Ieri, mi-am omorat timpul analizand mult mai in aprofunzime treaba asta cu uleiurile. Am citit cat mai multe informatii si am sintetizat.
Alegerea unui ulei poate fi atat de complicata incat daca afirmam ca unul anume este bun sau prost dam dovada de foarte multa superficialitate.
Din pacate nu am acoperit decat o mica parte de analiza stricata (am luat in calcul 2 producatori si 3 tipuri de ulei), asadar putini dintre voi veti gasi in postarea mea un raspuns concret.
In primul rand, am mers pe recomandarea fabricantului in ceea ce priveste motorizarea de pe masina mea (benzina, 2.0 16v): 10W40 sau 10W60 (in situatia unui condus sportiv).
Ca sa simplific si mai mult (si asta nu va place multora) m-am raportat doar la uleiuri produse de Selenia si ca alternativa am luat in calcul si unele produse de Petronas. Au rezultat asadar: 4uleiuri 10W40, 3 uleiuri 10W60 si mi s-a parut interesant si unul 10W50.
Fac abstractie de cei 2 producatori mai sus mentionati, dar unul care se respecta face mai multe tipuri din aceiasi categorie (dar cu particularitati diferite).
Deci nu e asa de simplu sa spui: "pune 10W40", chiar si din asta ai alternative (de la acelasi producator).
Am luat fisa cu caracteristicile tehnice ale fiecaruia si am analizat urmatoarele valori:
-densitatea la 15*C,
-vascozitatea la 100*C,
-indicele de vascozitatea - cu cat e mai mare, cu atat gradul de vascozitate e mai stabil la diferente de temparaturi,
-TBN-ul - cu cat e mai mare cu atat si timpul de utilizare a uleiului e mai mare,
-flash point-ul - temperatura maxima la care uleiul poate fi folosit,
-pour point-ul - temperatura minima la care uleiul mai are proprietati de ungere.
Pe langa aceste valori (masurabile), exista pentru fiecare ulei: descriere, caracteristice si recomandari (fac parte din marketing dar nu sunt de neluat in calcul).
Oricum, in alegerea uleiului mai trebuie tinut cont si de:
-uzura motorului - pentru un motor nou trebuie un ulei mai putin vascos, iar pentru unul mai uzat trebuie unul mai vascos, aici trebuie luat in calcul ca din aceasta caracteristica ne putem confrunta cu 2 riscuri: sa alegem un ulei mai putin vascos care sa nu-si prea fac treaba si sa supunem motorul la o uzura, sau sa alegem unul vascos si sa creasca consumul de carburant,
-cand se face schimbul, implicit cati km rulam cu un schimb, si aici trebuie luat in calcul TBN-ul (eu, de exemplu, nu il folosesc mai mult de 10000km, si nu depasesc 1 an, depinde care dintre acestea atinge limita),
-stilul de condus, respectiv de utilizare a motorului, si atunci uleiul trebuie sa fie cat mai stabil, la diferente mari de temperatura si presiune, dar mai ales la temperaturi si presiuni mari,
-temperaturile de utilizare ale motorului (temperatura la pornire e foarte importanta, mai ales pe timp de iarna, iar aici cei mai avantajati sunt cei care au garaj sau fac mai mult de 2 schimburi pe an, si care pot folosi strict un ulei pentru perioada rece si altul pentru perioada calda).
As vrea sa pot spune ca cel mai bun ulei e cel cu: densitatea cea mai mica, indexul de vascozitate cel mai mare, tbn-ul cel mai mare, flash point-ul cel mai mare, pour point-ul cel mai mic, vascozitatea cea mai mare sau cea mai mica, dar nu exista asa ceva, exista doar un ulei care indeplineste mai multe conditii bune dar e deficitar pe altele, si atunci trebuie stiut clar care e cel mai bun compromis pe care il faci (de exemplu: Selenia 20K Alfa Romeo la mai putin de -27*C nu prea mai are proprietati de ungere, si are si un tbn mic, asadar e un ulei "sezonier" pe care nu l-as folosi pe timp de iarna; intre Racing si Sport doar tbn-ul difera, cel Sport poate fi folosit mai mult; daca vreti un ulei care sa faca fata si la -40*C Abarth 10W50, face fata cu brio).
Tot ce am spus mai sus e cu titlul informativ, concluziile imi apartin, poate vor fi unii care vor veni cu alte argumente (eventual cu caracteristicile tehnice ale altor uleiuri).
_________________ V E R O C U O R E S P O R T I V O
|