Location: Bucuresti
Dand :bday: :cheers:
Sa iti mearga bine si sa vad cum conduci iar o Alfa :)


Top
   
PostPosted: 14 Jun 2017, 21:07 
Offline
User avatar

Joined: 29 Oct 2008, 12:44
Posts: 6690
Location: Brasov... oarecum.
Mie mi-ai stricat ziua petrecuta analogic pana acum...

_________________
147 1.9 Mjet 16V
166 3.2 v6


Top
   
PostPosted: 15 Jun 2017, 03:03 
Offline

Joined: 30 Jul 2013, 21:02
Posts: 604
Car: ARGiulietta
dand Quote:
Pai ai mai mult timp liber ptr tine,
... ca sa fac ce-mi place, nu?

Gen...
- sa hoinaresc la VOLANUL masinii (fara sa-mi spuna GPS-ul unde tre sa ajung, si nici pe locu' mortului, condus de AI)
- sa mesteresc la masina si sa ma murdaresc analogic ca porcu' :tongue:
- sa intru in primu' magazin si sa-mi iau ce-mi cere glanda pe moment (nu ce crede AI ca-mi trebuie, ca sa traiesc 823 de ani fara reparatii)
- sa fac cu mana mea o juma' de miel la cuptor cu usturoi & co, sau sa ma razgandesc si sa ma multumesc c-o salata greceasca la baza, in care adaug tot ce-mi mai trece prin cap; adica sa ascult de mine, nu de calculator
- sa ies la o bere cu prietenii umani
s.a.m.d.

Ok, fac o concesie: AI-ul poate sa-mi calce camasile, sa spele vasele, sa duca gunoiul si sa faca curat la matza. :D

Pai.... daca totul va fi humanless si AI, oare cat de idioti vom mai deveni, ca specie? deja am cazut destul de jos, de cand cu netul si ifoanele.

Eu vad viitorul in 2 etape:
1. Idiocracy (deja intram in plin, si asta tocmai din cauza supratehnologizarii!)
2. Mad Max/ Soylent Green (valurile de migratie sunt deja inceputul)

Suntem tot mai multi, traim tot mai mult, vrem tot mai multe si tot mai repede. Deja nu ne mai intelegem de nici o culoare. Mai ales pe net, unda gura nu mai bate curu.

Ati auzit de Earth Overshoot Day? https://en.wikipedia.org/wiki/Earth_Overshoot_Day

Ziua aia din fiecare an in care deja omenirea a epuizat resursele produse de Terra pe anul respectiv.
Calendarul aici: https://fr.wikipedia.org/wiki/Jour_du_d%C3%A9passement

In '71 era pe 24 dec.
In 2016 a fost pe 8 august! Intre 9 august si 31 dec 2016, uamenii au dus-o de fapt pe datorie, pe resursele din 2017!

Voi va dati seama de cand traim pe credit ? La "caiet", "pe caraiala"?

Sta sa bubuie, iar noi stam cu nasu-n ecrane.
Uitati-va cum arata Siria acu 10 ani si cum arata acum. E posibil (si probabil) oricand si oriunde.
Visand la masini care se conduc singure si la felatii digitale, o sa ne trezim intr-o zi ca ne pocneste realitatea ca marfarul.

Stiu, "pesimistu' asta"... :D

Vestea proasta e ca roata s-a mai invartit in istorie de cateva ori:
- dupa luminile antichitatii (facute cu munca de sclavi...) a venit bezna migratiilor, evului mediu etc.
Cand incepuse lumea sa se lumineze iar... zbang, marea ciuma. Si mai eficace ca ciuma era proasta guvernare, un an de PIB irosit intr-o nunta regala de cateva zile, cum suna asta!?
Pan la urma, cu ciuma cu tot, pe la 1500 Europa era asa de suprapopulata si inclestata-n mii de incaierari si razboaie locale, ca asteptau sfarsitul lumii.

(Cititi "Secolul XIV, o oglinda indepartata" de Barbara Tuchmann. Sau "Viata lui Stefan cel Mare" de Sadoveanu. Le gasiti la orice anticariat.)


Solutia de-atunci? s-a descoperit America, supapa dublu-sens s-a deschis, resurse noi cacalau, suprapopularea s-a redus, care a vrut a taiat-o peste ocean.

.......

Asta e singura chestie care ne-ar mai putea salva: sa colonizam alta planeta, s-o mulgem si pe-aia.

Ca de aplicat solutii intelepte (limitarea natalitatii, ramanerea la lucruri simple si tehnologii utile, ordine, dreptate si disciplina) sigur nu suntem in stare, ca specie.

Toate civilizatiile au atins un apogeu, apoi au facut implozie si s-au fasait.
Prostite, plictisite si blegite de ultraconfort , au sucombat sub loviturile hotarite ale outsiderilor motivati de foame si alte lipsuri.

Si la-ncheiere:
Parazitii - Concentrati in metropole https://www.youtube.com/watch?v=GuaT66YGqqo
La Familia feat. Guz - In realitate https://www.youtube.com/watch?v=3IRpfht3X50
(asta ca sa nu plictisesc cu arii de opera)

Pam-pam!


Top
   
PostPosted: 15 Jun 2017, 16:56 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
mugurel, mersi mult :) in curand, daca ma obisnuiesc cu ideea ca schimbatorul e la stanga mea si nu in dreapta unde ar trebui:)
Yux-ule, ne vedem la o bere bauta analog in weekend si dezbatem IoT-urile
Zveroboy78 - de-a lungul timpului lumea a progresat indiferent de domeniu (tehnologic, arta, moda etc) datorita unora care au indraznit sa provoace si sa impinga limitele dincolo de granita timpului, daca stateam cu ordinea si disciplina ne-am fi rugat inca sa nu vina ciuma in satul nostru:) Si cand a aparut automobilul o gramada au zis ca nu ne trebuie, avem calul. Sau aparitia avionului, omul nu trebuie sa indrazneasca sa ajunga la Cel de Sus, omul a fost lasat sa mearga pe pamant si nu in aer etc. Vrem sau nu vrem, driverless cars (la fel ca si AI sau alte Internet of Things) sunt inevitabile si nu inseamna neaparat ca viata va deveni un calvar, ba din contra. Si nici oamanii nu vor dispare sau deveni accesorii de iphone:). BTW, alta planeta e iarasi o realitate destul de apropiata, multe din facultatile de turism din lume au deja de ani buni specializarea 'Space Tourism'...
Revenind la driverless cars, Apple e probabil unul din competitorii care vor o felie mare din acea piata:
http://www.cnbc.com/2017/04/25/apple-dr ... tesla.html

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 14:52 
Offline
User avatar

Joined: 28 Mar 2007, 13:54
Posts: 1318
Location: Fish, chips, cup 'o tea, bad food, worse weather, Mary f**king Poppins
Posibil ca actuala masina sa fie ultima pe care multi posesori auto au cumparat-o, un articol interesant. Continui sa cred ca nu tehnologia e problema, ci legislatia/asigurarile etc tot ce tine de partea non-tehnologica.
https://www.bbc.com/news/business-45786690

_________________
ex Alfa 159 1750TBi
ex Alfa 147 1.6 105cp


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 15:27 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3215
asumarea responsabilitatii in caz de accident cu victime este inca o necunoscuta. Si va mai ramane asa o perioada. Teoretic accidente cu victime ar trebui sa nu mai fie, dar ... :naughty: :scratch:

Just FYI, tesla te pune sa semnezi ca esti raspunzator de orice incident in cazul folosirii AUTOPILOT– condus semiautonom. In cazul in care nu doresti sa semezi, nu-ti dau acces catre sistem. Deci, cu alte cuvinte, ei s-au spalat pe maini, practic testeaza tehnologia pe clienti. Insa un producator generalist, de volum, nu-si permite (deocamdata) aceasta abordare.

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 15:33 
Offline
User avatar

Joined: 30 Oct 2013, 20:33
Posts: 779
Car: Giulietta
Location: Bucuresti
Din pacate pentru noi, cei care suntem car enthusiasts, sau mai degraba pentru descendentii nostri, tot ce e scris in articolul respectiv va deveni realitate la un moment dat. Refuz sa cred ca se va intampla totul atat de rapid cum spune in text, insa cu siguranta, treptat, se vor face cam toate cele mentionate acolo.
Eu zic ca vom ajunge sa ne mai dam cu masinile noastre "poluante" doar pe circuit sau, mai rau, doar pilotii in competitii auto motorizate - competitii care vor fi privite de destul de multa lume ca fiind primitive, cam cum ne uitam noi acum la Demolition Derby-urile americanilor si nu le intelegem.

Oricum, Romania e departe de a fi in stare de adopte asemenea schimbari, avand in vedere ca nici infrastructura nu avem si ca la noi inca mai circula carutele pe drumuri publice :mad2:

_________________
Youtube 100 Kmph
Alfa Romeo Giulietta MY2017 2.0 175 TCT
Ex: Alfa Romeo 147 '03 1.6 Twin Spark
Ex: Alfa Romeo 159 SW '06 1.9 JTDm
Ex: Alfa Romeo 156 '02 JTS Selespeed
Ex: Fiat Punto '97 - 1.1 - "Fortosul"


Last edited by Vlzz on 10 Oct 2018, 15:46, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 15:38 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3215
sunt mai multe abordari:

masian autonoma full-time, "ultra-safe". nu te mai lasa sa o conduci, e considerata (de catre unii) mai safe ca orice sofer :twisted: (pe asta chiar nu mai are sens sa o cumperi. O folosesti si o lasi)
masian autonoma "on/off". Poti sa conduci, te distrezi iar cand te plictisesti/obosesti, o pui in modul autonom.

Vor exista clar ambele tipuri. Diferenta se va reflecta insa in costul asigurarilor. :mrgreen:

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 15:59 
Offline
User avatar

Joined: 30 Oct 2013, 20:33
Posts: 779
Car: Giulietta
Location: Bucuresti
Intr-un viitor pe care poate il mai prindem si noi, de acord cu ideea ca vor exista cele doua tipuri de masini autonome. Insa intr-un viitor inderpartat, unde prioritatile oamenilor cu siguranta se vor schimba, probabil se va pune praful pe butonul ala de "off", iar cu timpul va fi inlaturat.

_________________
Youtube 100 Kmph
Alfa Romeo Giulietta MY2017 2.0 175 TCT
Ex: Alfa Romeo 147 '03 1.6 Twin Spark
Ex: Alfa Romeo 159 SW '06 1.9 JTDm
Ex: Alfa Romeo 156 '02 JTS Selespeed
Ex: Fiat Punto '97 - 1.1 - "Fortosul"


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 16:09 
Offline
User avatar

Joined: 09 Sep 2010, 10:01
Posts: 3215
cu siguranta da, masinile de duzina gen Reno, pejeu, masina poporului, opal etc vor fidestul de limitate. Personalizarea va fi accesibila doar celor cu dare de mana. Bine, nici acum nu e altfel. :lol:
Insa o masina sportiva, un porsche/lambo, chiar si alfa, cel mai probabil vor avea buton de off.

Oricum, intreaga experienta a automobilului se schimba. Ceea ce e super interesant. Compar treaba asta cu aparitia iphone-ului. A schimbat total modul in care folosim telefonul mobil.

_________________
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - B.H.


Top
   
PostPosted: 10 Oct 2018, 18:11 
Offline
User avatar

Joined: 05 Jan 2006, 21:31
Posts: 15260
Car: 115/960
Location: Bucuresti
Interesant articolul, insa destul de superficial; sunt interesante si (unele) comentarii, ridica niste probleme foarte valide. E interesant de urmarit evolutia, insa in opinia mea scenariul asta e mult prea optimist, si mai ales timeframe-ul.

_________________
4C | Spider S4 2.0
ex Stelvio 2.0T | GTV 916 3.0 V6 | GTV 916 2.0TS | Spider 916 2.0TS | MiTo 1.4TB | Spider 939 2.4JTDm | Brera 2.4JTDm | Spider 916 2.0TS | GT 1.9mJTD | 147 1.6TS


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ] 

All times are UTC+03:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited