Multumesc pentru incurajari! Ce sa spun, motorul nu cred ca iese cine stie ce, cu toate ca am masurat multe piese, nu am avut ce face in privinta unora, cum ar fi pistoanele de exemplu. Daca ar fi fost sa il fac ca la carte, trebuiau schimbate toate, la fel si axele si multe
. Avand blocul in masina si nici o posibilitate de a-l scoate de unul singur, nu am putut masura corect toate tolerantele. De ex, tolrante cuzinet-arbore pt palier si biela, pompa de ulei, joc axial arbore, etc. Scopul a fost sa imi fac de cap
, nu sa scot neaparat o masina pe care sa o mai folosesc 5 ani. Defectele estetice ale masinii o fac sa nu valoreze aproape nimic si sa nu merite alte investitii.
Deasemenea si uneltele implica un anumit cost, dar care iti pot oferi o precizie mai mare, eu unul nu am un set de micrometre si nici bore gauge.
====================
ASAMBLARE CHIULOASA
====================
Dupa cum a spus un comanr, chiuloasa este inima motorului si sunt absolut de acord. Sunt multe piese in miscare, in coditii de temperatura si presiune mare, incat face partea de jos a motorului sa para simpla.
Sunt 16 valve, 32 arcuri, 32 de sigurante, 32 de saibe, 16 tacheti, 16 ghiduri, 2 axe, 16+2 semeringuri, 8+1 capace de axe, suruburi. Piese pe care trebuie sa le masori/rectifici/schimbi si sa tii minte de unde le-ai scos ca sa le poti monta in acelasi loc.
Demontarea am povestit-o in primul post, asa ca aici voi vorbi mai mult despre rectificare/ curatare / montaj.
Curatarea valvelor am facut-o cu o perie de alama si cu una de otel iar capull-am curatat cu hartie abraziva. Pe ax am pus o banda scotch ca sa nu zgarii si mandrina am strans-o la minim. De ax nu m-am atins cu nimic abraziv.
Attachment:
File comment: Curatare valve
Alfa147_Valve_cleaning.JPG [ 69.37 KiB | Viewed 3676 times ]
Odata ce am observat jocul imens in ghidul supapelor, mi-am dat seama ca nu am ce sa-i fac acasa, asa ca dupa cateva intrebari am ajuns la un atelier pe langa str. Cutitul de argint, doar cu chiuloasa, valvele si ghiduri noi. Am discutat cu mesterul si i-am cerut sa verifice si sa rectifice valvele, sa schimbe ghidurile si sa refaca scaunulele supapelor. A durat ~2 saptamani dar a fost la un pret acceptabil. Valvele au iesit ok la verificare (una era noua). Ghidurile au fost schimbate, scaunele taiate in 3 unghiuri conform elearn si pasuite. Planeitatea era OK, dar a luat 0.02 parca, ca sa ii dea o suprafata noua.
Am adus-o acasa plina de span, pasta de pasuit si alte jeguri. Inainte sa o curat, am eliminat rugozitatile de turnare de pe porturile de admisie si de evacuare cu o freza mica. Chiulioasa in general a fost cel mai complicat lucru de curatat, din cazua formelor complexe care definesc locuri greu accesibile si a greutatii. Am incercat o varitetate de solutii, ce-a mai utila mi s-a parut detergentul lichid in apa la 80 de grade si perii de diverse forme. Asta mi s-a parut ca a dislocat cea mai mare parte din mizerie. Nu vroiam sa imi ramana intr-un ghid pasta de pasuit asa ca le-am spalat pana nu a mai ramas nimic (4 spalari). Galeriile de ulei le-am curatat cu niste perii lungi si spiralate care au facut treaba foarte buna. Clatirea a fost facuta cu un curatitor cu presiune iar imediat dupa, am suflat-o cu aer comprimat si am dat cu WD 40 (ghidurile si bucsele de ghidaj de la capace vor rugini ).
Cum am primit-o, se poate vedea ca siliconul inca era in canal
Attachment:
File comment: Silicon in canalul de ulei
Alfa147_Cylinder_head_oilway_plugged.JPG [ 82.32 KiB | Viewed 3676 times ]
La demontare, am observat ca pinionul de pe evacurea avea pana rupta, nu imi dau seama daca a fost rupta la strangere sau am rupt-o eu la desfacere. Cautatnd in ePER, am vazut ca pinionul meu era gresit, cel de pe motorul de 1.8l .Pe la noi preturile frigeau asa ca am comandat din afara pinionul corect + capac de distributie corect (al meu era de la 2.0) + suporti de capac care vin pe chiuloasa (ai mei erau rupti) + transport la un pret mai mic decat mi s-a cerut pe la noi doar pt pinion (ie original BOSS, e ca nou
). Ce-i drept asta m-a descurajat intial sa mai caut pe la noi, pana am gasit un vendor de calitate, coleg cu noi, iar cu ocaza asta pot sa ii spun multumesc pentru suportul de aripa si catalizator!
Pinionul gresit:
Attachment:
File comment: Pinionul gresit
Alfa147_Exhaust_Sprocket.jpg [ 204.57 KiB | Viewed 3676 times ]
Una din valve (a 2-a schimbata, era prea subtire) nu a fost pasuita la atelier asa ca am facut-o eu. Nu este mare lucru dar, avand in vedere ca piesa a ajuns dupa ce am curatat chiuloasa, a trebuit sa lucrez extraordinar de curat. Scopul operatiunii este de a "potrivi" supapa pe scaun, folosind o pasta abraziva, ce va elmina punctele inalte si micile diferente dintre valva si scaun, astfel incat, atunci cand valva este inchisa, suprafata de contact acopera 360 de grade, are o anumita latime si poate sa asigure etansietatea.
In cazul unei prelucarari precise, se elimina nevoia de pasuire, daca unghiurile sunt taiate pentru interferenta (scaun 44 iar valva 45). Asta va asigura o banda de contact foarte ingusta care poate oferi o etanseitate mai mare dar un transfer termic mai slab iar din cauza contactului repetat, efectul dispare in timp.
Necesar: "Bat cu ventuza", pasta de pasuit (eu am avut 2 granulatii), carpe curate sau hartie si un degresant (eu am folosit izopropilic)
Am procedat dupa cum urmeaza:
Am degresat capul valvei si ventuza apoi le-am unit, am dat cu pasta pe suprafata de contact a valvei cu grija, am uns axul cu ulei si am bagat-o in ghid. Prin miscari alterntive, o apasare usoara, si ridicari repetate, scaunul se pasuieste... Iti dai seama de progres dupa sunetul scos dar cel mai important atunci cand banda de contact vizibila pe valva/scaun are latimea necesara ( pt TS 1.6 avem 1mm pt evacuare si 0.8mm pt admisie conform elearn ). Dupa cateva miscari, pasta nu mai are efect, asa ca am scos valva, curatat scaunul cu atentie, valva, sters totul cu alcool, pus pasta din nou si am repetat procesul.
Attachment:
File comment: Pasta de pasuit, valva si alcool izopropilic
Alfa147_valve_grinding.jpg [ 150.56 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: A 2-a valva schimbata
Alfa147_valve_grinding2.jpg [ 86.59 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Ventuza prinsa pe valva
Alfa147_valve_grinding3.jpg [ 171.32 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Pasta de pasuit
Alfa147_valve_grinding4.jpg [ 134.44 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Pasuire
Alfa147_valve_grinding5.jpg [ 123.01 KiB | Viewed 3676 times ]
Scaunul dupa pasuire:
Attachment:
File comment: Scaunul de la supapa, pasuit
Alfa147_valve_seat_grinded.jpg [ 181.13 KiB | Viewed 3676 times ]
Piesele au fost pregatite pentru montare in diverse cutii asteptandu-si radul.
Attachment:
File comment: Arcurile, saibele si sigurantele stocate si numerotate
Alfa147_valve_springs.jpg [ 214.24 KiB | Viewed 3676 times ]
Alte masuratori obligatorii ar fi:
-Diametru tacheti
-Diametru locas tacheti
-Ridicarea lobilor de la axe
-Inaltimea arcurilor la diferite forte de comprimare
-Diametru cap valva
-Grosime cap valva
-Inaltime valva
-Inaltime camera de ardere.
Am facut cateva din cele de mai sus si au fost ok in sensul ca uzura este prezenta, dar este constanta. Pt altele nu am avut sculele necesare sa le fac (ridicare lob, comprimare arcuri, diametru interior al ghidului)
Montajul a inceput cu semeringurile de supape, foarte usor de montat, folosind o tubulara de 11mm cu prelungitor si un ciocan de cauciuc.
Am pus semeringul intr-o surubelinta cu care l-am adus peste ghid
Attachment:
File comment: Ghidarea simeringului
Alfa147_Vavle_seal1.jpg [ 259.3 KiB | Viewed 3676 times ]
dupa care cu cheia de 11
Attachment:
File comment: Tubulara de 11, scula perfecta de montare a simeringurilor
Alfa147_Valve_seal4.jpg [ 118.43 KiB | Viewed 3676 times ]
batut pana a ajuns la locul lui:
Attachment:
File comment: Simering montat
Alfa147_valve_seal5.jpg [ 116 KiB | Viewed 3676 times ]
Ce se vede in jurul lui, nu este mizerie care se poate disloca, este batuta in aluminiu si nu am reusit sa o scot.
Sunetul se schimba atunci cand semeringul a intrat complet pe ghid. Mecanicul de la atelier mi-a recomandat "sa le pun cu loctite ca alfele astea le scuipa afara" dar am decis sa nu ii urmez sfatul.
Valvele de pe adminsie inainte de monaj
Attachment:
File comment: Valvele pasuite
Alfa147_Intake_valves.jpg [ 180.48 KiB | Viewed 3676 times ]
Valva, unsa pe ax, pusa in locul in care a fost pasuita, apoi urmeaza saiba de jos, arcurile care se pun in sens invers (interior fata de exterior) pentru a evita rotatia, eu am pastrat un sens comun tuturor pt exterior si invers pt interior, saiba (retainer-ul) de sus si comprimate cu presa.
Attachment:
File comment: Ungere a saibelor inainte de montaj
Alfa147_valve_spring_collar.jpg [ 169.71 KiB | Viewed 3676 times ]
Pe sigurante am dat cu ulei si cu o penseta lunga le-am asezat in pozitie. Ai nevoie de ceva sa le tina acolo, fie un ulei gros, fie o vaselina potrivita.
Attachment:
File comment: Arcurile comprimate pentru montarea sigurantelor
Alfa147_Valve_mounting.jpg [ 266.52 KiB | Viewed 3676 times ]
Am slabit presa:
Attachment:
File comment: Presa arcuri valve
Alfa147_valve_mount2.jpg [ 158.23 KiB | Viewed 3676 times ]
si saiba s-a ridicat, a blocat sigurantele in locas:
Attachment:
File comment: Valva montata
Alfa147_valve_mount3.jpg [ 287.21 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Simering valva montat
Alfa147_Valve_seal3.jpg [ 159.8 KiB | Viewed 3676 times ]
am repetat de 16 ori si cu asta s-a terinat montajul valvelor:
Attachment:
File comment: Valvele montate
Alfa147_Cylinder_Head_vale_mount.jpg [ 198.17 KiB | Viewed 3676 times ]
Final:
Attachment:
File comment: Toate valvele montate
Alfa147_valves_mounted.jpg [ 161.3 KiB | Viewed 3676 times ]
Acum, ar trebui verificata etansietatea valvelor cu bujiile montate. Unii testeaza asta cu dispozitive speciale si aer comprimat iar altii, cu lichid turnat in camera de ardere definita de chiuloasa, si observa scaderea nivelului sau daca se pot observa scurgeri prin porturi.
Termostatul curatat si degresat, a fost montat folosind o garnitura noua.
Attachment:
File comment: Termostat si garnitura
Alfa147_Thermostat_and_gasket.jpg [ 105.86 KiB | Viewed 3676 times ]
Dopurile galeriei de ulei au fost montate cu un sealer care nu se intareste, numit Hylomar Blue. Am facut putin studiu pana am ajuns la acest produs, se folosete in industria aviatica iar unii il folosesc ca si garnitura pentru baia de ulei. Este un sealer de flansa sau filet, bazat pe un solvent care odata ce se evapora, ramane ca o pasta foarte groasa care etanseaza dar nu are efect gripant.
Attachment:
File comment: Dopuri galerie ulei
Alfa147_Oil_plugs_sealer.jpg [ 127.96 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Etansant filet galerie ulei
Alfa147_Oil_plugs_sealer2.jpg [ 140.08 KiB | Viewed 3676 times ]
Prezoanele de la admisie si de la evacuare au fost curatate cu peria si unse cu vaselina de cupru pentru a evita gripajul. Am observat ca filetele unora din prezoanele de pe evacuare, sunt deschise catre interior si pot aparea pierderi de ulei pe acolo. Eu le-am sigilat tot ce era deschis cu hylomar, cred ca se poate folosi si silicon, dar mi s-a parut mai potrivit hylomar-ul.
Prezoanele montate:
Attachment:
File comment: Prezoanele galeriei montate
Alfa147_gallery_studs.jpg [ 140.85 KiB | Viewed 3676 times ]
Urmeaza montajul tachetilor, unsi pe suprafete si pusi in aceleasi locuri din care au fost scosi, ungerea lagarelor de la axele cu came, montajul lor si strangerea capacelor. Strangerea capacelor se face progresiv si uniform pentru a evita deformarea lor. Chiuloasa a fost pusa pe o parte pentru ca unele valve se vor deschide odata ce capacele sunt stranse. Cuplul final de strangere este de ~14 Nm cu atentie mare ca filetul este din aluminiu. La strangerea orcarui surub/piulita cea mai mare rezistenta apare din cauza frecarii la suprafata de contact dintre capul surubului si suprafata stransa. Recomandarea generala este lubrefierea in prealabil, unde se poate. In general ar trebui specificat daca strangerea la cuplu se face cu lubrefiere sau nu pentru ca asta poate afecta foarte mult cuplul real.
Attachment:
File comment: Axele cu came montate
Alfa147_Camshafts_on.jpg [ 158 KiB | Viewed 3676 times ]
Capacul comun de axe, care formeaza si locasul simerigurilor, trebuie montat folosind o pelicula subtire de silicon sub el. Alfel pot aparea scurgeri de ulei printre suprafete. L-am lasat ultimul inainte de simeringuri.
Attachment:
File comment: Capac axe - silicon
Alfa147_Cylinder_head_sealent.jpg [ 132.19 KiB | Viewed 3676 times ]
Simeringurile de la axe, unse cu ulei in prealabil au fost batute in locas, folosind o tubulara mare (32 parca) si un ciocan de cauciuc.
Pompa de apa montata ( aftermarket, (paleta metalica ) fara a folosi silicon, bazandu-ma doar pe garnitura. Suruburile de la
pompa de apa intra in contact cu lichidul de racire, asa ca trebuiesc neaparat etansate. Am folosit tot hylomar.
Montat si senzorul de pozitie al axei de evacuare cu un gripant pe suruburi
Attachment:
File comment: Simeringuri, pompa si senzor
Alfa147_water_pump_cam_seals.jpg [ 123.85 KiB | Viewed 3676 times ]
Garnitura de admisie metalica:
Attachment:
File comment: Montarea garniturii de admisie
Alfa147_Intake_manifold_gasket2.jpg [ 118.27 KiB | Viewed 3676 times ]
Attachment:
File comment: Garnitura de admisie
Alfa147_Intake_manifold_gasket3.jpg [ 130.65 KiB | Viewed 3676 times ]
Suruburile de chiuloasa au fost curatate cu o perie de alama si pregatie:
Attachment:
File comment: Suruburile de chiuloasa
Alfa147_Cylinder_head_studs.jpg [ 290.58 KiB | Viewed 3676 times ]
Chiuloasa cu o parte a galeriei de admisie pregatita de montare:
Attachment:
File comment: Chiuloasa inainte de montare
Alfa147_Cylinder_head_prepared_to_mount.jpg [ 167.41 KiB | Viewed 3676 times ]
Blocul motor asteptand montarea:
Attachment:
File comment: Blocul in asteptarea chiuloasei
Alfa147_Cylinder_engine_block.jpg [ 153.02 KiB | Viewed 3676 times ]
Urmeaza montajul chiuloasei , next time