Nu cred ca sunt multi dornici pe aici de suicid din cauza unui consum... pentru carcotasi, nu am de gand sa "ma termin" (bine, nici nu "ma incepusem"). Vorba lunga, saracia omului, deci:
1. Eroarea consumului CB poate fi determinata, empiric, dupa cateva masurari ale consumului la pompa. Dupa 5-10 verificari (si verificand din cand in cand rezultatul, cu cat mai multe verifcari, cu atat mai precisa aproximarea) se poate aproxima destul de exact eroarea CB. Apoi, stiind aceasta eroare, folosind matematica de ciclu primar, se poate determina consumul real al masinii din consumul afisat de CB. Eu am la mitsu eroare sub 1% si la Alfa cam 4-5%. Cine este dornic de un pariu, il invit sa vada consum de bord la mitsubishi.
2. Consumul masinii este influentat de vant, masa masinii, profilul cauciucului, dar, FOARTE IMPORTANT, si de dimensiunea caiuciucului si greutatea rotii. Astfel, folosind aceeasi matematica de ciclu primar si fizica de ciclu gimnazial, putem observa ca o masina cu jante de 18" si anvelope 235/45/r18 "trage mult mai greu" decat una echivalenta, echipata cu jante de 16" si anvelope 215/55/r16 (nici nu mai vorbesc de 205/55/r16) din trei motive:
2a) roata mai grea => inertie mai mare a rotii => e nevoie de cuplu mai mare pentru a o misca
2b) roata mai lata (greu de crezut, nu? )
2c) diametrul rotii mai mare: Intre cele doua dimensiuni este o diferenta de 3,3% rezulta astfel o dubla penalizare la consum pentru masina echipata cu jante de 18:
2ci) diametru mai mare => cand impartim litrii consumati pentru a vedea cat este consumul la 100 km, ar trebui de fapt sa vedem cat este consumul pentru 96,7km (100km cu anvelopele de 16 vor fi inregistrati ca doar 96,7km pe masina cu jantele de 18
2cii) raza mai mare => un brat al fortei mai mare, rezulta este nevoie de mai mult cuplu pentru a mentine viteza de rotatie (a compensa fortele de frecare)
Aceste explicatii, pe care ar trebui sa le intelega orice absolvent de 8 clase, sunt intarite de rezultatele empirice pe orice fel de masina. Sunt convins ca un fizician ar putea explica mai in amanunt si mai bine ce am scris eu mai sus, dar cred ca e suficient.
In Romania, observ ca multi nu au invatat nici de acasa si nici de la scoala ca a fi mai efervescent, mai mistocar, in apararea unei teze, nu o face mai adevarata... Schimbul de idei ar trebui sa implice respect si bun simt. Dupa ce mi-au facut unii topicul praf, am zis ca nu mai postez pe acest subiect, dar vad ca ineptiile nu au incetat si poate si altii au crezut ca viseaza sau au dat peste o comunitate ... nu intru in detalii ca nu am cum sa imi duc ideea pana la capt fara sa starnesc flame.
Inchei prin a zice ca gresi e omeneste, a lua la misto pe cineva care nu e de acord cu tine e romaneste.
My 2c