@antonelcodreanu
Bravo, ai sintetizat foarte bine.
Ar mai fi o caracteristica esentiala, in special pentru motoarele moderne, si mai ales pentru cei cu MultiAir("electro-hydraulic variable valve actuation technology"), unde uleiul serveste si la comanda deschiderii valvelor, deci trebuie sa pastreze un minimum de calitati.
E vorba de HTHS (rezistenta la forfecare si temperaturi inalte, tradus aproximativ)
In general e bine sa fie >=3.5 (majoritatea uleiurilor 5w40 A3/B4 indeplinesc asta)
Atentie insa la uleiurile "eco"(low saps) "fuel economy", majoritatea sunt cu vascozitati prea mici (0w20, 0w30, 5w30), iar HTHS-ul lor e pe la 2.6-2.9!!
Deci nu prea potrivite pentru motoare turbo de turatii/temperaturi mari, sunt facute mai ales pt diesele moderne cu DPF.
Treaba nu e deloc complicata, trebuie doar sa citim si sa pricepem SPECIFICATIILE cerute de producatorul masinii in MANUAL si oferite de producatorul uleiului pe ETICHETA.
Cele mai exigente sunt Porsche A40 si Daimler MB 229.5
https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
De exemplu, pentru MultiAir se cere 5w40 C3 care respecta specificatia Fiat 9.55535-S2
Asta inseamna:
Fiat 9.55535-S2
Qualification for Diesel and gasoline engine, with exhaust treatment system, lubricants, with extended drain. OEM recommended product also meets: ACEA C3-04, MB 229.51 and API: SM/CF
C3
Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines, with a minimum HTHS viscosity of 3.5mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life.
(sursa
http://www.oilspecifications.org/acea.php )
Deci orice ulei cu 5w40, HTHS>=3.5, MB 229.51 e perfect. La o adica putem sa lasam balta ecologia si catalizatorul si sa ne multumim cu orice ulei care indeplineste MB 229.5 (MB229.51 e varianta MidSAPS a lui MB 229.5)
Acu' e simplu, nu? 5w40 cu MB229.5
O mica observatie: unii producatori chiar celebri pun norma asta pe eticheta, dar uleiul lor nu se afla pe lista oficiala de la Mercedes(!!!), pe cand no-name-uri ca Lukoil publica scrisorile de approuval pe site-ul lor, ca sa vada lumea ca nu mint.
lista aprobari MB 229.5
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... chbegriff=
In concluzie, eu m-am hotarat pentru noul Shell Helix Ultra 5w40 (cel cu "Pure Plus Technology" pe eticheta = GasToLiquid)
-Helix Ultra are cel mai puternic pachet de detergenti de pe piata
-e produs din gaz natural, tehnologie revoutionara, deci sintetic desi nu are baza esteri/POA ca alea americane scumpe
-indeplineste specificatia FIAT 955535-Z2, cea mai exigenta de la Fiat, mai ales pentru motoare turbo
-pret foarte bun
Cred ca se potriveste la multi alfisti, care au si alte motoare. Il voi pune prin vara, pe hartie pare cel mai bun.
A! si un mare disLike pentru parteneriatul Fiat-Selenia, din n motive...