Salutare natiune! M-am gandit sa povestesc si eu intamplarile care m-au facut poseror de Alfa si sa fac un topic micutului diavol italian. Povestea e hilara, asa ca:
Prin 2009 ma suna un prieten si-mi spune: ba, mi-am luat alta masina, poti trece pe la mine s-arunci si tu un ochi? (eu mecanic auto). De omu' asta mereu radeam, avea o "ce a mai ramas dintr-o Dacia 1300" fabricata-n 1979 si mereu ii ceream cartea de identitate a masinii sa vad daca sunt eu mai mare sau masina, eu fiind "fabricat" tot in 1979. Ajung la om in fata blocului, il sun sa coboare si vad un 145 rosu. Asta era masina la care efectiv baleam prin '95 - '96 la mare in statiunea Jupiter, erau noi, lucioase, cu numere de Italia, o splendoare. Vine omu', ne salutam, scoate o cheie rosie si, stupoare, descuie 145-u'. Zic: "Cristi, sa mori tu ca asta e masina ta!!! Cand te hotarasti s-o vinzi ma suni!"
Povestea masinutei era simpla: cumparata de noua de o italianca mai in varsta, apoi luata de un roman stabilit in Italia doar pt un drum Italia - Romania si aici cumparata de amicul meu care era prieten bun cu cel ce a adus-o.
Dupa 2 ani, ma suna: Vand 145-u'. URAAAAAAA!!!!!! Urmeaza o discutie mai mult decat hilara la telefon:
Eu: E 1.4?
Cristi: Da, e 1.4 boxer.
Eu: Cristi, pe hayon scrie 1.4 T.Spark.
Cristi: pai e 1.4 T.Spark boxer.
Eu: Cristi, TwinSpark inseamna 8 bujii, 2 bujii pe cilindru. Ai zis ca ai schimbat bujiile anu' trecut, cate ai cumparat?
Cristi: Am cumparat un set.
Eu: Ba nu esti sanatos, cate erau in set?
Cristi: Nu stiu, a fost 5 mil si ceva setul.
Eu: Pai da! 8 bujii, e TwinSpark, nu e boxer.
Cristi: Nu stiu, vino sa vezi masina, eu nu ma pricep.
Masinuta era abandonata la Targoviste, certificatu' de inmatriculare fiind retinut de Politie din cauza de circulat fara ITP. Mergem la Targoviste, salt capota, ura, e TS!
Urmeaza o alta discutie halucinanta intre mine - mecanic, si Cristi - expert in diverse chestii IT:
Eu: proiectoarele merg?
Cristi: Aaa, ce? N-are proiectoare.
Eu: Ba da-o dracu', vino-ncoa! Ce-s astea??
Cristi: Nu stiu, sunt ca sa arate bine cred, dar nuuu, nu se aprind!
Eu: Ba ma lasi? Cine dracu' monteaza proiectoare de forma si le pune becuri si le trage fire?
Cristi: Nu se aprind!
Pun contactu', aprind pozitiile, gasesc butonu' proiectoarelor si se face lumina.
Cristi: Ita, ce frumoase sunt! Ti-am zis ca e frumoasa rau cand aprinzi luminile!
Eu: ?!???????
Eu: Degivrarea functioneaza?
Cristi: Ce-i aia?
Eu: Dezaburirea la luneta...
Cristi: A, da, incalzesti motorul (deja eram WTF?!????), dai asta pe 4 (turatia aerotermei) si pui astea (aeratoarele centrale) sa bata in spate si dezabureste.
Eu: Idiot man, are rezistenta electrica pe geam!!! Functioneaza?
Cristi: Nu stiu, nu stiam ca are.
Eu: Roata de rezerva are?
Cristi: Nu are, ca nu ai un' s-o pui, la Dacie era locu' ala in dreapta...
Eu: Esti dus ma!
Trag de parghia de langa scaun sa deschid hayonul si amicu' meu sare ca ars:
Cristi: Cum ai facut asta? Eu stiam doar cu cheia...
Gasesc rezerva. In locu' ala pe care "nu il are".
Cristi: Nu e ca la Dacia...
Trecem pe la RAR Targoviste, imi fac aia un ITP de pomina - jur ca n-au ridicat macar capota!!!- si plecam spre Bucuresti. Ceva probleme la injectie-aprindere, bec aprins in bord, motoru' nu trage cum trebuie sub 3000 ture. Se rezolva. (In realitate mi-a luat 1 an sa gasesc cauza).
In noiembrie 2011 eram fericitul posesor al unui 145 TS rosu. M-am dat cu ea vreo 2 zile, apoi ma gandesc c-ar trebui sa ma simt sa-i schimb uleiu' si filtrele. Constatari: buson la baie pus cu banda de teflon de instalatii sanitare - filet in baie nu mai avea, trecut pe la strungar si facut un buson conic, filtru' de ulei strans ca suruburile de volant, a trebuit sa tai corpul filtrului si sa confectionez o cheie gen cea de flex ca sa desfac flansa. Nu credeam c-o sa apuc ziua-n care o sa-mi ia 8 ore sa schimb ulei + filtre!
Constat ca mi se ard becurile pe faza scurta. Dau sa schimb becurile si constat ca oglinzile sunt libere si nefixate de nimic. Scot un far, il fac bucati si gasesc cele doua picioruse din care se face reglajul rupte. Scot si al 2-lea far, aceeasi constatare. Masuratori, proiect pe hartie, dau la facut
piciorusele din otel! Poanta hilara e ca vreo 4-5 zile am circulat doar ziua, deoarece farurile mele erau de forma, lipseau ramele cu oglinzi si becuri. Si o gramada de cocalari m-au oprit sa ma-ntrebe "Cum ai facut farurile fumurii de nu se vad becurile manca-ti-as?".
Ma mai plimb cateva zile cu masinuta, dar vine ceva frig si fac alta constatare: termostat plecat in lumea celor drepti. Astept 5 zile dupa termostat, il schimb, alta viata.
Urmeaza "surpriza din debitmetru" - debitmetrul devenise simpla teava, senzorul lipsea cu desavarsire. Comand un Magnetti Marelli, alta surpriza: motorul merge superb 60 secunde dupa ceas, apoi s-aprinde celebrul bec in bord si motorul functioneaza catastrofal. Am mai schimbat 2 debitmetre, apoi am comandat unul Bosch original. Acelasi efect.
Spre rusinea mea, in loc sa m-apuc sa caut si sa ma documentez, am ales varianta usoara si am cautat un loc unde sa fac diagnoza computerizata. La AutoItalia mi-au zis niste ineptii cu tras fire din ECU si facut niste strapuri, am zis NU. La AutoPerugia mi-au zis "nu veniti cu masina ca acum cautam pe net sa vedem cum arata ca n-o stim", iar la AutoImola 2 mecanici zambitori m-au intrebat de pe ce masina am luat motorul ca asta nu e motor italian.
Satul si scarbit de profesionalismul reprezentantelor, m-am apucat de cautat si citit documentatie. Am cumparat interfata, adaptor, am ciordit cateva versiuni de EcuScan si voilla: eroare sonda lambda si senzor arbore came. Eroarea senzorului arbore came era INTERMITENT, adica el functiona saracu', dar cureaua era slaba si avea decalaj. Inlocuit distributia si sonda lambda, scapat de probleme.
Dupa un drum in Bratislava, in care m-am scarbit maxim carand tableta, GPS, incarcatoare tableta, GPS si telefon, mi-a venit o "idioata": un minicomputer in masina. La 145, daca elimini radio CD-ul si buzunarul de deasupra ai loc la fix sa montezi un monitor de 7 inch. Ceea ce am si montat. In spatele monitorului s-au inghesuit o sursa de alimentare, un amplificator BOSS dedicat auto si un pocket-PC Raspberry Pi cu sistem operare Debian. Avantaj: internet prin stick RDS, hub USB 2.0 alimentat cu 5 volti constant, pot incarca orice telefon sau altfel de dispozitiv electronic.
Ultima achizitie - un set de jante SpeedLine din dur-al pe 15", design Fiat Stilo - cele in 5 spite.
Urmeaza o revopsire totata, parbriz nou si multa benzina arsa in ture multe!