<< I.Dispozițiile O.U.G. 9/2013 privind ‘timbrul de mediu’ sunt contrare dispozițiilor art. 110 din Tratatul de Functionare a Uniunii Europene (TFUE) în ceea ce privește autoturismele de ocazie achiziționate din alte state membre unionale în vederea punerii acestora în circulație în România întrucât au drept efect favorizarea vânzării vehiculelor de ocazie naționale exceptate de la plata timbrului de mediu (respectiv autovehiculele pentru care s-au efectuat prelevările aferente în temeiul reglementărilor anterioare si care nu au fost restituite de către organul fiscal), descurajându-se în acest mod importul produselor similare a altor state membre, aspect pentru care jurisprudența Curtii Europene de Justitie (CJUE) a sancționat statul roman în cauza Ioan Tatu (Hotararea Curtii Europene de Justitie in Cauza (CEJ) C-402/09 Tatu/Statul român prin Ministerul Finanţelor şi Economiei şi alţii).Concluzia CJUE în Cauza sus-mentionata C-402/09, a fost aceea că „articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulație, în statul membru menționat, a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și aceeași uzură de pe piața națională”.
Instanțele de judecată sesizate cu acțiuni vizând obligarea organului prelevator a taxei de poluare la restituirea acesteia, sau, după caz, vizând obligarea instituției abilitate a dispune înmatricularea autovehiculelor fără solicitarea efectuării dovezii prealabile a achitării timbrului de mediu, in opinia noastra ar fi obligate, în aplicarea directă a art. 110 TFUE, să admită asemenea acțiuni în ipoteza în care reclamantul a achiziționat un autovehicul din spațiul membru al Uniunii Europene (bunurile importate dintr-un alt stat UE) similar cu autovehiculele naționale puse în circulație care sunt exceptate de la plata timbrului de mediu (bunurile indigene din Romania).
Va rugam sa retineti ca art. 110 TFUE nu restrictioneaza libertatea unui Stat membru de a stabili sisteme diferentiate de taxare auto, aplicabile chiar si unor produse similare, atata timp cat criteriile de evaluare sunt obiective, bazate de exemplu, pe materia prima folosita sau pe procesul de productie utilizat. Acest tip de diferentiere este compatibil cu legea Comunitara daca scopul este acela de a realiza obiective de politica economica compatibile la randul lor cu Tratatul TFUE si daca metodele folosite garanteaza ca sunt evitate atat discriminarea – directa sau indirecta – impotriva autovehiculelor importate dintr-un alt Stat membru cat si protectia celor nationale. Astfel, o taxa care face parte din sistemul national de taxe (de exemplu, o taxa perceputa in mod sistematic pe o specifica categorie de autovehicule in conformitate cu criterii obiective si aplicata indiferent de originea acestora) nu este considerata ca avand efect echivalent al taxelor vamale, si in general nu contravine normativelor comunitare intrucat, dupa cum considera Comisia Europeana, este aplicata in cazul tuturor autovehiculelor, „nationale” sau „importate” din Statele membre ale Uniunii.
Prin TFUE sunt stabilite principiile liberei circulaţii a mărfurilor, principiul nediscriminarii produselor importate cu produsele interne, libera concurenţă, precum şi interdicţia statelor membre de a introduce taxe contrare principiilor Tratatului.
Prin stabilirea acestei limite se incalca si principiul liberei circulatii a marfurilor, Art. 34-36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE).
Din momentul in care se taxeaza inmatricularea unei masini cu masuri diferite, intervine discriminarea, iar ‘aquis-ul comunitar’ interzice acest lucru. Indiferent sub ce forma, taxa auto ingradeste libertatea de circulatie a bunurilor in UE. Orice bun, indiferent daca este nou sau vechi, trebuie sa circule liber de orice taxe in Uniunea Europeana.
'Timbrul de mediu' este discriminatoriu şi îngrădeşte dreptul la liberă circulaţie a mărfurilor în interiorul Uniunii Europene.
II. Remedii:
1. Instantele romanesti sunt obligate sa aplice normele comunitare, in mod direct, daca acestea contravin normelor interne, fara a solicita sau astepta eliminarea acestora pe cale administrativa sau a unei alte proceduri constitutionale. In acest context puteti introduce un proces impotriva statului roman contactand un avocat :
http://www.unbr.ro/index.php?id=71&lg=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2. In acelasi timp, la nivelul Uniunii Europene puteti înainta o plângere la Comisia Europeană impotriva Romaniei; odată ce primeşte plângerea, Comisia poate discuta problema respectivă cu ţara implicată, ceea ce poate duce la rezolvarea problemei. În caz contrar, Comisia poate intenta o acţiune în faţa Curţii Europene de Justiţie.
Plângerea poate fi înaintată Comisiei:
- Prin poşta ordinară scriind la urmatoarea adresă :Comisia Comunitatilor europene (in atentia Segretarului general), 200, Rue de la Loi – B-1049 Bruxelles;
- Utilizand formularul-tip care poate fi cerut pe langa birourile Comisiei in Statele membre si este deasemenea accesibil la urmatoarea adresa Internet:
http://ec.europa.eu/eu_law/your_rights/ ... rms_en.htm
- Prin poşta electronică scriind un e-mail la urmatoarea adresa:
SG-PLAINTES@ec.europa.eu
3. Aveti dreptul de a prezenta o petitie Parlamentului European (individual sau in asociatie cu alti cetateni care au aceeasi problema). Petitia poate contine o plangere privind violarea legislatiei Uniunii Europene de catre Romania, intr-o problema care va afecteaza in mod direct. Petitia da posibilitate Parlamentului European sa atraga atentia Romaniei asupra violarii de catre aceasta a drepturilor cetatenilor Uniunii. Exista posibilitatea de a prezenta o petitie online la urmatorul link:
https://www.secure.europarl.europa.eu/a ... ition.html" onclick="window.open(this.href);return false; >> by
Comisia Europeana - Europa Ta...
Softpedia