Uite, yux, in opinia mea de amator ne-expert:
-daca manualul zice ca masina ta suporta 5w40 si 10w40, atunci lasa-l in motor si data viitoare informeaza-te inainte sa mergi la service. Iti va consuma mai mult, se va uza cativa microni mai mult la pornire la rece, asta e.
-daca manualul zice strict 5w40, eu zic sa-l dai jos si sa te consolezi cu ideea c-ai facut un "engine flush" fara sa vrei. Nu de alta, dar canalele de ungere, turbo si ce mai are motorul au fost proiectate pe baza proprietatilor unui ulei de vascozitatea 5w40, si nu stie nimeni exact cum functioneaza cu un 10w. Diferenta notabila intre ele e la rece, cum s-a precizat mai sus. Eu zic sa nu risti.
M-am uitat putin pe diverse "configuratoare" pe net, dar nu reusesc sa-mi fac o idee;
manualul masinii tale e lege.
-ca si compozitie, aditivi, etc, 5w40 sunt mai "dotate".
In general daca e un motor fara turbo, de turatii mici poti sa incerci si vascozitati mai mici.
Pentru motoarele de turatie si cele cu turbo, trebuie ca uleiul sa pastreze o anumita vascozitate si un HTHS peste o anumita limita, incat sa nu "rupa" pelicula de ulei la cald; deci nu poti pune nici viscozitati mai mici, trebuie sa stai in limitele cerute de constructor.
OffTopic:
Apropo de "engine flush", aveam niste resturi de ulei nou ramas prin bidoane vechi, l-am turnat la gramada in motor la Fiat, inainte sa pun uleiul "bun" definitiv, si l-am lasat sa mearga 10 min, pana s-a incalzit, dupa care l-am scos. Uleiul asta "de spalare", avand aditivii de spalare proaspeti si-n putere, a iesit incredibil de murdar din motor, dupa 10 min, cu tot felul de particule si depuneri.
Va recomand sa faceti acelasi lucru din cand in cand.
Unii merg vreo 500km, in acelasi scop, cu un ulei ieftineala sau cu resturi ramase in bidoane.
La Dacii unii spalau cu motorina... folosita pe post de ulei timp de 1min, dar eu unul n-as incerca asta. Nici motoarele, nici motorina nu mai sunt ce-au fost