Nu stiu cat de interesati suntei voi cu aspectul masinii pe care o conduceti, daca aveti o alta senzatie atunci cand este plina de noroi sau cand sclipeste de curata ce e; daca la interior va asteapta o cocina de porci sau o ambianta placuta, fara mirosuri inchise si imbacsite; daca motorul e negru si nu se mai distinge nici macar inscrisul Alfa Romeo sau daca poti sa vezi clar (pentru cei care inca nu stiu pozitia) care e + si care e - bateriei...
Pentru toti cei care au grija cat de cat de masinile lor, m-am gandit sa ne impartasim cateva idei, solutii si la propriu si la figurat, cu ajutorul carora, masinile noastre sa arate diferit. Nu cred ca exista si cealalta categorie a delasatorilor pe forum, pentru ca daca erati delasatori nu erati in primul rand proprietari de Alfa, sau daca totusi erati, nu aveati cont pe forum.
Indiferent de ce masina am avut, mereu aveam grija sa nu arate ca si dupa razboi. Initial in anii '90 nu aveam AC (la Olticit nu era pe lista de pret asa ceva
), iar dupa in 2000 un Vento mai normal si mai aproape de o conceptul de masina normala, 2004 o Skoda Octavia, 2006 Peugeot 206, 2008 Alfa 147 si 156, iar intre ele diverse imprejurari de familie Skoda Felicia, Opel Corsa, Audi A4.
In afara de unele particularitati legate de modul in care trebuia sa sa curat o zona sau alta a masinii, toate aveau nevoie de acelasi tratament: sampon auto (mai nou de cativa ani spuma activa), laveta de piele (mai nou carpe de micro-fibra), ceara (mai nou o intreaga gama de solutii si rasini...), arhicunoscutul silicon (la care am cam renuntat de 2 ani), braduti mirositori (mai nou Ambipur si alte chestii mirositoare, dupa placul si alergiile fiecaruia) si evident nelipsita apa de la galeata/furtun/pompa Karcher...
Va anunt de pe acum ca o sa am destul de scris, astfel daca va plictisiti repede, puteti sa treceti la altceva ca ati dat de maniacul din domeniu asa ca nu scapati asa de usor
Pe cand stateam la ai mei aveam posibilitatea sa spal masina eu, in spatele blocului (nu va imaginati ceva de genul Bucuresti), unde erau numai garaje incastrate in bloc si loc de scurgere a apei. Apa 4 free fara apometre, asa incat era, vorba unui prieten LUX... E de vreo 2 ani m-am mutat si nu mai am posibilitatea de a spala masina la bloc, evident.
Detest genul de oameni care spala masina duminica in fata blocului, intr-un cartier plin, pe trotuar sau in alte zone...Ar trebui si astia sa stie ca s-au inventat spalatoriile auto. Cei de la casa sunt norocosi, o data cu garajul si inca o data pentru ca au curtea interioara la dispozitie.
Acum o spal la o spalatorie normala, dar la aceleasi din motive de seriozitate a personalului, tratamentul fiind normal: jet de apa, spuma activa, jet de apa, stergere, aspirare, Clean pe geamuri si gata. Dar, o data la maxim 2 luni, dau o fuga la ai mei si o spal eu cu mana mea, interior, exterior + motor.
Va descriu mai jos cu pozele aferente, ce anume folosesc si de ce:
- am achizitionat de la magazinul Alfisti din Celle, cand am avut drum in Germania o gramada de produse Meguiar's. Incepand cu sampon concentrat, pasta de scoatere a zgarieturilor mai adanci Meguiar's Scratch X, bureti de aplicare a solutiilor, Deep Crystal Carnauba Wax. Alte produse cumparate: Liquid Glass, car odor eliminator, Pre Cleaner, Willson Fulpolitur, o perie de curatat jantele, pastila pentru lichidul de spalare a parbrizului si lunetei Purgator. O laveta cu perisori pufosi de la Metro Germania, lavete de microfibra 3 tipuri (normala, pufoasa si foarte pufoasa). Din Ungaria am cumparat spary de indepartare a petelor de gudron (bitum din asfalt)marca Prevent care apar pe praguri, partea de jos a usilor, capota, aripi si spoilere; Spray Simonitz de curata interiorul, Quick shine Simoniz pentru aplicari pe caroserii prafuite ce se doresc curatate rapid si fara efort; pasta Prevent de indepartat zgarieturi moderate. Din Romania am luat o pasta pentru ingrijirea suprafetelor cromate si din inox Autosol (Praktiker cred) si nu in ultimul rand primul spray pe care l-am zarit pe raftul magazinului de piese auto, pentru a curata instalatia de aer conditionat
Acum din tot ceea ce am insirat mai sus, nu toate s-au dovedit ca isi merita pe deplin banii, sau unele poate chiar deloc...Avand in vedere ca am dat pe tot ceea ce am insirat acolo cca 170 E nu e chiar ieftin. Am uitat sa mai mentionez ca mi-am cumparat si vreo 6 m de material alb, 90% bumbac si 10% fibre sintetice, si pe care il folosesc, taiat fiind in carpe de cca 30cm/30cm, atat pentru interior cat si pentru unele parti din exteriorul masinii.
Sa le luam in ordinea efectuarii operatiunilor (de mentionat ca nu la fiecare spalare trebuie facut ceea ce urmeaza, doar o data la 1-2-3 luni, depinde de cat de des speli masina si de intemperiile la care e expusa):
1. Clatesc masina cu jet puternic de apa, ca sa se spele praful gros si noroiul. Spal masina cu sampon Meguiar's, care il aplic cu laveta albastra cu perisori (foto). Se face multa spuma si cu ajutorul lavetei care nu zgarie se simte cum se curata relativ usor tot. Daca ar fi sa dau nota samponului, ar fi 10 fata de tot ce am mai folosit de la noi de pe piata (mai demult Winn's ceva de genu', care era chiar bun acum 2 ani), dar fata de reclama facuta in SUA ii dau in 7... Pretul undeva in jur de 23 E pentru 1.75 L cred, ceea ce nu e rau deloc.
2. Se clateste samponul cu jet de apa si se repeta prima operatiune daca este cazul. Daca nici dupa 2 spalari nu dispar unele pete, nu insistati ca se curata ele mai incolo cu altceva. Daca aplicati presiune unde nu trebuie, se pot zgaria partiele respective indiferent cu ce carpa faceti acest lucru!
3. Dupa clatirea finala, stergeti masina cu o carpa moale de bumbac sau microfibra. Nu o sa aveti un rezultat impecabil, raman urme, dar inca o data, nu acesta e rezultatul final. In cazul in care folositi carpa de piele nu aplicati presiune si dupa fiecare utilizare spalati-o cu apa curata. In cazul in care stergeti ca la spalatorie masina, de la A la Z fara sa clatiti, dupa 5 spalari masina va arata cu cerculete si zgarieturi pronuntate privita la soare....
4. Daca masina are pete de gudron, in general in spatele rotilor si pe spoilerul din fata, se aplica spray Prevent. Lasati sa stea 3 minute, dupa care stergeti cu o carpa moale. Daca mai e nevoie repetati pana trec toate. Nu folositi diluant nitro, 506, 509 sau mai stiu eu de care. Nu e bine... Si pe jante se poate aplica, scoate orice pata daca insistati cat trebuie.
4. Acuma incepe operatiunea in care sunt implicati "muschii"...
Luati un buretel de genul celui galben postat mai jos, indiferent de la ce firma, poate sa fie si de la Turttle Wax
- care e o super ceara apropos; si solutia de Pre Cleaner. E o emulsie ce trebuie aplicata energic, pe o suprafata intreaga, pentru ca se da usor jos si nu pateaza. Nu abuzati insa cantitativ pentru ca nu are nici un rost. In cazul in care masina mai are elemente contaminante pe ea, aceste ies usor -usor odata cu frictiunea de burete. Cand incepe sa se usuce, nu mai treceti cu buretele inca o data pe aceeasi parte. Se poate verifica foarte usor daca e uscata sau nu, ajununge sa pui degetul pe vopsea si sa "tragi" o dunga. Daca are acelasi efect ca si asupra mobilei prafuite, adica se curata zona respactiva, atunci puteti trece la curatarea caroseriei. Eu o curat cu o carpa din microfibra de cca 7 E albastra. Daca este necesar repetati operatiunea. Solutia de curatat nu e chiar ieftina, 13 E pentru 230 ml dar isi face cel mai bine treaba dintre toate.
5. Tot cu ajutorul altui burete se aplica Scatch X, pentru zgarieturi mari. Aici trebuie frecat de numa...se aplica numai pe portiuni mici de 40/40 cm pentru ca se curata greu. Asta e una dintre cele mai pacatoase paste. Efectul nu este cel asteptat si daca mai trec pe la magazin odata, sigur nu imi mai iau...Se sterge cu o carpa moale. Pret 14.3E pentru 200 ml.
In locul ei ceara la tub Prevent, ungureasca, nu mai stiu cat face, maxim 20 RON, se aplica numai pr portiuni mici odata, iese foarte greu dar face treaba buna.
6. Pentru zgarieturile mai mici se aplica Full Politur. Usor de dat jos, nu trebuie frecat mult, face treaba buna. Nota 9, pret 13.95 - 280 ml.
7. Liquid Glass- nota 10 se aplica usor pe suprafete mari, da un luciu bun- merita 25.50E /470 ml.se sterge cu microfiber pufoasa 10.90E bucata.
8. ULTIMUL PAS: Meguiar's Carnauba Wax - 14.50E -470 ml. Acuma nu stiu daca chiar are sau nu esenta aia de 5000E /kg natural si concentrat (ca si in filmuletul englezului, la care spalatul si ceruitul de masina are cativa zeci de pasi,,,si costa 5000 Euro), poate asta are un gram la o tona, dar chiar e buna, super gloss
Dupa acest ultim strat care se aplica cu un burete curat si se sterge cu o carpa de microfibra foarte pufoasa - 17.95 E bucata
Acum puteti sa turnati pe masina un pahar de apa si daca nu curge toata jos inseamna ca nu ati frecat destul.
Operatiunea dureaza minim o ora jumate pentru exterior.
Pentru a mentine luciul si a nu spala masina foarte des, folositi o carpa moale pentru a o sterge zi de zi sau de cate ori e plina de praf (nu lasati sa se adune acolo tot jegul de pe strada ca sa va dati seama ca trebuie sa o curatati). Stergeti doar superficial. Dupa aplicati Simonitz Quick Shine cu pulverizatorul si stergeti pana la obtinerea luciului cu o carpa foarte moale. Efect garantat, pret cca 20 RON /500 ml se gaseste in Ungaria.
Evident ca dupa toate astea am uitat sa pozez masina in splendoarea ei...Pai dupa atata frecat si uiti ce faci
Episodul cu motorul sta cam asa: eu spal motorul indiferent de ce zice lumea! Unul e diesel altul benzina. Furtun, apa calduta, fara presiune, motorul rece, un burete, nici o solutie speciala de degresat, PUR (atentie nu e bun la spalat caroseria mananca luciul daca e folosit des si scoate orice ceara de pe masina) deci numai pe motor, solutie de spalat pe maini folosita de mecanici (lichida sau solida, gen Axion, curata orice si nu ataca componentele). Uzi motorul dai cu PUR, clatesti, ce nu iese dai cu pasta si cam atat. Stai sa se usuce si dai o cheie. Pentru locuri sensibile, folositi spray de contact.
Pozele sunt de urmarit dupa descriere, deci invers.
Interiorul:
- schimbati filtru de polen, se poate ca odata cu el sa dispara si mirosul. In caz ca nu merge asa, luati un spray de curatat instalatia de AC si puneti-l la treaba. Cost 12 RON-25 RON si efectul e garantat. Circulati cu masina cca 3 zile ca sa vedeti daca mai se simt mirosuri inchise. Daca da next ->
- Spray Simonitz, Se aplica uniform peste tot, de la plastice la piele si cauciuc. Nu pateaza numai daca nu e aplicat uniform. Se face ca si spuma de ras dupa aplicare, iar dupa 30 de secunde se poate freca cu o carpa moale pe suprafetele moi ca si plafonul, sau cu o periuta pe bord sau scaune. Se sterge cu o carpa moale. Miroase a nou dupa folosirea lui si se evapora in maxim 2-3 ore cu usile deschise. Costa cca 20 RON
- Odor remover de la Alfisti e super si isi face treaba, cca 8 E. Se aplica uniform oriunde si nu trebuie sa stai dupa el sa se usuce.
In cazul in care aveti pete de ulei nu merge treaba. Atunci recomand sa scoateti tot afara sa spalati cu sarg cu peria si apa calda + degresant amintit la faza cu motorul. In cel mai bun caz folositi aspirator de apa si spalati tot in masina.
Ar mai fi de precizat ca am si o masina de polishat, cu rotatii de la 1000 la 6000 /minut, dar pentru asa ceva ai nevoie de solutii cu adevarat profesionale de genul 3M. Astea sunt cam 1.5 mil/ 1L si in total sunt 4, trebuie sa stii cum sa le aplici. Daca faci ceva gresit, ajungi sa revopsesti partea accea din masina. La sfarsit se aplica un strat de teflon (tot solutie) pentru a inchide porii lacului, pori deschisi de solutiile abrazive folosite anterior.Cam ca la cosmetica...
Am sa cumpar si din astea, cand se vor termina cele de acum si experimentam sa vedem cum va arata.
Sper sa va ajute cateceva de aici, daca mai stiti voi ceva astept sa mai invat si eu cateceva.
Numai bine !